Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#20 Ik kan van hieraf mijn huis zien...

I Can See My House from Here I'm not afraid So much to fear Hey, I can see my house from here... Ik ben eigenlijk een prinses. Dat weet niemand, dat is een geheim. Mijn vader is de koning, hij is een hele wijze koning. Hij wil alleen maar het allerbeste voor zijn onderdanen, zegt hij altijd. Jammer genoeg zijn er in het koninkrijk ook slechte mensen die alleen maar aan zichzelf denken. En die willen liever dat papa weg gaat. Ik heb het mama zelf horen zeggen. Een paar weken geleden kwamen de slechte mannen 's nachts naar mijn slaapkamer. Ik heb een heel mooi hemelbed, moet je weten. Ik schrok vreselijk toen ze zo maar voor mijn neus stonden maar ze hielden snel een doek voor mijn mond zodat ik niet om mijn mama kon roepen. Ik kon nog net Dribbel bij zijn pootje pakken anders was hij zomaar helemaal eenzaam achtergebleven. Ik weet dat het slechte mannen zijn want ik hoorde ze praten samen. Ze hadden het over papa en dat ze hem een lesje zouden leren. Ik denk dat ze zelf koning willen worden. Dat kan natuurlijk niet, want papa is al koning. Ik denk dat zijn soldaten al wel naar mij op zoek zijn. Ik hoop wel dat ze me snel vinden. Ik krijg echt heel vies eten hier. Het is bijna koud en het smaakt bijna nergens naar. Ik mis wel de lekkere dingen die Betsie, onze lieve kok, voor ons klaar maakt. En ik denk dat wat die ene man ’s nachts doet ook helemaal niet mag van mama. Ze zegt altijd dat ik een braaf meisje moet zijn en dat ik niet bloot mag rondlopen. En ik hoef helemaal niet bang te zijn, dat bedenk ik iedere dag. Ze zullen me heel snel vinden. Ik kan immers van hieraf mijn huis zien. Het ziet er gezellig uit, net als altijd in de zomer. Als ik op mijn tenen ga staan, kan ik een heel klein stukje zien van mijn schommel. Die zal me wel missen. Er is niks zo fijn als de wind die langs je gezicht gaat terwijl je probeert de wolken aan te raken. Het duurt wel al heel lang, voor ze me komen halen. Soms denk ik wel eens, zouden ze me vergeten zijn. Als ik ze maar kon laten weten dat ik echt heel bang ben van die man, met zijn grote handen en zijn vieze adem. "Snel, snel", ik hoorde een stem, "hier is ze". "We moeten een ambulance hebben, waar blijft die dokter, schiet toch op. Straks verliezen we haar." Ik keek naar mijn benen, wat waren ze toch zwart, het leek wel of ze niet van mij waren. En mijn handen, waren dat mijn handen. Ik voelde me ineens zo heel moe, net of ik helemaal ging zweven. Iemand zei, "wat hebben ze toch met je gedaan." Ik pakte Dribbel stevig vast. En toen werd het stil.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pakkend geschreven! Door het taalgebruik kruip ik als lezer in de gedachten van het kind. De overstap naar verleden tijd haalde me uit het verhaal. Ik vind het niet logisch. Heb jij dat met een reden gedaan?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Waarom zijn haar benen zwart? Wie komen haar nu halen? Wordt ze gered of juist niet? Was ze überhaupt wel ontvoerd, of gewoon ziek?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaat het over een meisje wat haar gevoel uitgeschakeld heeft na misbruik en mishandeling? Ze beleefd alles zo zonder gevoel, omdat je beschrijft wat ze ziet en vind van alles maar niet wat ze voelt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verontrustend verhaal. Het komt op mij over alsof het meisje seksueel wordt misbruikt door haar ontvoerder(s). Als moeder krijg ik een min of meer onpasselijk gevoel bij het lezen van dit verhaal. Eigenlijk zou ik hierbij liever een duidelijk en vooral gelukkig einde lezen. Overigens vind ik het wel goed geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel knap geschreven vanuit het perspectief van het meisje maar ik heb toch ook problemen met de chronologie. Vooral omdat de laatste paragraaf weer in verleden tijd is geschreven terwijl je qua verhaal zou vermoeden dat dat de meest recente scene is.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geprobeerd om een ontvoerd meisje te laten omgaan met haar situatie. Ik vond het heel moeilijk binnen het maximale aantal woorden het verhaal tot een einde te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het fascinerend hoe je het meisje met haar situatie laat omgaan, indrukwekkend gedaan. Met wat rust en schaven, en zonder woordlimiet denk ik dat je er iets heel moois, zij het ook heel naars, van kunt maken. Het verwarde me dat de laatste paragraaf ineens in de vt staat. En soms is het verband tussen de fantasie en de werkelijkheid onduidelijk -niet dat er altijd een verband moet zijn, natuurlijk, maar de opmerking dat mama zelf iets gezegd heeft over de slechte mannen die papa weg willen hebben, zette mij op het verkeerde been; ik dacht aan een kind dat per ongeluk iets opgevangen had van een moeder die zou willen scheiden en daar haar heel eigen verhaal van maakte in gedachten, en dat maakte het lastig in het vervolg te komen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, moest ook even zoeken waar het nu precies om draaide. Het einde is mij duidelijk, echter het sprookjesachtige geheel niet helemaal. Ziet ze haar vader als koning nu ze ergens op sterven ligt na een ontvoering? Of is het daadwerkelijk geschreven uit het oogpunt van een sprookje? Nog een puntje: Ik vermoed dat Betsie vrouwelijk is, dus kokin is en geen kok.