Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# De angst van mijn hoofdpersoon.

Pap tilt mijn gezicht in zijn beide handen naar hem op. Zijn indringende blik laten mijn ogen pas los als hij een afscheidskus op mijn voorhoofd geeft. Dit doet hij iedere morgen als hij naar zijn werk gaat maar nu lijken zijn lippen langer op mijn voorhoofd te rusten waardoor de kus intenser aanvoelt. Ik knijp mijn ogen samen als ik hem nakijk maar krijg geen kans om wat te zeggen want Mam komt in mijn gezichtsveld. Ze aait over mijn wang. Op mijn andere wang voel ik haar zachte lippen. Jara en ik geven Mam meestal tegelijk een kus, ieder op een wang, anders gaat ze scheef lopen. Maar waarom glinsteren haar ogen nu? We gaan toch iedere dag naar school! Mam zucht, slaat haar ogen neer en draait zich zwijgend om. Ze laat de vragen bij mij achter. Ik krijg kippenvel en met een schok herken ik mijn nachtmerrie van ruim twintig jaar geleden. Ik sla rillend mijn armen om mij heen. Mijn ogen gaan zoals aangeleerd, op zoek naar een deur om deze nachtmerrie te ontvluchten. Ik slik als het beeld van Pap en Mam innig omarmd in deze lege, witte ruimte weer op mijn netvlies komt. De wetenschap dat ze straks verdwijnen in de mist, vergroot mijn angst. Lucht wordt er uit mijn longen geperst als Jara haar armen troostend om mij heen slaat. Ze legt haar oog tegen mijn wang en knippert met haar wimpers. Ik glimlach als ik het vlinderkusje voel die Mam altijd gaf als ze op tournee ging. De herinnering aan de laatste keer, een week voor onze zestiende verjaardag, veegt mijn glimlach uit. Pap bracht Mam met de auto weg en een ongeluk zorgde ervoor dat ze nooit meer thuis kwamen. Mijn hoeveelheid tranen zijn nog steeds een nietige uiting van mijn verdriet. Jara doet een stap naar achteren maar houdt mijn handen stevig vast. Wij delen ons verdriet. De stilte benauwt mij. Mijn volwassen spiegelbeeld rukt haar handen los en rent naar onze ouders toe. Met open mond staar ik haar na. Wat gebeurt er? Dit klopt niet! Waarom gaat Jara naar Pap en Mam? Waarom blijft ze niet bij mij, net als toen? De vragen bereiken mijn stembanden niet. Ik sluit mijn ogen. Mijn keel vernauwt zich. Ik gluur door mijn wimpers en zie dat Pap zijn armen steviger om Mam en Jara heenslaat. In zijn ogen herken ik het verdriet dat hij had toen Oma dood ging. Mam verbergt haar gezicht in Pap zijn schouder en ik zie haar schokken. Zonder te bewegen wordt de afstand tussen hen en mij groter. Ik lees mijn naam op Jara haar lippen als we een stap naar elkaar toe zetten. We strekken onze armen maar onze vingertoppen blijven buiten elkaars bereik. ‘We verlaten je nooit!’ De echo van Jara’s stem kaatst terug op de bodem van mijn ziel. Een sluierende mist absorbeert ze langzaam. Plotseling steekt een koude bries op. De wind wakkert aan en rukt als een storm aan hun kleding. De tyfoon pakt ze op en neemt ze mee. Ik blijf achter in een vacuüm getrokken leegte, vergezelt door stilte. Mijn ogen zoeken de pikzwarte ruimte af. Een geruis zwelt aan tot oorverdovend en ik word door een golf van gemis overspoeld. De grond slaat onder mijn voeten vandaan zodat ik zweef in de stilte na deze storm. Mijn overlevingsdrang komt van diep, maar overwint en zorgt ervoor dat mijn longen zich weer vullen. ’Nee!’ Ik schiet overeind door mijn rauwe schreeuw. Verwilderd kijk ik rond. Mijn haren plakken om mijn gezicht. Ik voel opluchting als ik mijn eigen zitkamer herken, maar mijn ademhaling klinkt nog gejaagd. Ik slik moeizaam en sluit mijn ogen. Adem in en uit. In en uit. Deze nachtmerrie heeft een oude diepe wond opengescheurd. Ik herken de pijn van gemis en het voelt ondraaglijker dan ooit. Hebben de jaren mijn nachtmerrie veranderd? Een naar gevoel beheerst mijn buik. Ik heb behoefte aan de geruststellende stem van Jara. Hoofdschuddend bedenk ik me dat ik nu een volwassen vrouw ben. Ik wrijf over mijn natte prikkende ogen en haal mijn neus op. Maar waarom ging Jara nu met Pap en Mam mee? Met een zucht laat ik mij voorover vallen op mijn bank met mijn gezicht boven de vloer. Door mijn haren heen zie ik tot mijn verbazing een lege fles Pina Colada liggen, tussen vele losse foto’s van ons samen met familie en vrienden. Ik probeer de vieze smaak in mijn mond weg te slikken en herinner me vaag gisterenavond de foto’s te hebben bekeken. Geluk en verdriet worden vermengd als ik met mijn vingers door de foto’s woel. Ik zie onze liefdevolle hechte band als tweelingzussen terug in deze momentopnames. Net als de drank gisterenavond, verzachten deze emotievolle herinneringen even mijn scherpe pijn. Mijn ogen focussen zich op de gekleurde kaart die er tussen ligt en met bevende handen pak ik het op. Huiverend streel ik de roosjes en de vlinders op de voorkant, glitters dwarrelen in het rond. Ik open de kaart, en zie Jara haar naam in zilveren letters. De kille ijzeren klem klapt om mijn hart. ‘Nee!’ Met mijn gebalde vuist vermorzel ik haar rouwkaart.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi en heel aangrijpend, Marietje maar volgens mij heb je de 500 woorden ruimschoots overschreden :-) Ik was mijn aandacht even kwijt bij "Een geruis zwelt aan tot oorverdovend en ik word door een golf van gemis overspoelt. De grond slaat onder mijn voeten vandaan zodat ik zweef in deze stilte na de storm." De stilte na de storm snap ik maar "deze" verwijst terug. En 'terug' was oorverdovend, toch?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij doet jouw naam eer aan @bartsnel! ;) Ik heb misbruik gemaakt van het feit dat er bij deze opdracht geen woordenlimiet vermeld stond! Tenminste, ik kon het niet ontdekken. :confused: Jij hebt gelijk, 'deze' verwijst terug. Ik bedoelde inderdaad de stilte na de storm. Dank je wel! Misschien beter: -Een geruis zwelt aan tot oorverdovend en ik word door een golf van gemis overspoelt. De grond slaat onder mijn voeten vandaan zodat ik terug zweef naar de stilte van de storm.- of - zodat ik zweef in de stilte na deze storm-? De stilte van de storm moet iets passiefs aangeven, waarin ze even blijft hangen totdat haar overlevingsdrang wint en ze weer wil en gaat ademen/ leven. Ik heb lang getwijfeld of ik dit verhaal zou plaatsen bij proeflezen of als invulling van deze opdracht. Mijn bedoeling was dat de lezer de angst van mijn HP voelde en dat vond ik bij de opdracht passen maar dan moest het wel een afgerond verhaal zijn. Dit als excuus voor de hoeveelheid woorden! Bedankt voor jouw reactie!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je hebt helemaal gelijk. Die 500-worden-limiet hoorde bij een andere schrijfopdracht. Je m'excuse!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een aangrijpend verhaal. De emotie is voelbaar. Veel mensen (ik in ieder geval) kennen volgens mij de situatie waarin je pijn probeert te verzachten met een flinke dosis drank. Daardoor werd het verhaal naar mijn idee menselijk. Zoals ik begrijp is dit een verhaal en niet een aanwezige angst of waargebeurde situatie? Ik hoop dat in ieder geval van harte. Een goed gelukt verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je hebt helemaal gelijk. Die 500-worden-limiet hoorde bij een andere schrijfopdracht. Je m'excuse!
No, problemo! ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Pap bracht mam weg en een ongeluk zorgde ervoor dat ze nooit meer thuiskwamen. Later lees ik dat Jara ook bij hen was. Bedoel je dat je nachtmerrie veranderd is? Het komt niet logisch over dat Jara ook ineens dood is. Een tweede ongeluk? Vanaf 'Nee'! vind ik het sterker worden. overspoelt (overspoeld)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja- dank voor jouw reactie- overspoeld aangepast! ;) Is mijn 'constructie' te ingewikkeld? Hoe kan ik het verduidelijken? De HP heeft een nachtmerrie die begint als de nachtmerrie die zij had als 16 jarige nadat haar ouders om zijn gekomen tijdens een auto ongeluk. Tijdens deze nachtmerrie ( die ze nu heeft als volwassen vrouw ) herkent ze haar vroegere nachtmerrie maar het verloopt anders, ook Jara haar tweelingzus verdwijnt samen met haar ouders. De avond ervoor heeft zij herinneringen opgehaald a.d.h.v. foto's en heeft ze geprobeerd met drank haar pijn weg te spoelen. Dan vindt ze de rouwkaart en realiseert ze zich dat ook haar zus Jara nu is overleden en zij dus helemaal alleen achter is gebleven. Het is een onderdeel van een lang verhaal waarin duidelijk wordt dat Jara overlijdt aan een ziekte. Ik wilde de angst van mijn HP om verlaten te worden door al haar dierbaren met dit stuk tekst weergeven, haar nachtmerrie wordt werkelijkheid. Dit enorme verdriet is essentieel voor mijn verhaal daarom vind ik het belangrijk dat de lezer haar angst en verdriet voelt. Bedoel jij dat het sterker wordt na mijn eerste of tweede 'nee'? :D