Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfodracht#20- Overdadige woordovertolligheid

Overdadige woordovertolligheid Vanaf de zacht fluwelen zitbank staarde ze naar de witte trouwauto op de kleurloze zwartwit foto op haar dressoirkast. Ze kon zich deze geheugenis nog goed herinneren. Het was een heldere onbewolkte dag, de warme zon scheen op haar gezicht door het open dak van de cabrio. De passerende voorbijgangers knikten vriendelijk gedag. Bij het stadhuis aangekomen begeleidden bloeiende bloemen haar langs de trap naar boven. Een gedenkwaardige dag die ze nooit had kunnen vergeten. Geen van de aanwezige genodigden hadden haar toen gewaarschuwd voor het inmiddels bewezen feit dat haar trouwe huwelijkspartner onder valse voorwendsels een wederzijdse overeenkomst was aangegaan. Zijn zwijgende stilte terwijl hij ja knikte had een waarschuwing vooraf moeten zijn. Maar zij was tot over haar oren smoorverliefd en tekende met haastige ongeduld haar levenslange huwelijkscontract dat bestond uit slechts platonische vriendschap. Haar onzekere minderwaardigheidscomplex groeide groter tot dit jaar, toen de psychiater deze kleiner liet krimpen. Zonder berouwvolle spijt draaide ze de ronde trouwring van haar ringvinger en legde deze naast de ingelijste foto in het zilveren lijstje. Dit gratis geschenk hadden ze gekregen tijdens hun 25 jarig huwelijk maar voor haar was het slechts een waardeloze prul. Met respectloze minachting keek ze neer op haar man in de houten doodskist. Zij was het gedupeerde slachtoffer van zijn toezeggende belofte en deze fictieve leugen was ze al dertig eindeloze ellenlange jaren zat. Vandaag acteerde ze voor de laatste keer haar hoofdrol als liefhebbende vrouwelijke echtgenote in dit gespeelde spel. Door zijn onverwachte dodelijke sterfgeval moest ze haar toekomstplannen tot later uitstellen. Ze zette de ingepakte koffers in de met voorraad gevulde, volle proviand kast. De deurbel belde en ze liep naar voren om de voordeur te openen. Buiten viel de witte sneeuw op de zwarte lijkwagen. Ze verwisselde de vliegtickets voor de vlucht naar elders voor haar gesproken speech tijdens de korte officiële plechtigheid. Daar zal ze ophelderend verklaren dat haar homoseksuele man nooit meer uit zijn houten kist zal komen. Op een warm tropisch door water omringd eiland ontmoet ze een man die wel haar hunkerend verlangen kan vervullen. Een zevendaagse week later verliest ze haar kuise maagdelijkheid op haar middelbare vijftigste levensjaar.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, het stoorde helemaal niet onder het lezen. Ondanks alle dubbelzinnigheden vond ik het met name een mooi verhaal om te lezen. Ik vind dit een knap verhaal!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Wat een creativiteit met taal! De stijlfiguren pleonasme en tautologie zijn overvloedig, maar jouw verhaal blijft overeind. Sterker nog; langzaam ontvouwt zich een mooi en verrassend verhaal. De bewuste stijlfouten vind ik echter niet functioneel toegepast, maar volgens mij gaat het in deze oefening niet daarom. Het gaat om het spelen met taal, bewustwording, de pret om de 'dubbelingen' en dan ook nog eens een onderhoudend verhaal te vertellen. Daarin ben je goed geslaagd, Marietje! N.B. "de witte sneeuw en zwarte lijkwagen" vond ik als stijlfiguur een pareltje en zeer treffend in het licht van het verhaal! Maar, kun je nog vertellen welk stijlfiguur jouw HP is? Ik zit daar nog steeds op te broeden.... Groet, Joanne

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna B. :) Dank voor jouw complimenteuze reactie! @JoanneE :( Kijk nu val ik toch nog door de mand! Waarschijnlijk zijn mijn hersenen ook op vakantie want ik begreep niet hoe ik de opdracht moest invullen a.d.h.v. de opgegeven link. Toen heb ik gewoon zelf een stijlfiguur gekozen en deze in mijn verhaal toegepast. Dat is dus pleonasme. Maar ik had totaal niet begrepen dat mijn HP zelf een stijlfiguur moest zijn! Als ik de definitie stijlfiguren met voorbeelden opzoek hebben ze m.n. betrekking op woord,- en zin gebruik. Kan jij mij uitleggen hoe ik de vertaling van een stijlfiguur in een HP kan laten zien? Misschien zijn sommige dubbelingen over de top maar ik ben blij dat mijn verhaal overeind blijft. Bedankt! ;)

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Marietje, Niet voor niets stelde ik de vraag over de stijlfiguur van je HP; ik worstelde daar ook mee. Voor mezelf heb ik de informatie op de Engelstalige website over stijlfiguren op het niveau van karakters als volgt uitgelegd. De verschillende voorbeelden van stijlfiguren (lees karakters) geven de schrijver een schets over hoe deze worden gekarakteriseerd met gedrag dat zij (stereotiep) vertonen, hoe de omgeving daarop reageert en welk karakter (een spannend) tegenwicht biedt. Eén van de voorbeelden is de domme wetenschapper. Onderstaand de link voor de onderbouwing daarvan. http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Stupid… Voor deze opdracht heb ik als stijlfiguur een priester gekozen die symbool staat voor het innerlijk versus een stijlfiguur (koningen) waarbij pracht en praal (uiterlijk) centraal staan. Het volk is de omgeving die de reactie op de ontwikkelingen toont. Zo heb ik de vertaalslag gemaakt. Als iemand aanvullingen of correcties op de stijlfiguren heeft; leerzaam en van harte welkom! Ja, ook in jouw verhaal zie ik de tegenstellingen tussen de karakters en levensstijl/verlangens terugkomen. Ook zonder een 'label' heb ik in overdaad ervan genoten. :) Groet, Joanne

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Joanne, Bedankt voor jouw snelle reactie en uitleg, ik duik er nog eens in! Ik had al een reactie gegeven op jouw schitterende verhaal maar hier buiten op mijn veranda heb ik beperkt internet. Ik zal straks mijn reactie opnieuw schrijven en weer een poging doen om het te plaatsen! :) Nu ga ik mijn bruine teint even bijwerken! 8)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, wat een verhaal. Prachtige opbouw, stijlfiguren verwerkt, die de tekst juist meer verdieping geeft. Vind ik, knap gedaan!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het juist leuk al die verschillende invullingen van het verhaal. Je hebt het dubbelop goed weer gegeven. Het was hier en daar om te lachen. Wat is er mooier dan dat? Die vrouw is wel heel lang geduldig geweest.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug- Dank je wel voor het compliment! :) @Tja- Inderdaad heerlijk die variatie aan invullingen! Ik werd in de war gebracht door de link naar de Engelse site en ik kan het niet uitstaan als ik een opdracht voor mezelf niet helder krijg! :angry: De vrouw was zeer naïef en geduldig! :rolleyes: Bedankt voor jouw reactie! :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ik vind het kostelijk gedaan. Ik ben dol op humor en je tekst loopt er van over. [Daar zal ze ophelderend verklaren dat haar homoseksuele man nooit meer uit zijn houten kist zal komen.] Deze zin is te wreed :thumbsup: Het happy end is des Marietjes; haar chicklitkant zal ze nimmer weten te beteugelen. Ik vind dat jij je bijzondere hp styly hebt neergezet!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili :p dank voor jouw complimenteuze reactie! Ach, geduld is een schone zaak ook voor mijn HP! :unibrow:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lig in het groene gras van mijn tuin me kapot en te barsten te lachen. Heel creatief gedaan. Een stijlfiguur heb ik puur opgevat als tekststijlfiguur, niet als een "stijlpersonage". Heet dat geen stock character?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Pisano- Dank voor jouw toepasselijke reactie! Mijn invulling was ook een tekststijlfiguur. Ik heb gezocht op internet naar stock character maar kon geen Nederlandse uitleg/ toepassing daarover vinden. Omdat ik dacht dat een stock character de opdracht was had ik moeite met de invulling en het reageren op/ begrijpen van anderen hun verhalen. Inmiddels is het kwartje gevallen! ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, Marietje, tis maar goed dat die man nooit de houten kist uit komt, dan had hij maar uit de kast moeten komen toen hij nog leefde. Door al die stijlfouten is het verhaal humoristisch, maar daaronder is het een lekker vevijnig verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gelachen! die idiote pleonasmen versterken het verhaal weldegelijk het is niet gering over de top, maar dat lijkt me de lol van deze opdracht (waar ik tot op heden ook niets van heb kunnen bakken :confused: )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar- Dank voor jouw reactie! Ik heb een stijlfiguur gekozen waar ik het meest mee uit de voeten kon en heb mezelf heerlijk uitgeleefd! :P

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldige, heerlijke tekst. Ik dacht even dat ze hem zelf had vermoord, was misschien ook wel leuk geweest. ,Alle pleonasmes en tautologieën stoorden me niet. Het zorgde er juist voor dat het verhaal een soort van fijn ritme kreeg om te lezen, ik zag het ook beter voor me dan zonder.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb je het mooi omschreven met treffende en opvallende Pleonasmen en Tautologieën. Ik wens haar al het geluk van de wereld daar op dat door water omgeven eilandje.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig dat velen zeggen dat de stijlfiguren niet storend zijn terwijl het mij juist heel erg belemmerde in het lezen. De ronde ring, kleurloze zwart-wit foto. Heel irritant vond ik het zelfs. Zeker de zin: Een zevendaagse week later verliest ze haar kuise maagdelijkheid op haar middelbare vijftigste levensjaar". Ik dacht wat bedoeld ze toch. Heeft ze na zeven dagen alweer een nieuwe. Onee....zeven dagen telt de week. Oefening geslaagd, met moeite kunnen lezen. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Indrany - bedankt voor jouw reactie! Zonder de opdracht zou dit verhaal nooit op deze manier geschreven zijn! ;)