Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijf waar je bang voor bent: Kritiek

Dit stukje is voortgekomen toen ik een reactie wilde plaatsen op Elisabeth's blogbericht over angst. Ik wilde namelijk vertellen over een misschien voor veel mensen bekende angst. De angst voor kritiek. Voor degene die het durft zijn of haar creatie te tonen op het internet staat er vaak een golf aan reacties (positief, en negatief) te wachten. Deze kritiek moet men leren filteren, zodat alleen de terechte, valide kritiek door kan komen. Helaas ligt hier een een nieuw gevaar op de loer. Dat je schil te dik wordt. Dat alle kritiek, terecht of niet, daarop afketst. Dan krijg je van die scenes zoals bij Idols (of al die andere shows). Waar iemand, ondanks verwoede pogingen van een jury, helemaal overtuigd is van zijn eigen kunnen. Dat is eigenlijk mijn angst. Dat ik blind word voor kritiek. Dat ik niet alleen faal met schrijven, maar dat ik het niet eens door heb.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een interessant gegeven! Het naast de schoenen lopen principe, goed weergegeven in een schild die we af en toe moeten laten zakken. Mooi verwoord.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je naar kritiek kijkt op een andere manier, niet als aanval maar opbouwend, dan heeft kritiek een prima functie. Je kan namelijk veel van anderen leren. Kritiek wil niet zeggen dat je niet deugt mits de kritiek goed wordt gegeven. Open staan voor verbetering. Zelfreflectie. Niet bang zijn. Vertrouw op je zelf. Weer een mooie dag.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar (helaas). Ik volg maddbrug. En pas op, er is ook een andere kant. De schouderklopjes, die alleen een klopje terug willen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met maddburg. Alhoewel ik wel bang ben voor de reactie zelf. Zal mijn stukje goed/slecht zijn? Zal het in de smaak vallen? Zodra dit niet het geval blijkt te zijn wil ik aan de slag om dit te verbeteren. Ik zal niet bang zijn voor kritiek, ik zal bang zijn voor valse kritiek.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. =) maddbrug en Woodpecker: zeker goeie raad om in gedachte te houden. Anne Borman: Dat herken ik ook wel.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik omarm elke vorm van kritiek, omdat ik het altijd als opbouwend zie. Als er een valse snaar klinkt, gewoon negeren. Ik heb heel veel aan feedback gehad, en nog steeds. Ik lees de reacties dus altijd met interesse. Als ik er iets mee kan, dan doe ik er ook iets mee.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaak ligt het aan de manier waarop je leest. Welke invulling geef je zelf aan de tekst. Je kunt tekst heel vrolijk lezen, en heel neerslachtig. Het is maar net hoe je het zelf oppakt. Net wat Tja zegt, zie alles als goed bedoeld en opbouwend. Des te duidelijker een schrijver schrijft, des te meer zal het geschrevene op een goede manier bij je aankomen. Dan leer je vanzelf een weg te vinden. Succes en tot gauw. Ook je volgende verhaal wil ik natuurlijk lezen. Je eerlijkheid wordt door mij zeer gewaardeerd.