Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 20 - Zomerse stijlfiguren

Een zomerpuzzeltje :-) Lea schitterde door afwezigheid en de telefoons stonden roodgloeiend. Stef, haar uitgever, dacht dat dit niet langer voor herhaling vatbaar was. Hij dacht ook dat zij zeker weer op zoek was naar nieuwe uitdagingen die voor haar als paddenstoelen uit de grond schoten of dat zij anders door muggen werd lekgestoken in het Vondelpark. Aan de muur wapperde lusteloos een vel papier op de cadans van een ventilator, zo godsgruwelijk heet was het in het kantoor. Stef had Lea het gras uit de mond willen maaien en dwars over het papier gekalkt: "Maak je maar geen zorgen over je absentieproblemen, die van mij zijn nog veel groter." Tegen half vier belandde Lea aan, hoewel zij echt om een uur hadden afgesproken. ‘Het is laat dag,’ zei Stef, waarop Lea zei, ‘mijn tas is kwijt.’ Lea leek Stef door de war en zij verzuchtte dat een nieuwe tas duur kostte. Zich beseffend dat Stef zich irriteerde aan de onbeantwoorde telefoontjes over haar verschenen triologie, ging Lea rap aan het werk. Refererend naar zijn notities, telefoneerde Lea journalisten op, zich keer op keer overnieuw verexcuserend voor haar verlate reactie. ‘Het is dweilen met de pet op,’ snikte Lea later, ‘ongeacht jouw mond-op-mondreclame. Er heeft een gerucht rondgecirculeerd als dat ik de geest heb gegeven.’ Zij pakte een spiegeltje, stiftte haar lippen rood, keek Stef berouwvol aan en zei, ‘read my lips, no new books.’ Stef leek spasmes te vertonen toen hij haar antwoordde, ‘wie een kuil graaft voor een ander, krijgt het lid op de neus.’ (Bronnen: divers)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Het lijkt mij dat zowel Lea als Stef gaten graven voor een ander. Maar een lid op de neus krijgen lijkt me, afhankelijk van de situatie, niet smakelijk. Is de stijlfiguur in dit verhaal te omschrijven als een lakse persoonlijkheid? Of is het heel iets anders? Een mooi geschreven verhaal. Erg goed gevonden -Zij pakte een spiegeltje, stiftte haar lippen rood, keek Stef berouwvol aan en zei, ‘read my lips, no new books.’-

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is echt een puzzeltje Johanna. Zoek, er is meer te vinden. Dank voor je reactie en ik was inderdaad ook een beetje ondeugend ;-).

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Bronnen: divers)
Ja, dat zal inderdaad niet van dezelfde soort/mens zijn. A tout alleur, ma cherie

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Mili, Jouw tekst is doorspekt met de stijlfiguren pleonasme en tautologie. Leuke knipoog naar stijlfouten die me weleens opvallen in de spreek- en/of schrijftaal. In deze oefening heb jij de focus hierop gelegd en ze doelbewust gebruikt. Vermakelijk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joanne; dank je. Heb nog meer listige dingen ingebracht. Wacht nog even af en 'onthul' ze dan allemaal :-).

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Ik heb ze gezien.... maar, ik wilde ze niet verklappen. Of, zal ik toch nog een paar over het hoofd hebben gezien? Ik wacht jouw onthulling met spanning af.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Mili, ik vind het knap: in elke zin staan fouten die pijn in je vingers moeten hebben gegeven toen je ze opschreef. Geinig en niet gemakkelijk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit verhaaltje gaat boven mijn hoge hoed! ;) Ik wacht geduldig jouw uitleg af en als ik weet wat jij hiermee wilde bereiken dan geef ik mijn feedback of het bereikt is! Is dat goed, Mili?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk dit stijlfoutenverhaaltje.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga een poging wagen, en enkele stijlfiguren ontmaskeren. Litotes. Het gehele verhaal is doordrenkt ermee. Paradoxen en veel understatement, als zout en peper voor de smaak. Een pleonasme hier en daar, dat zich wil vermengen tot een kookpunt met vergelijkingen in een Mili story a la carte. Chapeau!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor geïnteresseerden: Clichés • voor herhaling vatbaar zijn • door muggen "levend opgegeten" of "lekgestoken" worden • schitteren door afwezigheid • als paddenstoelen uit de grond schieten • roodgloeiend staan (van de telefoon) • op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging Soundbite • 'Read my lips. No new taxes.' George Bush. Oneliner "Maak je maar geen zorgen over je wiskundeproblemen, die van mij zijn nog veel groter". Albert Einstein. Contaminatie • Aanbeland ("aangekomen" × "beland") • Het is laat dag ("laat" × "kort dag") • Door de war zijn ("in de war zijn" × "door elkaar halen") • Duur kosten ("duur zijn" × "veel kosten" — dit kan ook als gallicisme worden opgevat: coûter cher) • Refereren naar ("refereren aan" × "verwijzen naar") • Optelefoneren ("opbellen" × "telefoneren") • Zich verexcuseren ("zich excuseren" × "zich verontschuldigen") • Overnieuw ("over" × "opnieuw") • Mond-op-mondreclame ("mond-op-mondbeademing" × "mond-tot-mondreclame") • Mijn tas is kwijt ("Ik ben mijn tas kwijt" × "Mijn tas is weg, zoek") • Zich beseffen ("zich realiseren" × "beseffen") • Zich irriteren aan [iets] ("[iets] irriteert" × "zich ergeren aan [iets]") • Rondcirculeren ("rondgaan" × "circuleren") • Triologie ("trio" × "trilogie") Bewuste mengvorm Je moet hem niet het gras uit de mond maaien. ("het gras voor de voeten wegmaaien" × "de woorden uit de mond nemen"). Bewuste verbastering • Wie een kuil graaft voor een ander, krijgt het lid (het deksel) op de neus. ("Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in" × "Het lid / deksel op de neus krijgen") • Dweilen met de pet op. ("Dweilen met de kraan open" × "Huilen met de pet op")

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
WOW!!! :eek: Heel erg knap gedaan en heerlijk om zo te spelen met taal. Jij hebt er een project van gemaakt! :D Maar overdaad schaadt, zelfs hier ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik had het wel begrepen. Je wilde gewoon de fouten even noemen die doorgaans gebruikt worden. Misschien schaadt overdaad, maar als je het af en toe had gedaan was het niet doorgekomen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik jouw stukje las moest ik achter mijn oren krabben. Gelukkig heb je al die fouten expres gemaakt. Leuk om er zoveel in een verhaal te zetten. Overdreven? Vind ik niet. Ik denk dat iedereen wel over bepaalde verkeerde zinnen/woorden heeft heen gelezen omdat ze al zo normaal zijn in het dagelijks gebruik.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Milli knap stukje vak werk. Heb er een aantal kunnen vinden, nadat ik mij eerst in stijlfiguren heb verdiept. Je hebt mij met jou stukje enthousiast gemaakt, waardoor ik ook- zij het in bescheiden versie- een poging heb gewaagd. Je hebt er inderdaad een mooi zomers puzzeltje van gemaakt, petje af.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals altijd goed geschreven. Chapeau voor alle energie die je keer op keer in je verhalen steekt. Mooi hoe je het denken van beide partijen uitlicht in dubbelzinnigheid en je puzzeltje. Vond de zin "Read my lips, no new books" leuk. Of "Read my lips, not my books", voor een onbereikbare uitgever.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Indrany: Dit is een quote uit jouw uitbundige reactie op de post van Maddbrug die ik las. [Ik voel de innerlijke angst en trilling]. Te weten, te reageren op de post van anderen. Aldus jouw woorden. Dan kom ik je tegemoet en vraag je niet meer te reageren op de mijne.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In aanvulling op # 22 en voor de duidelijkheid. Zaterdag of zondag heeft @Indrany de reactie waaraan ik refereerde verwijderd en een reactie van een ander gehalte c.q. kaliber geplaatst.