Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#20 Stijlfiguren - De Priester

De priester ‘Nurun, gij priester, gij zijt jong, gij zijt jong van ziel. In uw ziel hebt gij geen enkel spreekrecht dat berust op twijfelachtige visioenen, geen enkel recht op opruiende taal die onze vredelievende samenleving bedreigt.’ Leven of sterven, beide mogelijkheden hadden zich in Nuruns droom geopenbaard. Hij moest een van de tien koningen overtuigen van de aanzwellende hebzucht die hun eiland vernietigde. ‘Ons volk raakt zelfvoldaan en zal daaraan ten onder gaan,’ herhaalde hij. ‘Ik heb gesproken,’ zei koning Diaprepes en wimpelde met zijn hand naar de wachter naast hem. Nurun ging dichter voor de troon staan. Hij moest Atlantis redden, tegen de onverzadigbare welvaart, tegen de laatste ondergaande zon van het land en de Polarianen die hij lief had. ‘Ik heb u gehoord en vraag ú te kijken. Ontstijg uw troon en aanschouw de mensen tot in de onderste landring. De groene akkers zijn verworden tot modderpoelen, de bruggen over de gordels kraken, de havens kunnen de overzeese toevoer niet meer aan en luxe kent geen grenzen meer.’ Diaprepes tikte zijn scepter op de naadloos sluitende stenenvloer. ‘We heersen over Libië tot aan Egypte en over Europa tot aan Tyrrhenië. Buig, priester!’ Hij snoerde het koord om zijn gewaad aan en rechtte zijn rug. ‘Alleen voor Poseidon ga ik door mijn knieën!’ De wachter stapte de rijkelijk versierde treden af en pakte Nurun bij zijn bovenarm. ‘We gaan ten onder!’ riep Nurun over zijn schouder. Buiten de paleismuren wees niets op Nuruns voorspellende droom. De zon schitterde op de gele daken van de tempels, de paleizen en op de hoge muren die het ringvormig eiland in drieën verdeelden. Mannen, vrouwen en kinderen lachten, dansten en deden zich te buiten aan welriekende vruchten, geroosterd schapenvlees en gegiste sappen op het jaarlijkse vruchtbaarheidsfeest. Een jonge vrouw sprong in een bron van warm water. Het geweven doek dat haar bovenlijf bedekte, rukte ze in een beweging los en slingerde het voor Nuruns voeten. ‘Kom!’ Nurun schudde zijn hoofd. Het volk dreef steeds verder weg van de bron; hun bron van kennis. Badend in het zweet was hij wakker geworden van de beelden die ook tijdens zijn bewustzijn op zijn netvlies stonden. Een enkele drenkeling zou de kennis van bouwtechnologie, astrologie, genees-, meet- en wiskunde na de overstroming uitwaaieren over Egypte en Centraal Amerika. Voor Nurun was dat een schamele troost. ‘Kom toch!’ riep de vrouw nogmaals. Nurun keek zwijgend van haar weg en vervolgde zijn weg omhoog, naar Poseidon. Iemand moest naar hem luisteren. Of, was de catastrofe op zijn netvlies de straf van zijn oppergod? Zijn straf voor de zelfingenomenheid en het misbruik van de verworvenheden door het volk? Hij moest het erop wagen, hij had geen keus. Bovenaan de top zette Nurun voorovergebogen zijn handen op zijn knieën. Voor zijn voeten zag hij een een schaduw verschijnen die razendsnel over het hele eiland trok. Hij richtte zijn bovenlijf op en zag een hemel zwarter dan de nacht. “Nurun.” Onmiddellijk maakte Nurun een buiging, diep. “Poseidon, ik...” “Ik weet het. Ik zal jou sparen in het vertrouwen dat je onze kennis overdraagt.” Een golf vanuit de zee rolde over de landringen. Gegil klonk. Nurun ging rechtop staan en het water sleurde hem mee, naar onbekende diepten.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijfstijl trekt me gelijk het verhaal in en hoewel dit niet mijn genre is, ik "geloof" het. Alleen aan het eind bleef ik in verwarring; was Nurun nu wel of niet gered? (...en ik heb het vermoeden dat je over de 500 woorden bent gegaan).

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad met zo'n twintig woorden gespijbeld. Keuzes..... altijd lastig. Het einde is vooropgezet. De onbekende dieptes verwijzen naar het mysterie van Atlantis. M.a.w. we zullen nooit weten of de overleveringen van Atlantis daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Frustrerend dat niemand hem geloofd! Een prachtig geschreven verhaal. Doorgaans haak ik snel af bij dit genre. Maar niet als jij het hebt geschreven. Ik werd in het verhaal getrokken.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was de eerste keer dat ik een verhaal in dit genre schreef. Het experimenteren gaat onverminderd door... Juist daarom vind ik het fijn om te horen dat het verhaal je toch aanspreekt. Dank voor je reactie, Johanna!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent een oplettende lezer, Pisano. Nee, het is geen fantasy. Het berust op "feiten" uit de overleveringen van Atlantis. Dank voor het lezen en het compliment.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoelde iets anders, Joanne ... Voorspellend wellicht voor de toekomst van de Westerse wereld? Voor mijn gevoel vallen we van een wolkenkrabber en roepen tegen elkaar: wat vliegen we lekker, hè?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Ik had werkelijk niet gedacht dat die achterliggende boodschap uit mijn verhaal gedistilleerd zou worden. Tijdens het schrijven had ik een andere voorspelling in mijn hoofd, maar in principe komt het op hetzelfde neer. Scherp, hoor!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Blavatski. Mooi, dat ook jij die diepere betekenis eruit haalt. Die metafoor van Leonardo houden we erin: krachtig en veelzeggend. Fijn, dat je de tijd hebt genomen mijn verhaal te lezen en een reactie hebt achtergelaten. Thanks! Groet, Joanne

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joanne, vind je het goed dat ik deze keer oversla? Ik heb je wel degelijk gelezen maar kan er niet mee uit de voeten. Tot gauw.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Met bewondering jouw verhaal gelezen! Complimenten dat jij in deze 'oude taal' kan schrijven. Dit maakt het geloofwaardig omdat deze taal past bij de tijd waarin het zich afspeelt. De uit die tijd beeldende omschrijvingen maken het verhaal compleet. Het is ook mijn genre niet maar jouw verhaal is boeiend tot het einde. ;) Ik begreep dat de HP het overleeft om de kennis over te kunnen dragen. De achterliggende gedachte kwam niet in mij op maar werd ik pas op geattendeerd door de reacties. Een goed geschreven mooi verhaal! Dankzij jouw eerdere uitleg ( in een reactie op mijn invulling van deze opdracht ) kan ik me heel goed vinden in jouw stijlfiguur. Deze is helder voor mij maar via de link tref ik stijlfiguren die mij onduidelijk blijven. Bovendien vind ik sommige stijlfiguren zo precies omschreven dat er weinig fantasie over blijft voor de schrijver. Het lukte mij niet om de opdracht op deze manier in te vullen. Ik ben benieuwd naar andere reacties! :nod:

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Dank je wel voor je feedback en compliment. Ik laat in het midden of de priester het overleeft (hij werd meegesleurd naar onbekende diepten) om de mystiek van Atlantis in tact te houden. Er wordt gesteld dat de kennis over o.a. bouwstijlen (zoals de piramides in Egypte) afkomstig is van Atlantis. We zullen het nooit weten.... Re: stijlfiguren link. Eens, dat veel stijlfiguren onduidelijk blijven. Komt deels -denk ik- doordat er wordt verwezen naar (tv)personages die hier minder bekend zijn. JanP, Dank voor je compliment en je link welke ik nog niet had gevonden tijdens mijn research voor dit verhaal. Ik heb weer nieuwe, interessante sites over Atlantis gevonden. Raad eens wat ik zo dadelijk gaan doen.... blijft een intrigerend onderwerp. :) Dank je wel!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het experimenteren gaat je prima af. Wat een goed verhaal en wat een hoog niveau. Mijn complimenten. We gaan met elkaar naar de verdoemenis.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
We zullen je in het vervolg geen complimenten meer geven als je daar ziek van wordt. Onverantwoord van ons.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het knap geschreven maar heb moeite dit soort teksten te lezen.Ieder heeft zijn of haar genre waar zij zich thuis voelt. Gelukkig maar, anders zou t een saaie boel worden op SOL.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las het inderdaad als een soort van bijbelse vertelling. Goed gedaan dit genre. Lijkt mij nogal moeilijk. Het is dan ook niet echt mijn smaak. Maar goed ook, als we allemaal dezelfde smaak zouden hebben was het een dooie boel geweest.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Joanna B, Nurun stond aan mijn wieg, na schrijven en dichten is het bestuderen van de mooie astrologische leer, een grote hobby van me . Hij is zeker niet verdronken.... :confused:

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, dank je wel. Mogelijk doet mijn verhaal je aan een Bijbelse vertelling denken, omdat ik het tijdsbeeld (speelt zich af ver voor de jaartelling) heb willen schetsen. Blijkbaar missie geslaagd. Dank! @Schrijvengeluk, leuk om te horen dat je de verhalen ihkv de opdracht stijlfiguren analyseert. En uiteraard dank voor je compliment. Verdekt zitten er nog een paar stijlfiguren in verstopt: - Palindroom: de naam Nurun - Antithese: Leven of sterven - Retorische vraag. Nurun weet de antwoorden al op de vragen die hij zichzelf stelt. Hij is vastbesloten zijn missie uit te voeren. Een van mijn favoriete stijlfiguren is: polepsis (vooropplaatsing van een woord om het te benadrukken). Een duidelijk voorbeeld is: De goedzak, hij gaf zijn laatste cent weg. In dit verhaal heb ik het iets anders toegepast in bijvoorbeeld de zin: Badend in het zweet was hij wakker geworden. Hiermee leg ik het accent op HOE hij wakker was geworden. Desalniettemin denk ik dat we veelvuldig stijlfiguren in onze verhalen toepassen, zonder ons daarvan bewust te zijn. Juist daarom vond ik deze oefening zo waardevol. Zodra we ons bewust zijn van de effecten van de stijlfiguren, gaan we het meer en/of beter verwerken om pareltjes van verhalen te schrijven. Dank voor het lezen en jullie reacties! .