Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#20 - Zomerse stijlfiguren

Wat een F*ckng rotdag. Uitgeput gooi ik mijn zeis in een hoek. Als ik langs een spiegel loop schrik ik van m'n spiegelbeeld. Een uitgemergeld skelet met een zwarte cape om. Verdomme! Een borrel, daar heb ik zin in. Jammer genoeg laat mijn huidige gelaat dit niet toe. Nooit meer die aangename verdoving. Huilend ga ik op de bank liggen. Op het scherm van de iPad van de vorige bewoner zie ik een klaagzang over de hitte staan. Mijn nieuwe onderkomen heeft schijnbaar geen airco. Een paar uur geleden had ik alles nog. Een Armani pak, een Jaguar, alle wapens die ik wensen kon en een hele hoop verdorven netwerkpartners. Maar die verduivelde rotzak heeft het allemaal van mij afgenomen. Flarden van het gesprek komen boven. ‘Jij domme hond! Bamibal, frikandel! Hoe kun je het maken? 666 mensen in twee dagen? Waarvan er maar drie op de lijst stonden? Wie denk je wel niet dat je bent? Een mensenrechter?’ Vlammen kwamen uit zijn oren. ‘Nee,’ stamelde ik, ‘Ik wou gewoon iets meer vrij hebben. Een voor een kost zo verschrikkelijk veel tijd. Inmiddels ben ik al een jaar of 4000 aan het werk. Ik wil gewoon een weekje naar Bermuda met een leuk meisje.’ Het was helemaal fout, dat zag ik meteen. Hij begon rood aan te lopen, nog meer dan normaal. Toen hij weer begon te schreeuwen, spatte zijn spuug midden door mijn schedel heen. ‘Je weet toch dat ik mezelf verdomme altijd moet verantwoorden bij Hem! Maar intussen ga je te keer als een gek. Je hebt alle verbonden gebroken. Bus in een afgrond, aanslagen op normale burgers, kettingbotsing op een autosnelweg, massamoorden op iedere Godvergeten plek die je kunt bedenken’. ‘Ja maar.’ ‘Nee verdomme!’ Banger dan mijn eigen clientèle doorgaans is, begon hij heen en weer te marcheren. ‘Wat moet ik Hem straks vertellen? Dat ik je gestraft heb? Dood heb gemaakt? Dat ben je verdorie al eeuwen. Hij weet wel beter! De afspraak die ik met Hem heb gemaakt, is dat we alleen volgens de lijst werken. WAAROM DOE JE DAT NIET?’ Vervolgens moest ik mijn Aardse verschijning, mijn Jaguar, mijn zwarte boekje en mijn smartphone afgeven. ‘Back to basic,’ dat zei die stomme rotzak. Per direct moest ik verhuizen naar Helse. Op de oude manier aan het werk, weer tot mezelf komen. En zeker niet dromen over meisjes, dat was tenslotte iets voor de sterfelijken. In de plaatselijke telefoonwinkel van Helse ging het niet goed. Als je namelijk binnenkomt met een zeis in je handen en een zwarte cape om, trekken mensen snel een verkeerde conclusie. Ik mocht geen prepaid telefoon kopen. ‘Raus!,’schreeuwde een boze blonde Duitse tegen mij. Met een honkbalknuppel begon ze op mijn skelet in te slaan. In een reflex haalde ik mijn zeis uit. Ze was nog lang niet aan de beurt. Maar ik had de telefoon echt nodig. Snel sloeg ik een vitrine aan diggelen en nam een telefoon mee. Verslagen stuurde ik een sms-bericht naar mijn meisje. ‘Lilith, mijn lieve schat. Haat me niet. Mijn functioneringsgesprek was een flinke tegenvaller. Onze vakantie kan voorlopig niet doorgaan. Het spijt me, I love you XXX Hein.’

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dit is een goed verhaal, Johanna! Ik vind het begin erg sterk, maar gaandeweg zak je wat in. Komt misschien ook door die witregels. Lilith was weer een sterke afsluiter. Die 666 deed mij grijnzen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een geweldig verhaal, dat ik waardeer door de bijzondere stijl. Ik hou ook niet zo van witregels, maar dat is persoonlijk. .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bartsnel, JoanneE, Leonardo Pisano en Tja, Dank voor jullie reacties. Heb een aantal witregels weggehaald. Het ziet er inderdaad iets compacter uit. Goed om rekening mee te houden in vervolg. Offtopic. Het is rustig hier. Waar blijven de verhalen?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Johanna, Ik denk dat al die verhalen hartje zomer meereizen naar alle uithoeken van de wereld. Wacht maar; de bagage wordt straks uitgepakt!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij zijn die zeven weken wel goed, denk ik. Ging de schrijfopdrachten bijna als een excuus zien om even niks aan m'n andere verhalen te doen ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, Ik heb je meer keren gelezen de afgelopen dagen. Ik vind het een wonderbaarlijk verhaal dat je schreef. Zinnen als: [Een borrel, daar heb ik zin in. Jammer genoeg laat mijn huidige gelaat dit niet toe. Nooit meer die aangename verdoving. Toen hij weer begon te schreeuwen, spatte zijn spuug midden door mijn schedel heen.] zijn geweldig gevonden. En ik vroeg mij nog af of de boze Duitse er ook aan was gegaan. [Bamibal, frikandel!] vind ik persoonlijk te zwak uitgedrukt om Hein Zeis de niet bestaande huid vol te schelden. Knap wonderbaarlijk. Wonderbaarlijk. Knap wonderbaarlijk. Wonderbaarlijk. Knap wonderbaarlijk. Wonderbaarlijk. Knap wonderbaarlijk. Wonderbaarlijk. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili. De bamibal en de fikandel moesten in het verhaal. Toen ik een stukje Bassie en Adriaan zag werd ik als vanouds enthousiast van de baron. De behoefte was onbedwingbaar :) O ja, die Duitse blonde, ik weet het niet.... Dank voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed: verbeeldingskracht en aantrekkelijk neergepend. Ik hou van verhalen die wat buiten de realiteit spelen, maar toch heel geloofwaardig overkomen. Ik had nooit bedacht dat de duivel ondergeschikt is aan god. Zo zie je maar: alles komt uiteindelijk samen ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer verrassend verhaal! De inhoud is bijna wonderlijk, maar het laat mij in verwarring achter. Misschien kan jij mij eerst het stijlfiguur verklappen voordat ik aangeef waarom het mij verward?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, De stijlfiguur die ik heb gebruikt is 'the Grim Reaper' ofwel Magere Hein of de Dood. Heb gewoon het linkje aangeklikt in de schrijfopdracht en toen kreeg ik hem.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, De stijlfiguur die ik heb gebruikt is 'the Grim Reaper' ofwel Magere Hein of de Dood. Heb gewoon het linkje aangeklikt in de schrijfopdracht en toen kreeg ik hem.
Ja hoor- had jij die makkelijke!! ;) Een originele invulling heb jij ervan gemaakt! De volgende dingen brengen mij in verwarring: Ik begrijp niet zo goed waarom Hein nog zoveel gevoelens in zijn donder heeft. Hij is moe, huilt omdat hij geen borrel meer kan drinken etc. Hij komt mij over als een jankerd. De relevantie van de airco informatie is voor mij niet duidelijk in dit verhaal. En waarom doet Hein zoveel moeite voor een mobiel als er in zijn nieuwe verblijf een iPad ligt? Misschien ben ik te kritisch. Ik houd dan ook graag vast aan het gegeven dat de duivel niet voor God werkt of zelfs bang voor hem is, hoewel dat wel een hoop zou verklaren! Maar dat zelfs God volgens een lijst werkt gaat helemaal tegen mijn gevoel in. En ik ben niet eens gelovig! Het taalgebruik van de duivel komt mij ook niet krachtig genoeg, realistisch over, hoewel ik de geciteerde baron van Bassie en Adriaan humor vindt. :D Misschien ben ik wel in de war omdat jouw verhaal me aan het denken zette en ik daarom zo diep zoek naar tegenstrijdigheden in het verhaal om ontkenning te vinden. Kortom jouw verhaal houd mij bezig en dat is een compliment! Tot slot wil ik nog opmerken dat jij tot mijn grote opluchting, geen neergestort vliegtuig hebt gebruikt bij de uitleg van de 666 doden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, De airco was het zomerse (we waren net thuis zo'n ding aan het installeren). Zijn nieuwe onderkomen was nog onbekend (het huis van de blonde Duitse misschien). Persoonlijk denk ik niet dat de duivel een krachtig figuur is, eerder een beetje een negatieve zeurende zielepoot. Mijn idee was overigens niet dat God zijn baas is. Meer een samenwerking om de administratieve last te verlichten. Maar bij samenwerking noet je concessies maken. Dus de duivel mocht niet meer willekeurig kwaad doen van God. Overigens had ik geen tegenstrijdigheden of dergelijke proberen te gebruiken. Zo had ik de opdracht niet geïnterpreteerd. Het was ook wel erg flauwe fantasy.... Dat was 'm. Het verhaal uitgelegd :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Absoluut geen flauwe fantasy maar een intrigerend, boeiend fantasie verhaal! :thumbsup: Bedankt voor jouw reactie! :)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig verhaal, ik zou het je niet na kunnen doen, deze stijl vind ik moeilijk te schrijven. Mijn grote complimenten!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, dank voor de complimenten. Misschien een merkwaardige vraag maar: Hoe zou jij de stijl omschrijven? (Niet geremd door enige kennis over/van verhalen schrijven ga ik maar een beetje mijn gang. Ben sinds kort begonnen met een korte cursus creatief schrijven en hoop daar het een en ander aan theorie te leren.)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen enkele vraag vind ik merkwaardig, misschien is het antwoord wel merkwaardig. De stijl omschrijf ik als fantasy of een genre met verzonnen wezens. Ik vond sprookjes al eng vroeger, een skelet met cape doet mij nog steeds huiveren. Ik lees nooit een detective of thriller, ik kijk ze ook niet. Elke agressie, moord of doodslag vind ik verschrikkelijk. Dus vandaar mijn complimenten, dat jij over wat ik benoem als eng, kan schrijven. Wat ook opvallend is dat ik de opdracht met stijlfiguur heb begrepen om een verhaal te maken met stijlfiguren/ middelen zoals tautologie, pleonasme etc. Zie www.cambiumned.nl zoek op stijlfiguren, waar ik mijn kennis mee heb opgefrist. Jij hebt de invulling in een figuur gegoten. Hoe leuk is dat iedereen zo de opdracht anders kan zien. Leuk dat je een cursus creatief schrijven doet. Ik wil dat ook nog eens ondernemen maar kan geen keuze maken waar ik dat zou willen doen. Mag ik vragen waar jij die cursus doet en hoe dat bevalt?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddbrug, Ik ben begonnen met de Beginnerscursus Creatief Schrijven Schrijfatelier Alicia. Heb nu net de eerste les gemaakt. De eerste les ging over gedichten. Het korte verhaal komt later aan bod. Ik heb gekozen voor Alicia omdat ik naar aanleiding van de Wekelijkse schrijfopdracht en bij de schrijfwedstrijd Obsessies het idee heb dat ze een vriendelijke, enthousiaste persoonlijkheid is. Gezien het voor mij een hobby is, ben ik bewust niet gaan kijken naar van die 'zware' cursussen over het schrijven van een kort verhaal.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi neergezet die Magere Hein. Je hebt nog heel wat meer stijlfiguren gebruikt zoals Ellips bij 'Ja maar'. Ik vind het ook een ironisch verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie voor jullie reacties Lena_vw, Schrijvenmaar en Anne. Schrijvengeluk, dat klopt, het is een ironisch verhaal. Dank voor je reactie.