Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

-# 19 Zoektocht, De vakantiestress

Het was voor Bert de hoogste tijd om te stoppen met het werk en naar huis te gaan. De stress was toegeslagen. Iedereen was al lang weg. Maar ja, hij moest nog zoveel regelen voordat hij overmorgen op vakantie kan gaan: dossiers opruimen, betalingen voorbereiden, opdrachten aan zijn medewerkers doorgeven, noem maar op. Alleen de twee schoonmaaksters waren nog druk in de weer. Bert had, zoals gebruikelijk, een praatje met ze gemaakt, wenste ze een fijne avond en pakte zijn jack uit de garderobe. Meteen merkt hij dat de autosleutel niet in zijn zak zit. Hij voelt nog eens goed in al zijn zakken, kijkt op zijn bureau en zoekt op de grond. ‘Hebben jullie ergens een autosleutel gevonden?’ informeert hij bij de werksters. Het antwoord was negatief. ‘Zal iemand hem soms gestolen hebben?’ vraagt hij vertwijfeld. ‘Kijk eens in je auto’, reageert een van de dames. ‘Misschien zit hij nog in het contactslot.’ ‘Ja, wie weet. Ik ga meteen kijken.’ Bert groette opnieuw en loopt als een speer naar de garage. Tot zijn verbijstering is de plek, waar hij de auto altijd stalt, leeg. In paniek rent hij terug naar kantoor en roept: ‘Mijn auto is weg. Ze hebben hem gestolen. Ik moet de politie bellen. En ook mijn vrouw. Voorlopig ben nog niet thuis. En zaterdag wil ik op vakantie. Ik moet ook nog de diefstal melden bij de verzekeringsmaatschappij en een andere auto regelen. En ik heb het al zo druk. Wat een ellende.’ Nadat hij de politie benaderd heeft, belt Bert zijn vrouw. ‘Raad eens wat, iemand heeft de auto uit de garage gestolen. Het wordt laat vanavond. Ik moet nou nog van alles regelen.’ ‘Maar lieverd, weet je het dan niet meer? Jij bent vanochtend met de bus naar kantoor gegaan, omdat ik de auto mee kon nemen naar Annie in Den Bosch.’ ‘Allemachtig, ben ik helemaal vergeten. Zie je wel, ik ben nodig aan vakantie toe. Mijn hoofd loopt helemaal om van de drukte. Ik kom meteen naar huis en dan drinken we een heerlijk wijntje bij het eten. Tot zo.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Bert. Dit stukje is uit het leven gegrepen. Bert kan de volgende keer beter eerst zijn vrouw raadplegen alvorens de politie in te schakelen :) Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassende ontknoping, Jules. Let wel op je tijden: "Bert groette opnieuw en loopt als een speer naar de garage."

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, die is echt aan vakantie toe! Ik heb het graag gelezen, maar kijk inderdaad even naar die zin, wat bartsnel ook al opmerkte. Ook vind ik het stukje dat hij in paniek weer naar kantoor rent en daar in paniek wat uitroept wat raar. Want roept hij dat naar de schoonmaaksters? Zal je dat allemaal wel zeggen tegen eens schoonmaker? Denkt hij dit niet gewoon?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eigenlijk dacht ik in het begin dat hij vergeten was dat hij met de fiets was gekomen. Het verraste me daarom niet dat het de bus was. ... reageert een van de dames zou ik vervangen door: adviseert een van de dames. Voorlopig ben IK nog niet thuis. omdat ik de auto - zodat ik de auto Dit waren nog een paar taalzeurtjes. Op zich vind ik het niet vreemd dat hij vergeten is dat hij met de bus is gekomen, als hij gewend is om elke dag met de auto te gaan. Ik hoop dat Bert een fijne vakantie krijgt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Bert, zo verward door de stress. Hij is inderdaad dringend toe aan vakantie! Je schrijft leuk maar, zoals bartsnel al zei, probeer op je tijden te letten want die kloppen niet helemaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
# bartsnel: Je hebt volkomen gelijk met de tijden. Erg slordig van mij. Ik wilde in het stukje overgaan van v.t. naar t.t., maar ik heb het flink door elkaar gehaald. Voortaan ga ik er beter op letten. # Anne Borneman: Verbeterpunten ook heel terecht. Het woordje paniek had ik beter weg kunnen laten (show, don't tell). Ik wilde met de korte zinnen die Bart naar de werksters riep ook al zijn paniek aantonen. # Tja: De taalzeurtjes zijn heel goed gezien (het oog van de meester!). Wat zijn vakantie betreft: nu gebleken is dat zijn auto niet is gestolen, gaat hij beslist met een fijn gevoel op pad. Bedankt voor de moeite en oplettendheid.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar tafereeltje, grappig die kantoorstress zo voor de vakantie. Voor mij is de volgende zin opvallend: Mijn hoofd loopt helemaal om van de drukte. ... loopt om ... Dit is voor mij geen gebruikelijke taal. Streektaal? Tip voor Bert: hij kan volgende keer beter zijn hoofd koel houden, dan zal hij vast minder last van die vakantiestress hebben. Hij heeft toch wel de betalingen naar juiste rekeningnummers overgemaakt? ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mirte, Die betalingen. Ha, ha, ha. Als Bert terug is van vakantie, merkt hij het vanzelf als er een stel herinneringen op z'n bureau liggen. Mijn hoofd loopt om is, dacht ik, een normaal gezegde. Of is het: Mijn hoofd loopt over? Dat vind ik wat vreemd overkomen. Ik ga het opzoeken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, ik ben ook even gaan zoeken en ik denk dat jouw formulering juist de enige bestaande formulering is. Maar "mijn hoofd loopt over", heb ik vaker gehoord. Dan zal dat vast spreektaal zijn ... Ach, als we er zelf maar geen hoofdpijn van krijgen ;)