Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Week #19: zoektocht

Diep verborgen in zijn jas en zijn paraplu dicht tegen hem aan trotseert een man de zomerse stortbui die ongenadig op hem neerdaalt. Zijn schoenen bieden weinig bescherming tegen de regen en hij vloekt binnensmonds als hij in een diepe plas stapt. Zijn voeten zijn nu zeker niet meer droog. Hij loopt langzaam. Soms stopt hij en kijkt even om zich heen. Hij speurt in de bosjes en kijkt in de tuinen van de huizen die hij passeert. 'Het is kwijt, dat kan niet anders,' denkt hij somber. Hij denkt aan zijn vrouw; wat zal ze woest zijn als hij met lege handen thuiskomt. Alsof hij persoonlijk verantwoordelijk is voor dit verlies. Ze is de laatste tijd sowieso humeurig. Hij kan niets meer goed doen, lijkt het wel. Hij snapt het wel en probeert begripvol te blijven, maar soms zou hij haar beet willen pakken, door elkaar willen rammelen en schreeuwen: 'Schei uit! Doe normaal! Kom weer tot jezelf feeks!' Alhoewel hij het woord 'feeks' misschien beter achterwege kan laten. 'Kunt u het vinden?' hoort hij plots iemand vragen. Hij draait zich om en ziet een oude man staan die hem van top tot teen opneemt. 'Nee, ik kan het niet vinden.' 'Waar moet u zijn? Ik ken de buurt hier goed. Ik kom hiervandaan weet u wel...' 'Oh sorry...nee, ik weet wel waar ik moet zijn. Ik eh...Nou, kom, ik ga weer op huis aan.' Hij draait zich om en loopt snel van de man vandaan die hem argwanend nakijkt. 'Ik geef het op,' zucht hij als hij voor de tweede keer zijn voeten zeiknat voelt worden. Op dat moment ziet hij iets wits liggen. Het zal toch niet? Zijn hart bonkt in zijn keel en hij versnelt zijn pas. Ja hoor, daar ligt het. Het witte speelgoedkonijn van zijn één jaar oude dochtertje. Ze zal er vannacht niet mee kunnen slapen, maar dat geeft niet. De lievelingsknuffel is gevonden, ze kan stoppen met huilen en papa's hoofd wordt niet afgebeten door de zwaar overspannen moeder.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Summerfehr, De cadans in je zinnen spreken me aan. Het leest vlot. Even bracht je me op het verkeerde been door de voorbijganger die de vader aanspreekt. De repliek had er voor mij alle schijn van dat het hier om een dementerende man ging. Het einde was voor mij dus verrassend en toch miste het de impact, omdat het niet in lijn was met mijn eerdere beleving van jouw HP. Met plezier gelezen! Joanne

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Leest inderdaad lekker. Ik heb alleen een klein probleempje met de voeten. Eerst zijn zijn voeten "zeker niet meer droog". Zijn ze dan niet gewoon nat? Drijfnat of Zeiknat? Even later worden ze voor de tweede keer nat. Nu wel zeiknat. Waren ze alweer droog? Het zijn details hoor, maar het leidt mij af van het verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In de eerste instantie dacht ik de HP een vijftiger zou zijn. Dit kwam door de irritatie die hij voelde toen hij aan zijn vrouw dacht. Het klonk als een lang huwelijk. Ik was dan ook compleet verrast (en ook opgelucht) toen hij de knuffel van zijn dochter vond. Mooi gedaan!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat zelf ook te denken aan een wat oudere man en een langer durend huwelijk. Je hebt mij daarom ook verrast met je einde. Het is vlot geschreven, goed gedaan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn papa kan alles! De vrouw zal daar anders over denken! Een weetje: gedachten worden niet tussen aanhalingstekens geschreven. Het leest vlot, goed geschreven!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
lekker geschreven met verrassende ontknoping alleen 'zeker' natte voeten is raar; dat zeg je als je iets alleen verstandelijk weet, dit voelt hij: ze zijn nat, of niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Prettig om te lezen. Ik zou de tweede keer ook alleen maar zeggen dat hij weer in een plas stapt. Knuffels zijn goud waard, hè? Dochter blij, papa blij en mama ... misschien ook een beetje.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor jullie commentaar! Sorry voor mijn iets verlate commentaar. Ik zal een volgende keer opletten wat betreft de regenplas ;-) Zit een kern van waarheid in. Voor mij verrassend dat mensen dachten dat hij een oudere man was. Maar als schrijver van een stuk heb je constant een eigen beeld voor ogen, dus ik vond het erg leuk dat ik jullie op het verkeerde been heb weten te zetten. @ Tja: ja, knuffels zijn goud waard! Ik zag vorige week een beertje langs de kant van de weg zitten. Even later was het weg. Hopelijk gevonden door de vader of een moeder van het kind dat het verloren had. Zelf had ik een wit konijn waar ik gek op was.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik vind dat je een prachtig voorwerp hebt gekozen om te verliezen en weer terug te vinden! Ik heb nog steeds mijn twee lievelingsknuffels van toen ik klein was. Het begin van je tekst leest nogal stroef vind ik maar vanaf dat je zijn gedachten beschrijft is het verhaal vloeiender en gaat het lezen vlotter.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Ik dacht idd ook dat het om een dementerende man zou gaan. Maar nee, een knuffel had ik niet verwacht. Wel gek eigenlijk dat je voor jezelf gelijk uitgaat van een oudere man. Zet wel aan het denken bij het schrijven van een nieuw verhaaltje. Een rondzoekende man hoeft natuurlijk helemaal niet oud en dement te zijn en toch ga ik hier van uit. Typisch he?