#19 Zoektocht
Met mijn voorhoofd voorovergebogen, leunend op de knokkels van mijn linkerhand, staar ik naar mijn bureaublad. De wijsvinger van mijn rechterhand tikt ongeduldig op willekeurige toetsen. Zacht genoeg om de letters niet echt tevoorschijn te laten komen. Hard genoeg om wel een typgeluid te maken. Mijn voet tikt in hetzelfde tempo mee. Langs de rand van mijn bureau zie ik mijn been op en neer bewegen. Nee. Hier ligt het niet.
Ik sta op en loop naar het raam. Niet omdat het een cliché is, maar omdat dat nou eenmaal vanzelf zo gaat. Starend door het raam, zou je het zomaar kunnen vinden. Ik zie de regendruppels langs het raam lopen, als tranen langs het gezicht van een huilende kleuter. Tranen ja, ook al een cliché. En die traan had ik al. Nee. Buiten het raam, daar ligt het ook niet.
Er wordt aangebeld. Natuurlijk. Wie zal dat zijn? Ik probeer door het raampje van de deur te kijken. Ik zie een vaag silhouet, net zo nieuwsgierig terug naar binnen staren.
“Laat je me nog binnen, of niet?”
“Heb je het?”
“Heb ik wat?”
“Je weet toch?” Als je nu aanbelt, dan kun je het maar beter bij je hebben.
Maar meestal gaat de bel voor iets anders. De was, de boodschappen, iets op het werk terwijl het mijn vrije dag is. Niets wat ik nu nodig heb.
Ik ben het kwijt. Daarnet had ik het nog, maar nu ben ik het kwijt. Het kan niet ver weg zijn, maar toch is het dat. Mijlenver op reis. Op het puntje van mijn tong. Ingeslikt. Uitgepoept. Weggespoeld.
Ik kijk weer naar buiten. Misschien valt het met de regen uit de lucht. Te pletter op de grond. Of in de sloot.
Ik loop met mijn visnet naar buiten. Kaplaarzen en regenjas aan. Ik kijk door de putgaten in de goot.
Daar zie ik het liggen.
Hartstikke dood.
Je bent nieuw. Sinds gisteren
Een goed geschreven spannend
Oh sorry. Ik had het expres
Ik kon ook niet bedenken wat
Ik wist het ook niet. Pakkend
Whaha, dank jullie. Ik ben
Allereerst natuurlijk welkom
Welkom, Gayalnidiya. Je hebt
Hoi Leonardo, Bedankt voor je
Ik weet niet of het de