Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #18 - Mexico-Nederland/ Focus

Focus 'Nee, ik kijk echt thuis!' Ik smijt de woorden er op een besliste toon uit. De drie vorige wedstrijden moest ik op een vol luidruchtig terras zien. Maar ik ben een liefhebber van het spel, niet van de sfeer die op dat moment rond de kroegen hangt. Ik wil het geschreeuw om een penalty niet horen, als ik al gezien heb dat er sprake is van een schwalbe. Ik heb geen zin in de in bier gedrenkte patriottische opinies die gespeend lijken van iedere vorm van realistisch waarnemingsvermogen. Bovendien wil ik mijn mening over de gespeelde wedstrijd zo snel mogelijke ijken aan de analyses die onmiddellijk na de wedstrijd door de diverse zenders ingeschakelde deskundigen gegeven worden. Door alcohol bezwangerd juichgezang of geweeklaag in de publieke ruimte maakt dat tot een onmogelijkheid. Gelukkig was mijn schoonvader, haar bron van wijsheid, vanmiddag even op bezoek. Hij deelt mijn mening. Op dit punt althans. Echte kenners kijken thuis. Misschien geeft ze daarom wel toe. Enigszins mokkend, dat wel. 'Maar als we de kwartfinale halen, ga je weer mee.' Ik knik ter bevestiging van het eenzijdig vastgestelde compromis. Komt tijd, komt raad. Desnoods vraag ik haar vader weer even om langs te komen. Tijdens de wedstrijd houd ik whatsappend contact; masserende goedmakerij. Als vlak voor de achtentachtigste minuut de bal klaar wordt gelegd voor de hoekschop, sein ik 'Nu!'. Het is de overtuiging die Wesley op dat moment op het veld deelt met Vlaar. Het is de zekerheid die je als toeschouwer alleen kan overvallen als je in volstrekte afzondering één wordt met de wedstrijd. Enkel dan krijg je de voorspellende gave voor het verdere verloop onder de knie. Als ze twee uur later licht aangeschoten thuiskomt en mij glimmend van geduldige zelfgenoegzaamheid op de bank aantreft, laat ze een door verbazing ingegeven toegeeflijkheid zien. 'Ik wil weten hoe jij dat kon weten! De volgende wedstrijd kijken we hier! Samen!' Ik glimlach instemmend. Leuk experiment. Kijken of het ook zo werkt als we met z'n tweeën kijken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verfrissende kijk op het WK kijken. Gewoon lekker in je ééntje, geen overbodig gedoe. Hoewel ik niets begrijp van het kijken naar voetbal, is het (uiteraard) weer mooi geschreven.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw verhaal roept een columnachtige sfeer op. Mooi. Ik werd getroffen door de zin: [ Het is de overtuiging die Wesley op dat moment op het veld deelt met Vlaar. Het is de zekerheid die je als toeschouwer alleen kan overvallen als je in volstrekte afzondering één wordt met de wedstrijd. ] Deze zin draagt niet alleen de schoonheid in zich zoals een goal van Van Persie, maar in deze zin komt jouw verhaal ook samen. Wederom: mijn duim omhoog.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke bespiegeling. Ik heb wel problemen met je korte alineas die het geheel een staccatokarakter geven. Vind dat niet helemaal matchen met de sfeer die je wilt overbrengen. Jouw schrijfstijl is bijzonder, maar - zonder de belerende jongen te willen uithangen - ik zou wel oppassen niet té mooi te schrijven. Dat schept een afstand tot je lezer, naar mijn mening. Hier schurk je tegen het theatrale aan, maar het kan goed zijn dat ik door de korte alinea's ben bevooroordeeld.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna B. Dank je voor je compliment. En: ik begrijp er ook niets van, dat ik bijna iedere wedstrijd wil zien en alle nabeschouwingen. En, echt waar, het liefst in m'n eentje :o

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@JoanneE Dank je. Mooi dat je ziet en opmerkt dat het als een column bedoeld is. Tot de de zin die begint met 'Twee uur later' is het overigens een waarheidsgetrouw stukje. Je begrijpt dat ik nogal paf stond toen Vlaar voor de camera meedeelde dat Sneijder voor het nemen van die hoekschop tegen hem zei: 'Deze gaat erin.' (of iets van vergelijkbare strekking). Dat is het kippenvel waarvoor je thuisblijft en de nabeschouwingen volgt :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat begrijp ik wel, Woodpecker, maar soms zit je met een huisgenoot opgescheept. :D Ik ben het wel met Pisano eens dat het te mooi is beschreven. Het echte meeleven ontbreekt m.i. Slechts mijn mening.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Dank voor je reactie. Ik wil ook evenmin beleren, maar vraagt een bespiegeling, wil die aankomen, niet per definitie om een zekere afstand? Herbergen columns, die vaak een bespiegelend karakter hebben, niet juist om die reden een theatraal karakter? Denk je niet dat ik het daarom extra dik in de verf heb gezet?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja Dank voor je reactie. Zie #7

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woody #7 Als je bewust hebt gekozen voor deze toon, is dat prima natuurlijk. Maar is het niet vaak zo, dat schrijfsels onbedoeld anders overkomen dan de intentie? Juist voor die gevallen zijn reacties hoe een tekst overkomt nuttig en in dit kader moet je mijn opmerking beschouwen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bespiegelingen die ook dramatisch zijn, kunnen mij als lezer wel bekoren. Dus niet iedere lezer is gelijk in zijn of haar smaak. Zo is het ook met schrijfwedstrijden gesteld, het een boeit de jury, het andere niet. Het is afhankelijk van het publiek waar je voor schrijft. Geheel of topic, maar hoe vind je jouw publiek, of nog beter hoe vinden ze jou? Als daar een verbetering in zou kunnen plaatsvinden zouden veel uitgevers gebaat zij daarbij. Ik vond dit een boeiende wedstrijd. Ben de knie helemaal vergeten...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, een liefhebber...Met een vrouw in huis die vooral de gezelligheid van de kroeg leuk vindt. Gelukkig duurt het WK niet eeuwig. Leuke scène, vooral door de manier waarop de 'ik-figuur' door voorzichtig en behoedzaam handelen bereikt wat hij wil.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Je hebt gelijk, het kan anders overkomen. Maar met een zin als: 'Ik heb geen zin in de in bier gedrenkte patriottische opinies die gespeend lijken van iedere vorm van realistisch waarnemingsvermogen.' heb ik het idee dat de aanname snel gemaakt zal worden dat ik de overdrijving, het theatrale, bewust zoek. Maar dat is een intentie, waar de lezer bij een plaatsing zonder nadere toelichting soms naar moet gissen. Ik heb er een mooi voornemen aan overgehouden. Toekomstige stukjes zal ik voorzien van toelichting. :) :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile Dank voor je reactie. Maar de knie, hij is aanwezig. Echt wel. 'Enkel dan krijg je de voorspellende gave voor het verdere verloop onder de knie.'

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@PetraO Dank voor je reactie. Dit WK vergt het uiterste van mijn diplomatiek (on)vermogen :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste bericht van de wekelijkse schrijfopdracht die ik op dit forum las was van jou. Ik was overdonderd door je taalgebruik en woordenschat en hoop op een dag ook zo'n enorm woordenschat te hebben met geweldige, duur klinkende woorden. Als ik je stukjes lees snap ik er in eerste instantie helemaal niks van. Maar zodra ik de woorden die ik niet ken google komen alle puzzelstukjes samen en wordt het een meesterwerkje. Zo ook nu weer. Geweldig gedaan en wat knap dat je dat wist! Ik heb het geduld niet om twee uur lang in stilte ingespannen voor de televisie te zitten. Toch wil ik even wat opmerken. Op een gegeven moment zegt je vriendin/vrouw: 'Maar als we de kwartfinale, ga je weer mee.' Moet het niet iets zijn als 'Maar als we de kwartfinale spelen, ga je weer mee.' zijn?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne Borneman Dank voor je reactie.
wat knap dat je dat wist!
Ben toch bang dat het puur toeval was :) En dank voor je scherpe blik. Ik ga het aanpassen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De 'duurdere woorden' die jij in dit stukje gebruikt vind ik passen bij de HP. Deze eigengereide, beetje zelfingenomen man wil gewoon niet naar het Café en zal en moet zijn vrouw daarvan gaan overtuigen. Op deze manier zit het nu eenmaal in zijn hoofd. Hij is intelligent en is deze woorden eigen. Een man die graag op feiten en analyses afgaat en minder heeft met gevoel en sfeer. Als dit als een column bedoeld is dan mis ik de duidelijke stelling/ mening erin waarvan de HP ons als lezer gaat overtuigen. Weer graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze eigengereide, beetje zelfingenomen man
Juist! Zo word ik vaak omschreven :D Ik weet niet zeker of een column altijd een duidelijke stellingname moet hebben. Volgens mij niet. Dank voor je reactie, Marietje.