Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #18 - Mexico-Nederland

Ik denk, ik probeer eens wat anders ;) Ik hou niet van voetbal, heb het ook nooit gedaan. Als we het moeten spelen tijdens gym sta ik in het doel, dan hoef je niet te rennen. Maar zodra de bal eraan komt, ben ik weg, bang voor de grote jongens die snoeihard op me schieten, zonder genade. Naar voetbal kijken is al helemaal drama. Tweeëntwintig jongens die achter een balletje aanrennen en deze in een soort groot visnet proberen te schieten. Soms gaat er eentje liggen en in een paar gevallen doen ze dit zelfs met behulp van de tegenstander. Af en toe gaat de bal er nog in ook. De supporters springen op, de trainer komt zijn hokje uit en alle spelers rennen uitgelaten achter elkaar aan, wanneer ze, eenmaal bij elkaar aangekomen, uitgebreid gaan knuffelen. Voetbal is niks voor mij, het WK daarentegen is wél interessant. Plotseling weet ik wat buitenspel, een ingooi en een penalty is. Ik snap dat een corner en een hoekschop hetzelfde betekenen en, belangrijkste van alles, ik snap dat ze na de rust op de andere helft spelen. Ik kleur mezelf, samen met vele andere Nederlanders, oranje en juich voor ‘onze’ jongens, terwijl ik uitslagen voorspel en ongegeneerd commentaar lever op Louis van Gaal en de voetballers zelf. Zo zat ik die bewuste zondag ook voor de televisie, samen met mijn moeder. Ik had de moed al bijna opgegeven en was mijn interesse al verloren. Bovendien vond ik het een flutwedstrijd. Tot de 88e minuut, Wesley Sneijder schoot hem erin in één strakke lijn. Ik veerde op, Louis van Gaal begon er weer in te geloven en alle spelers doken enthousiast boven op elkaar. Vanaf dat moment werd het spannend. ‘We’ konden nog altijd winnen, ‘we’ hadden nog altijd een kans. Met mijn kin op mijn opgetrokken knieën keek ik met half dichtgeknepen ogen verder. Een penalty kwam. Klaas-Jan Huntelaar, mijn ultieme favoriet, mocht hem nemen. Ik kneep mijn moeder fijn, hoorde het gejuich en sprong triomfantelijk op. Ik, als echte kenner, had immers altijd al beweerd dat zodra Huntelaar erin kwam, de doelpunten vanzelf zouden komen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is de voetbalwedstrijd en het kijken daarvan een raadsel. Zoals je zegt, achter een bal aan rennen.... Toch is het weer een mooi stukje Anne.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, Je hebt dit verhaal heel dichtbij jezelf gehouden. Ik kan genieten van die openheid maar ook jouw visie die welbeschouwd de realiteit raakt. Want zeg nu eens zelf: het hele land ligt plat om een balletje dat in een net moet. Verlaten straten, ingehouden adem, oranje versierde huiskamers, onaangeroerde tortillachips en de diepste emoties na een wedstrijd. Grote, gespierde mannen niet uitgezonderd. Zou dit tafereel zich ook in de Romeinse tijd in de arena's hebben afgespeeld? Is dit niet iets van alle tijden, vraag ik me dan af.... Dank voor het delen van je beleving!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha, leuk verhaal. Ik heb ervan genoten. Eén puntje: er staan elf spelers per ploeg in het veld. Doorgaans rennen de keepers niet mee. Zij staan er slechts om ballen tegen te houden. Als keeper moet je dat weten. :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Johanna B en JoanneE, het ergste is altijd het nabespreken van een wedstrijd. Hoe lang kun je praten over een goal of een bijna goal? Bedankt Tja, en dat bewijst maar weer eens hoeveel verstand ik er wel niet van heb ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, Anne. Mooie omslag in het verhaal, van desinteresse naar op het puntje van je stoel zitten. In dit geval met opgetrokken knieën. De opbouw van dit verhaal deugt. Met een glimlach gelezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, een echte column: herkenbaar. MAAR: beweert= beweerd. Ik zou daarnaast zelf een dergelijk cijfer helemaal uitschrijven en een komma plaatsen tussen twee werkwoorden (Maar zodra de bal eraan komt ben ik weg). Ook is 'maar het WK daarentegen' een beetje dubbelop. Maar dan ben ik aan het pietlutten.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoor van veel mensen die eigenlijk niet van voetballen houden dat ze wel naar het WK kijken. Is kennelijk toch spannender, terwijl het duidelijk om helemaal niks gaat. Die 22 jongens en dat visnetje geven dat in jouw tekst duidelijk aan. Verder zag ik het helemaal voor me: allemaal mensen in Oranje die een dag eerder nog nooit van de buitenspelregel hadden gehoord.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan, Anne. Als je voetbal als metaforisch ziet voor het dagelijkse economische leven, snap je al dat nagepraat. Het gaat om de goals, niet om het spel. Het is ook typisch mannentaal: resultaatgericht, niet procesgericht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Mili, Maddburg, bedankt voor jullie reactie. Mimmi, Bedankt voor je reactie en wat slordig van mij zo'n werkwoordsfout. Ik zal het gelijk gaan veranderen. Ook zal ik kijken naar de komma. Ik heb het ergens wel gehad van laatst met Nederlands, maar aangezien het vakantie is vliegt al die kennis zo mijn hoofd uit ;) Die zin laat ik staan, ik vind het bij het stukje horen. PetraO, Waarschijnlijk komt dat door de sfeer die meekomt met het WK. Daarmee ben je immers met het gehele land één. Met 'normale' wedstrijden heb je ook nog andere clubs die spelen in je eigen land. Allemaal erg verwarrend, vind ik. Leonardo, Bedankt voor je reactie. Het kan inderdaad mannentaal zijn. Wij vrouwen praten dan waarschijnlijk liever over hun outfits. Of hun kapsels ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ik bedoel niet dat je zin er uit moet hoor! Alleen 'maar' en 'daarentegen' is hetzelfde, zeg maar. Maar zoals ik al wei, dat is een beetje pietlutten ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ik bedoel niet dat je zin er uit moet hoor! Alleen 'maar' en 'daarentegen' is hetzelfde, zeg maar.
Ah, dan had ik het verkeerd gelezen. Ik heb het alsnog aangepast en ik ben tevreden over hoe het er nu staat.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent geneigd te denken dat ieder mens uniek is. Typisch geval van: de wens is de vader van de gedachte. Als het erop aankomt, doen we allemaal hetzelfde. De één heeft er een WK voor nodig, de ander niet :) Met andere woorden: leuk herkenbaar stukje.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven en heel herkenbaar! Het "is not done" als je niet van WK voetbal houdt. Lastig om een complete wedstrijd voor de tv te zitten. Gejuich en dan toch oh, ernaast, eroverheen of andere gemiste kans ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Mirte! Ik vind het geweldig, heerlijk die spanning en ondertussen gezellig kletsen met elkaar. Ik ben alweer oranje voor vanavond!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk verhaal weer. Lekker dichtbij jezelf gebleven, gewoon jouw eigen gevoel over de WK opgeschreven. Helder en duidelijk geschreven!