Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #17 Klaas de Haas

Met mijn laatste krachten ga ik op het zonnige terras zitten. Stilte wil ik, rust om me heen. Schaduw van een plataan en niet van een parasol. Het is warm en ik transpireer overvloedig. ‘Een biertje alstublieft, van de tap en ijskoud,’ zeg ik tegen de ober die vroeg wat ik wilde drinken. Vijf minuten later, wat duren vijf minuten lang als je dorst hebt, komt de ober terug, zet het pilsje voor me op een kartonnen viltje en zegt: ‘Dag Mien, herken je me nog?’ Verbaasd kijk ik omhoog naar zijn gezicht. Er komt niets los bij mij, laat staan dat ik weet wie hij is en hoe hij heet. Hoe pak ik dat aan. Mijn god, ik heb dorst. Eerst een slok voordat ik antwoord geef: ‘Dank u, heerlijk in dit weer. Maar, ik begrijp dat ik u zou moeten kennen en dat is niet zo. Mijn naam heb je goed, dat weer wel.’ Glimlachend bekijkt hij mij van boven naar beneden. Daar houd ik niet van. Vleeskeuring van een onbekende. Ik ben geen koe: ‘Zou u me willen zeggen hoe u heet en waar u mij van meent te kennen, én stop ermee mij uitvoerig met uw ogen uit te kleden,’ zeg ik op besliste toon. Nog steeds glimlachend zegt hij: ‘Mien, we zaten toch samen op de middelbare school, weet je dat niet meer? Klaas de Haas, zoals men mij noemde.’ ‘Nou Klaas, dan heb je de verkeerde voor. Ik heb nooit op een gemengde school gezeten, daar kun je me niet van kennen.’ ‘Ach, er zijn zoveel meisjes die Mien heten. Een gokje op zijn tijd moet kunnen. Jammer, deze keer heb ik pech, of wilt u vanavond toch ergens met me eten?’ Als blikken konden doden, viel hij hier ter plekke op de grond. ‘Donder op, ik ken je niet. Mijn pilsje is met de vleeskeuring betaald.’

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De komma achter krachten mag weg. die vroeg wat ik wilde drinken kan m.i. wel weg. (zet een pilsje ... voor me neer?) (Hoe pak ik dat aan?) Je gaat van je naar u. De laatste zin is een leuke uitsmijter.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Suma, ik onderschrijf wat Tja hierboven zegt. En je had toch maar een pilsje besteld en niet twee zoals je slotzin zegt? Om de guts van de ober moet ik lachen maar ik vind het een tikje onwaarschijnlijk dat hij gokt op Mien. Is de voornaam streek- of geboortejaargebonden? Je hp is behoorlijk gebekt, een feministe pur sang. Had zij deze avances niet op een fijnere manier kunnen beteugelen? Leuk je gelezen te hebben; je stelde mij even voor hoofdbrekens.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, dat tweede pilsje had ik zeker in gedachten, slordig dat ik hm dat niet had gevraagd. Dank je, ik zal het aanpassen. De voornaam is inderdaad streekgebonden. Mijn hp is inderdaad behoorlijk feministisch. ik schreef vorige week een stuk dat op een site werd geplaatst. iemand reageerde met; 'Uw prestatie is escalatie van het feminisme.' Blijkbaar denk ik zo. :D Dat zie je dan terug in een schrijfsels. Misschien had ik het wat fijner, discreter kunnen doen, maar ik houd er nu eenmaal van om confronterend te zijn. Ook in real life, om het mooi te zeggen. In het echte leven. :thumbsup: Dank je voor de reactie. Hm, daar had ik natuurlijk mee moeten beginnen. Maar, het komt, ook al is het op het einde.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Suma, ik blijf om je lachen. Aan de ene kant heb je een prachtige bos rode rozen staan, heel romantisch, die godbetert op dezelfde hoogte zijn afgesneden, en aan de andere kant lees ik over een openhartige feministe die geen blad voor haar mond neemt. 'Uw prestatie is escalatie', schreef men je. En daar kom jij heerlijk rondborstig voor uit. Ik heb een plannetje voor je. Iedere keer dat je een ontmoeting aangaat met iemand die je niet kent, zeg je hem of haar dat je te herkennen bent aan een lange rode roos geklemd tussen je tanden ... Tot gauw; volgende keer lees ik je avonturen weer.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Die Mili. Wel een lange rozensteel waar op een plekje de doorns zijn weggesneden. :lol:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Suma, met veel plezier gelezen. Het HP is uitstekend gebekt en laat zich niet zomaar omver praten. Leuke humor: Klaas de Haas en de opmerking 'ik ben geen koe'... Het viel me op dat nog niemand een verhaaltje had bedacht waarin de ober 'de bekende van vroeger was'. :thumbsup: