Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onmisbaar?

Wanneer ik uit mijn venster kijk zie ik de Schelde die aan Antwerpen haar dagelijkse natte zoen geeft. Naast de Schelde is een wandeldijk die gretig wordt gebruikt door de inwoners van deze stad aan de stroom..En door de vele toeristen die uit alle hoeken van de wereld aankomen in immens grote cruiseschepen die hier deftig aanmeren, ofwel door busreizigers die geradbraakt uit de vele bussen klauteren. Naast het voetpad is een fietspad aangelegd. De scheiding tussen het voetpad en het fietspad bestaat uit een hoog, oud ijzeren hek dat de eeuwen getrotseerd heeft en en dus een behoorlijk verroest uitzicht vertoont. Ik wandel dagelijks met de hond langs het snelstromende water. Af en toe valt er een ongelukkige mens in, soms per ongeluk, soms expres. Het duurt maar enkele seconden tot het lichaam aan het oog is onttrokken; de stroming is zo sterk..... Van tijd tot tijd staat er een fiets bij het hek.. Ofwel nonchalant neergekwakt, ofwel netjes met een slot aan de spijlen vastgekluisterd. Een mooie, nieuwe fiets, een droom van een fiets, een oud vehikel, een racefiets, een fiets met een kinderzitje achterop, een fiets met een boodschappenmandje aan het stuur, een fiets met een lekke band, een rode fiets, een zwarte fiets, een witte fiets, ik heb fietsen gezien van alle kleuren en standen. De fiets stond in de blakende zon, de fiets stond in de gutsende regen, de fiets was bedekt met een laagje sneeuw, de fiets onderging hagelbollen zo groot als duiveneieren, de fiets was overgeleverd aan alle barre weersomstandigheden. Op een dag begint het verval. Er is een wiel weg, de koplamp of het achterlichtje ontbreken, het stuur verdwijnt, het zadel is eraf geschroefd, de versnelling is foetsie, en tenslotte bengelt er nog een frame aan het hek. Ik heb dan toch zo´n hartzeer. Wie verwaarloost er nu op die manier zijn trouwe vriend? Uiteindelijk belandt het fietsskelet in de gapende muil van de vrachtwagen die schroot ophaalt. Was de fiets gewoon vergeten door zijn eigenaar die in een dronken bui zijn stalen ros achterliet? Was hij misschien gestolen en door de dief achtergelaten omdat hij het gestolen vehikel niet meer nodig had? Of was het de fiets van de onfortuinlijke mens die door de Schelde werd opgeslokt? Ik zal het nooit weten....

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige eerste zin; de metaforische natte zoen. In de derde zin staat een maal hier te veel. Je verhaal is onderscheidend qua formulering. Het is geen 'Nederlands' verhaal. [Ik heb dan toch zo´n hartzeer]. Deze tekst is ronduit formidabel. Naar deugden ga ik niet zoeken, ondeugdelijk dat ik ben. Het was voor mij meer dan voldoende jou te lezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U Mili voor de lovende woorden. Ik heb de overbodige "hier" weggehaald. U had gelijk. Als deugd had ik de trouw van de fiets in gedachten. In tegenstelling met de ontrouw van de eigenaar. Misschien wat ver gezocht? :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, het thema van de trouwe fiets versus de achteloze eigenaar is meer behandeld in de opgegeven opdracht. Een fiets is materie. Hoewel je er dolblij mee kunt zijn. Een rits fietsen is mij in het ruige Den Haag ontstolen. Nu heb ik een fiets met een slag in het wiel. Ik zeg je [als ik mag tutoyeren] dat ik het door jou geschrevene mooi vind. Je was mij al eerder opgevallen. Waarom doe je niet iedere week mee? Je trekt een zingend lied van het noorden naar het zuiden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie je, in gedachten, lopen met jouw hond! Die wandelingen brengen je veel inspiratie. Een prachtige eerste zin en de herhalingen hebben iets. Zoals Mili zegt: waarom doe jij niet elke week mee? Ook ik lees jouw verhalen graag, ze hebben voor mij iets rustgevends en toch ook herkenbaars. :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili en dag Marietje, ik ben blij met de complimenten en natuurlijk mag je jij tegen me zeggen; ja, ik denk ook dat mijn wandelingen met de hond inspiratie brengen; ik heb even niet meegedaan omdat ik mij op een paar wedstrijden gestort had, o.a. het griezelverhaal van Edgar Allen Poe; ik ben door de eerste schifting geraakt (oef) en ik heb me bezig gehouden met de sjeik van Bouquet hetgeen best zwaar was (het was iets te veel woorden voor mij). Ondertussen zijn twee korte verhalen genomineerd om gepubliceerd te worden. Ik moet zeggen: het gaat lekker op schrijfgebied. Mooi gezegd dat ik zingend ga van het noorden naar het zuiden. Leuk verwoord. :nod: :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, @Marietje en ik hebben oog voor talent :-). Van harte gefeliciteerd met je schrijfoverwinningen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, @Marietje en ik hebben oog voor talent :-). Van harte gefeliciteerd met je schrijfoverwinningen.
We hebben er een neus voor! :p