Onmisbaar?
Wanneer ik uit mijn venster kijk zie ik de Schelde die aan Antwerpen haar dagelijkse natte zoen geeft.
Naast de Schelde is een wandeldijk die gretig wordt gebruikt door de inwoners van deze stad aan de stroom..En door de vele toeristen die uit alle hoeken van de wereld aankomen in immens grote cruiseschepen die hier deftig aanmeren, ofwel door busreizigers die geradbraakt uit de vele bussen klauteren.
Naast het voetpad is een fietspad aangelegd. De scheiding tussen het voetpad en het fietspad bestaat uit een hoog, oud ijzeren hek dat de eeuwen getrotseerd heeft en en dus een behoorlijk verroest uitzicht vertoont.
Ik wandel dagelijks met de hond langs het snelstromende water. Af en toe valt er een ongelukkige mens in, soms per ongeluk, soms expres. Het duurt maar enkele seconden tot het lichaam aan het oog is onttrokken; de stroming is zo sterk.....
Van tijd tot tijd staat er een fiets bij het hek.. Ofwel nonchalant neergekwakt, ofwel netjes met een slot aan de spijlen vastgekluisterd.
Een mooie, nieuwe fiets, een droom van een fiets, een oud vehikel, een racefiets, een fiets met een kinderzitje achterop, een fiets met een boodschappenmandje aan het stuur, een fiets met een lekke band, een rode fiets, een zwarte fiets, een witte fiets, ik heb fietsen gezien van alle kleuren en standen. De fiets stond in de blakende zon, de fiets stond in de gutsende regen, de fiets was bedekt met een laagje sneeuw, de fiets onderging hagelbollen zo groot als duiveneieren, de fiets was overgeleverd aan alle barre weersomstandigheden.
Op een dag begint het verval. Er is een wiel weg, de koplamp of het achterlichtje ontbreken, het stuur verdwijnt, het zadel is eraf geschroefd, de versnelling is foetsie, en tenslotte bengelt er nog een frame aan het hek. Ik heb dan toch zo´n hartzeer. Wie verwaarloost er nu op die manier zijn trouwe vriend? Uiteindelijk belandt het fietsskelet in de gapende muil van de vrachtwagen die schroot ophaalt.
Was de fiets gewoon vergeten door zijn eigenaar die in een dronken bui zijn stalen ros achterliet? Was hij misschien gestolen en door de dief achtergelaten omdat hij het gestolen vehikel niet meer nodig had? Of was het de fiets van de onfortuinlijke mens die door de Schelde werd opgeslokt?
Ik zal het nooit weten....
Prachtige eerste zin; de
Dank U Mili voor de lovende
Blavatski, het thema van de
Ik zie je, in gedachten,
Dag Mili en dag Marietje, ik
Blavatski, @Marietje en ik
Mili schreef: Blavatski,
Prachtig beeldend geschreven,