Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weekopdracht #16 - Li-Na

“We trappen haar fiets in elkaar,” zei Petra. “Dat zal dat professortje leren.” “Ha, dan kan die spleetoog moeilijk naar school komen,” zei Corine. “Die losers hebben niet eens een auto. Wat jij, Mariëlle?” “Ik heb ook wel zin om haar vlecht af te knippen. Dat schijnt een schande te zijn bij die Chinezen.” “Ja! Wat ben jij heerlijk gemeen!” De zoemer ging en de drie vriendinnen liepen de klas binnen. “We wachten haar om vier uur op bij de fietsenstalling, meiden,” fluisterde Petra. Petra stootte haar vriendinnen aan. “Daar komt ze!” “Hé, poepchinees. Hoe kom je aan zo’n mooie fiets? Zeker gejat van eerlijke Nederlanders, of niet?” Li-Na glimlachte. “Nee. Hard gespaard en eerlijk gekocht. Tweedehands. Mijn vader heeft hem opgeknapt.” “Lieg niet, trut!” zei Corine en trapte tegen het wiel tot er een slinger in kwam. Li-Na zei niets. Mariëlle trok aan Li-Na’s vlecht. “Dat vieze ding moet er maar eens af, vind je zelf ook niet?” “Nee! Het is symbool van traditie. Zou verkeerd zijn. Ik was hem iedere dag. Niet vies.” “Kom met die schaar, Petra.” Een snelle knipbeweging en Mariëlle hield de vlecht triomfantelijk omhoog. Petra gaf Li-Na een harde duw. “Rot nu maar op!” Lachend maakte het drietal zich uit de voeten. “Petra,” zei haar moeder een week later, “zit er bij jullie niet zo’n Chinees meisje in de klas?” Petra draaide met haar ogen. “Helaas wel. Hoezo?” “Ik lees hier in de krant dat er eentje hier uit de regio nationaal kampioen Wing-Chun is geworden.” “En?” “Triest. Ze kan over een paar maanden naar de Europese kampioenschappen, maar omdat ze geen fiets heeft kan ze niet naar de trainingen. Er wordt nu met de school bekeken, hoe dat kan worden opgelost. Dat haar van haar zit anders voor geen meter."

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leonardo. Soepele tekst. De deugd lijkt mij Moed. Ik zit wel een beetje met de vraag wat de meisjes motiveert om Li-Na (of is het nu Li-An?) zo te grazen te nemen. Puur racisme is misschien een beetje vlak - maar ja, 300 woorden is ook niet veel.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Over de deugd moet ik nog even denken. Maar dit verhaal treft mij. Ik voel plaatsvervangende schaamte. Onfatsoen van het ergste soort. Of misschien is het juist het ontbreken van enig fatsoen. Erg mooi, hoewel het eigenlijk heel lelijk is.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie moed in de onverstoorbare reactie en de zelfbeheersing van Li-Na (ik ga er van dat een Wing-Chun-kampioen met gemak 3 ongetrainde meisjes vloert).

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven, krijg kromme tenen van alle ongerechtigheid in dit verhaal. Dat is een deugd die ik in dit verhaal lees, eerlijkheid/rechtvaardigheid, maar ook inderdaad de zelfbeheersing van Li-Na. Hm.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk, ik denk aan EER. De eer van het meisje wordt aangetast, maar uiteindelijk blijkt zij eervol. Ik denk dat racisme heel plat is Ostinato, en niet erg diepzinnig is. Ik zie ook wel MOED en onrechtvaardigheid, maar dat is het tegenovergestelde van RECHTVAARDIGHEID. De krant is rechtvaardig.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel sterk. Je verhaal spreekt me erg aan Leonardo. De deugd: wijsheid. Li-Na kan met gemak die drie grieten de baas. Maar ze verlaagt zich niet tot hun niveau. @Ostinato: Helaas werkt het (op scholen) vaak zo dat als je net wat anders bent dan de rest, dat je automatisch mikpunt bent. Zeker wanneer je als buitenbeentje toch blijk geeft van zelfvertrouwen. Dan word gezien als arrogant, en als een bedreiging. Ach, groepsdynamiek - of het gebrek eraan. Je kunt er boeken over volschrijven.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even gewacht met reageren om de deugd ook voor anderen te laten ontdekken. Ik heb zelfbeheersing als een van de vier kardinale deugden voor ogen gehad, @Jael. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kardinale_deugden) Moed is een andere, @Ostinato, maar ik ben met je eens dat hier het onderscheid wat mistig is. @Odile [allereerst, hartelijk dank voor deze inspirerende opdracht!] Eerzaamheid is zeker een deugd die op Li-Na van toepassing zal zijn, maar dat heb ik hier slechts indirect gehint. @Sanne. Dank je voor je lieve woorden. Het meisje is Als je eenmaal het mikpunt bent van pesterijen, is dat moeilijk te weerstaan c.q. te doorbreken. Conclusie: wijsheid, moed en zelfbeheersing maken Li-Na tot een eerzaam meisje :)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De deugd is aanleerbaar volgens Plato alhoewel volgens Nietzsche de nieuwe mens voorbij het goed en kwaad gaat. Het verhaal spreekt voor zich. Vreemdelingenhaat. Agressie. Jaloezie. De dames vertonen zich grootmoedig, ze zijn tenslotte samen, het meisje is alleen. (groepsdynamiek) De wraak is zoet; de inzameling voor haar fiets treft alle klasgenoten, ook de daders. Hoge bomen vangen veel wind (professortje) echter het wijze meisje aanvaardt het leven zoals het is, met lijden. Zij is de winnaar Wing- Chun: ik hoop dat ze de dames nog eens tegenkomt .(buiten de zaal mag je niemand in elkaar rammen, maar imponeren is natuurlijk voldoende )

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kampioene Win-Chung staat boven de pesterijen. Mentaal is ze sterk en dat is precies haar wapen. Originele deugd gekozen, Leonardo!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schokkend, die pesterijen. Goed verhaal, met gevoel voor stijl geschreven. Die personages komen levensecht over: ik werd kwaad tijdens het lezen. Deugd is misschien berusting.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal dat emoties oproept. Goed geschreven, helaas is het zeer realistisch, slechts de personen wisselen. Ik vind het wat jammer dat de daders hier mooi wegkomen, ze zullen niet eens onder de indruk zijn van de gevolgen, laat staan spijt hebben.