Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #16 Fiets

'Je drinkt teveel,' had de huisarts gezegd. Hij moest iets doen aan zijn conditie. Net toen de arts over een racefiets begon, dacht Harry aan zijn twee groene kratten achter in de auto. 'Biertje?' zei hij tegen iedereen die na vijf uur zijn huis met oranje vlaggetjes betrad. Voor de gezelligheid deed Har mee, zo was Harry, dat zat in zijn karakter. De buurvrouw tikte op het keukenraam. 'Zal ik een bakkie zetten,' zegt ze terwijl ze het onderste stukje van de filter dubbelvouwt. Harry hangt tegen het aanrecht. 'Ik was bij de dokter, ik ben te dik en ik moet stoppen,' zegt hij terwijl hij wijst naar de kratten op de keukenvloer staan. Ik moet fietsen.' 'Kijk, hij heeft gelijk Har. Weet je, ga fietsen. Van Jan staat die Gazelle fiets nog in de schuur, gaan we met de fietsbond, daar was Jan lid van. Ga ik mee. Leuk toch? Dit weekend is er een tochtje. In de polder. Het is goed voor je Har, doe het nou maar.' En zo zat Harry op zaterdagmorgen al vroeg na jaren op een fiets van Jan. Ze waren met z'n tienen. Ze moesten allemaal een rood petje op, dat was veilger. Raakten ze elkaar niet kwijt. En naar elkaar roepen als er iets was. Hij voelde meteen al dat het een foute beslissing was, toen hij zijn derrière op het zadel plaatste. Het deed pijn. Zijn benen krampten al na vijf minuten. Het klamme zweet stond op zijn bovenlip en zijn handen trilden. Het rode petje stond hem niet. Zijn voeten schoten steeds van de pedalen af. De bocht was naar links. Toen was het gebeurd. Ze hadden geroepen, alle negen. Harry was gevallen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Harry, het was misschien ook wel te verwachten. Van alcoholist tot toertocht-fietser in een paar dagen, dat gaat toch veel te snel. De deugd zou zorgzaamheid kunnen zijn, iig van de buurvrouw. Misschien ook van de overige acht deelnemers van het fietsclubje, hoewel, misschien riepen ze wel omdat dat de instructie was. Ik hoop voor Harry dat er ook nog een vleugje liefde van de buurvrouw komt.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddburg, Onbetwist luistert Harry naar de adviezen. Misschien ook ingegeven door zijn innerlijke stem er een ongezonde levensstijl op na te houden. De deugd? Ik moest diep nadenken. Ik denk matigheid. Matigheid behoedt ons voor een teveel dat ons eens gaat opbreken. Ik vind dat wel bij Harry passen. Hij handelt uit zijn verstand, niet zo zeer vanwege het heerlijk, helder biertje dat hij wil laten staan. Ik proost op jouw verhaal!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, ben dol op humor en die zit in je tekst. [Ze moesten allemaal een rood petje op, dat was veiliger. Het rode petje stond hem niet.] Waarna Harry uit de bocht vliegt. Is het gek =:)? Zijn deugd is dat hij een heerlijk warme man is, bij wie iedereen binnen kan komen en die hij hartelijk en biervloeiend ontvangt.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Ai ai Harry was nou eerst eens een beetje gaan wandelen. Hoe gaat het nu met Harry? De deugd zie ik niet zo. Wel de zonde Onmatigheid.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schijnbaar is bij Harry iedereen welkom: naastenliefde. De buurvrouw bekommert zich om hem en dient hem van advies: zorgzaamheid, wijsheid en wederom naastenliefde. Ondanks dat het fietsen totaal niet bij hem past, doet hij het toch, hij zet door ook al gaat het niet van harte. Volharding staat voor mij daarom centraal in dit verhaaltje. Harry is een herkenbaar figuur. Er zullen niet veel mensen zijn die geen Harry kennen. Graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaal over Harry op de fiets. Meteen een tour meedoen is natuurlijk te veel van het goede. Dat goede is misschien MATIGHEID, maar dan te ver doorgedraaid... De buurvrouw is zeker ZORGZAAM, maar draaft door. Ze had beter kleine stapjes kunnen voorstellen. Ik ben het met Sanne eens dat er sprake is van VOLHARDING. Hopelijk durft hij later weer op de fiets te stappen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk! de kneuterigheid ... en ze hadden geroepen, alle negen! erg leuk gedaan. ik zou de deugd niet in een woord kunnen vatten, maar ik vind dat Harry in elk geval een dappere poging onderneemt een beter mens te worden, en hoop dat hij daar uiteindelijk in zal volharden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry heeft helemaal geen zin om de doktersadviezen op te volgen. Dat fietsen kan hem gestolen worden. Hij wil lekker zitten en bier drinken. De deugd: vasthoudendheid, ook al wankelt hij even die zaterdag. Mooi tragikomisch stuk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een luchtig, leuk geschreven verhaal! Arme Harry maar ik denk dat de buurvrouw hem liefdevol gaat verzorgen. :) Eind goed, al goed, toch?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je lieve SOL lers voor de reacties.Sanne, jij raakte de kern, alle aandere reacties troffen mij. Odile, wederom een geweldige opdracht!