Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samen

Tussen vele anderen zag ik je staan, verstopt tussen van die moderne dames- en herentypes. Jij blonk uit in je eenvoud en je gewaagde paarse kleur. Nee, geen toeters en bellen, zoals die schreeuwerige types die jou omringden. Nou ja, één bel dan. Ik wist het meteen: ik wilde jou. Samen verkenden we de wereld langs steile en onbegaanbare wegen. Je bracht me naar de resten van de Berlijnse Muur, de ongerepte natuur van het Zwarte Woud en de culturele rijkdom in Rome. Nooit heb je me in de steek gelaten. Telkens weer wachtte je op me wanneer ik je even of voor langere tijd achterliet. Het is nu tijd om een laatste keer afscheid te nemen. De overbelasting en jouw leeftijd zijn niet langer op te lappen met een schroefje, boutje of een nieuw tandwieltje. Het spijt me. In de schuur staat je opvolger; jong en vitaal. Maar waarom ga ik dagelijks nog steeds met jou naar mijn werk? Zijn het de kostbare herinneringen die je me bij elk piepje en kraakje bij elke trapaanzet weer influistert? Ik zou de blits maken met de nieuwe Gazelle: snel en elegant. Misschien geeft het me een duwtje in de rug om die wielrenner, die me vijf ochtenden per week in het voorbijgaan groet, eens aan te spreken. Maar, jij gaf me vleugels, ook zonder de wind in mijn rug. Wat denk je? Zullen we het nog een jaartje uitstellen? Houd jij je dan kranig? En, niet piepen wanneer we weer naar de fietsenmaker moeten! Hij is zorgzaam, hoor!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Sanne. Trouw en betrouwbaarheid zitten inderdaad in het verhaal verstopt. Ik heb het met een iets andere intentie / insteek geschreven. Ik ben benieuwd of dat uit de verf komt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moed, matigheid en liefde. De reizen, haar zuinigheid, en het warme gevoel wat blijft voor haar oude knarretje. Warm verhaaltje.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel, Jolanda en Maddburg. Mijn 'default' is om liefelijk (en tegelijk mijn makke) te schrijven, terwijl ik weet dat mijn beste verhalen zijn gebaseerd op de vaak te harde werkelijkheid. Neemt niet weg, dat ik persoonlijk het liefst de warmte in verhalen overdraag. Maar, waar blijven we zonder conflicten in onze verhalen? Truste!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Eens met je opmerking. Je haalt perfect mijn twijfel uit het schrijven: het hinken op twee benen. Ga ik voor de focus op de fiets (opdracht) dat is gelinkt aan de hoofdpersoon of ontwikkeling hoofdpersoon? De woordenlimiet nekte me in deze opdracht. Weer een bewijs dat het oefenen, oefenen en oefenen blijft. Daarom houd ik zo van deze wekelijkse opdrachten en kritische noten van andere auteurs. Dank je wel, Ostinato.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik pieker me rot wat de deugd is. Misschien van de nood gemaakt. Ik dacht aan loyaliteit, maar dat einde zet dat op losse schroeven. Eerbioed voor ouderen, zou dat het zijn?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, In principe haal je net als Ostinato de zwakheid uit mijn verhaal. De ontwikkeling van de hoofdpersoon heb ik niet voldoende binnen het woordenlimiet kunnen uitschrijven. Kies je voor het sfeerbeeld van de fiets of voor het conflict (deugd & ontwikkeling personage)? De fiets is goed uitgeschreven, dit in tegenstelling tot ontwikkeling personage. Te cryptisch heb ik de steile en onbegaanbare wegen geduid voor haar pad die ze bewandelt; haar groei. De hoofdpersoon is loyaal aan en dankbaar voor haar fiets. Het gaat haar niet om het uiterlijke vertoon, maar om de kostbare herinneringen die ze deelt met de fiets. De onbekende wielrenner en de zorgzame fietsenmaker staan daar symbool voor (tegenstelling). Ik had het contrast wielrenner en fietsenmaker iets moeten aandikken. Leerzaam. Dank je wel voor de reflectie op mijn eigen tekst!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi. De fiets is eigenlijk aan het einde. Maar het is moeilijk om afscheid te nemen. Trouw ten top, waarschijnlijk zelfs te. Een nieuwe kan best fijn zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een moeilijk afscheid, na zoveel herinneringen maar heeft ze een nieuwe fiets nodig om indruk te maken om een heimelijke vlam? omdat hij sneller langsracet? nee toch! hij zal voor haar moeten vallen, met ouwe trouwe rammelbak en al, of helemaal niet, want zij is niet oppervlakkig.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Joanne, ik zag jouw verhaal over het hoofd omdat je niet opdracht # 16 in je kopregel hebt staan, sorry. Mooi verhaal. Ik sluit me aan bij wat hiervoor is geschreven. Mij valt daarbuiten nog op dat haar oog naar de fiets iets zegt over hoe ze naar het leven kijkt. Ze geeft niet op, wil nog aan het verleden vasthouden. VOLHARDING of niet los kunnen laten? Misschien vindt ze zichzelf niet belangrijk genoeg om te mogen doorgroeien naar de volgende fase in haar leven. Wil ze liever door Europa blijven zwerven dan de kost verdienen. Er staat veel in die paar woorden.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenaar, Mooie feedback. Je raakt de essentie van hetgeen ik wilde uitbeelden. Het gaat de hoofdpersoon niet om het uiterlijk maar om de deugdelijke, innerlijke schatten. De eenvoud, opgebouwde herinneringen, de trouw van de fiets, de vrijheid (resten Berlijnse Muur), de schoonheid (Zwarte Woud), de gehechtheid aan elkaar zijn allemaal metaforen. Ze heeft onbegaanbare wegen afgelegd om te weten dat ze de snelle fietser niet hoeft te imponeren met bezit. Odile, Dank voor je uitgebreide reactie. Inderdaad vergeten #16 voor de titel te plaatsen. Stom, stom, stom... Voor juiste interpretatie van mijn inzending; zie boven. De deugd is hoofdzakelijk dankbaarheid (niet materialistisch, verguld met de trouw, belevenissen etc). In het beperkt aantal woorden heb ik wellicht te veel willen stoppen, waardoor het hier en daar te cryptisch bleef. In elk geval heel leerzaam. Keep te focus! Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie beschrijving van de liefde voor en trouw aan haar oude fiets, dat sijpelt door het hele verhaal heen. Ik heb ook altijd moeite met de balans tussen het limiet van woorden en wat ik wil vertellen. Ik probeer het dan beperkt, klein te houden maar vind dan weer dat het ten koste gaat van het verhaal in mijn hoofd. De oplossing is meteen het leermoment. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Dank je wel voor het lezen en je reactie. Ik lees nu de dubuutroman van Michael Pilarczyk: Dansen in de Hemel (alleen die titel al!). Hij schrijft geweldig compact en in een vlot tempo. Heel leerzaam maar ook hetgeen wát hij vertelt, raakt me diep. Morgenochtend ga ik weer verder lezen in dit inspirerende boek! Om compact te schrijven is dit boek beslist een aanrader, maar nog meer qua inhoud; zeer verrijkend. Ik ben diep geraakt en het is een tijdje geleden dat ik zo door geschreven woorden zo werd meegesleept. Truste!