Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #16 Onmisbaar (Op weg naar huis)

Op weg naar huis Ze was mooi, maar in de ogen van haar echtgenoot waarschijnlijk op haar retour. Hij kende hem. Nou ja, 'kennen' was een groot woord. Hij kwam vaker lunchen of dineren met zijn scharrels die steevast twintig jaar jonger waren. Af en toe, at hij hier met haar. Altijd hetzelfde patroon. Zij kwam eerst, rond achten, waarna het overdreven geronk van de Maserati, rond half negen, zijn komst aankondigde. De laatste maanden was het steeds vaker voorgekomen dat hij haar rond die tijd naar haar mobieltje zag grijpen en dat ze na het gesprek besteld had en verzocht had om het tweede couvert af te ruimen. De trieste glimlach, waarmee ze dat vroeg, was op die avonden het laatste beeld dat hij voor zich zag voor hij in slaap viel. Steeds vaker hadden ze gesprekken, tussen het toetje en de afsluitende espresso. Aanvankelijk over het weer, daarna over de stad, de dag, hobby's, interesses en het leven. Steeds vaker werden de gesprekken langer en vroeg ze steeds later om een taxi. Steeds vaker zag hij haar echte glimlach die pas bij haar afscheid weer vergezeld leek te worden door een pijnlijk besef. De slaap kon hij na die avonden steeds moeilijker vatten. Hoeveel hij daarna nog at, dronk of las. Hoe lang hij ook nog TV keek, het kriebelende gevoel in zijn buik manifesteerde zich met een heftigheid die hij sinds zijn tienerjaren niet meer gevoeld had. Nu voelde hij hoe de greep van haar hand zich verstevigde rond zijn middel. De motregen maakte dat de straatstenen spiegelend oplichten. Hij hoorde haar tevreden lachen, zachtjes, bij iedere verkeersdrempel waar hij zo rustig mogelijk overheen probeerde te fietsen. Bij het laatste stoplicht wreef ze haar hoofd tegen zijn schouder en gooide haar creditcards in een put.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een man die tafereeltje al tijdje volgt tussen vrouw die omgaat met rijkere luxe man. Ze is diep ongelukkig en dat blijkt steeds vaker. De HP droomt ervan dat de vrouw voor hem kiest, een eenvoudige man die gewoon op de fiets komt i.p.v. een Maserati ... deugd: eenvoud/tevredenheid?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met Jolanda, EENVOUD / TEVREDENHEID. Ik zou toevoegen BERUSTING. Mooi verhaal. De fiets heeft de hoofdrol in het laatste beslissende alinea. Zijn volharding heeft effect, ze is hem gaan waarderen als mens.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie opbouw van het verhaal en daarbinnen een mooie show van de ontwikkeling van de liefde die (weer) opbloeit. Geld heeft de ware emoties verblind. Prachtig geschreven hoe mensen elkaar in de essentie / basis, ontdaan van de glitter en glamour, elkaar waarachtig ontmoeten. Jij had me in dit verhaal. Mijn complimenten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel nieuwsgierig naar het werk van de verteller. Waarschijnlijk is hij de ober. Oog voor de omgeving heeft hij in ieder geval wel. Mijn inziens ontbreekt het daar bij veel mensen nogal eens aan. Een deugd zou kunnen inderdaad zorgzaamheid kunnen zijn en liefde (als in verliefdheid). De vrouw raakt de belast van haar creditcards kwijt. Dat is soms fijn, soms ook niet lijkt me. Is een tijdelijke opluchting een deugd?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, Woody. Ik had even moeite met het perspectief in de eerste paar alinea's door de twee hij's. De fiets had wel iets meer screen time mogen krijgen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi. Eens met Ostinato wat betreft het perspectief. Kan me heel erg vinden in de opmerking van Johanna B. over oog voor de omgeving hebben. Dat maakt dat het verhaal mij raakt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je observeert als geen ander; ik kan het elke week opnieuw zeggen; heerlijk! er zit volharding in de verovering, al is die wellicht niet eens bewust. aan het eind overheerst de tevredenheid en de materiele overvloed gaat lekker overboord.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Dit is een concept voor een roman - en ik wou dat ik dat concept zelf had verzonnen. Zo'n verhaal rolt zich uit. Heel mooi ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal! Eind goed al goed, al zou ik de creditcards eerst tot het maximum gebruiken! ;) Mooi beeldend geschreven, alsof ik er als lezer bij zit. De eerste alinea ook 2x moeten lezen voordat ik de situatie helder had. Goed zijn voor de medemens, respect hebben voor, zijn volgens mij de gebruikte deugden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jo-landa @Odile @JoanneE @Sanne van Zijl @Johanna B. @Ostinato @Jael @schrijvenmaar @janpmeijers @Marietje Dank voor de reacties. Ja, het perspectief komt inderdaad wat in het gedrang. Ik verstop me maar even achter de woordenlimiet ;) Als deugd had ik zelf 'moed' in gedachten. Bij de vrouw dan. Ze verruilt een luxe leven (rijke echtgenoot), zonder geluk voor een eenvoudig bestaan en een man van wie ze liefde verwacht. De fiets is speelt een symbolische (hoofd)rol. Oh ja, janp. Als jij het wil uitrollen, ga je gang. Ik ga er een kort verhaal van maken dat eindigt bij de creditcards die in de put verdwijnen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal en over de deugd wil ik het niet eens hebben. Ik kijk uit naar het korte verhaal, dat je nog gaat schrijven.