Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #16: Omafiets

Het was een stalen ros zoals ze niet meer gemaakt worden. Een loodzwaar zwart frame, beige banden en uiteraard de volslagen onpraktische klapstandaard. Geen versnellingen, geen handremmen. De enige echte omafiets, want geërfd van mijn oma. Volgens de overlevering heeft Opa achterop gezeten toen hij op hun allereerste afspraakje, een fietstochtje naar het Schildmeer, een klapband kreeg. "Kon hij me lekker vasthouden en niemand zei d’r wat van," vertelde Oma met een schalks lachje. Als ik ging logeren mocht ik op de fiets van Oma rijden, zelfs toen ik te klein was om op het zadel te zitten en staand op de trappers vervaarlijk door het dorp zwalkte. Toen Oma overleed, was de fiets voor mij. Ik deed alles met dat ding. Alle uithoeken van de stad heeft hij gezien. Vriendjes zaten net als Opa achterop en sloegen hun armen om me heen. Tot ik de ware tegenkwam. Er kwam een dochtertje en ik installeerde een kinderstoeltje op de bagagedrager. Mijn tweede dochtertje hing ik aan het stuur. Mijn fietsreparateur Herman (spreek uit: “Herreman”) heeft door de jaren heen goed aan Oma’s fiets verdiend. Zag ik die fiets, dan zag ik mijn leven. Tot vandaag dan. Ik kijk mismoedig naar de verwrongen hoop staal die half onder de vrachtauto uitsteekt. “Dat scheelde niks, mevrouw. ’t Is dat ik al moest remmen. Een flinke sprong die u daar maakte.” “Beter mijn fiets in puin dan ik,” zeg ik dapper, maar ik moet de woorden naar buiten persen. Wat moet ik nou zonder Oma’s fiets? “Ach mevrouw, voor honderd piek koopt u een gloednieuwe.” De tranen schieten in mijn ogen. Ik kijk hem aan. “Kunt u een stukje achteruit rijden?” Even later trek ik het wrak van Oma’s fiets naar de kant van de weg. Herreman kan wel een uitdaging gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook bij mij schieten de tranen in de ogen... Mooi verhaal Ostinato. De deugd: Ik ga voor fortitudo in combinatie met caritas

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De fiets in de hoofdrol en ik raad dat de deugd VOLHARDING is of TROUW. Vermakelijk geschreven relaas over een historisch karakter van staal. Ik vind het altijd knap als dialogen vloeiend door de tekst geschreven worden, en als taal gemakkelijk te lezen is. De pointe zag ik niet aankomen, door het halve afscheid dat zich afspeelde.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel mooi verhaal. Het stak letterlijk een beetje in mijn buik toen de fiets onder de vrachtwagen kwam. Hopelijk kan Herreman er nog wat van maken. Ik zou zeggen dat de deugd liefde voor de fiets en alle haar mooie herinneringen zou kunnen zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, de stalen ros. De herinneringen. Geloof in de fiets, en liefde voor de tweewieler. Toch schemert er ook enige temperantia, aan het einde van het fraaie verhaal.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed stuk. Die fiets is de liefde van het leven van de ik-figuur. Herreman zal het voor elkaar krijgen, dat weet ik zeker. De deugd is trouw, tot na de dood, tot in het oneindige.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi ontroerend verhaal, goede opbouw. Het begin pakkend compact maar de laatste alinea vind ik wat te uitgebreid, voor mijn gevoel wat dubbelop. En ik hoop van harte dat ze de kinderen op school had afgeleverd voor het ongeluk! De fiets als metgezel, al haar gehele leven. Liefde als deugd.