Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#16 - Onmisbaar

Theo ontwaakt uit zijn slaap en ziet een vrouw naast hem in zijn bed. Hij schrikt, maakt haar wakker en vraagt wie ze is. Vervolgens roept hij zijn moeder. Zijn moeder komt niet. Als Theo om zich heen kijkt raakt hij nog meer in de war. Hij is helemaal niet in zijn eigen huis. Niets komt hem bekend voor, zelfs niet de foto waarop hij samen met de vrouw in het bed staat. In zijn pyjama rent hij naar beneden, zo door de achterdeur het huis uit. Bij het tuinhekje ziet hij een mooie herenfiets staan. De fiets doet hem nogal groot aan in verhouding tot zijn eigen fiets. Toch stapt hij op en merkwaardig genoeg kunnen zijn voeten bij de trappers. Snel begint Theo te trappen. Hij moet naar zijn eigen huis, hij wil naar mama toe. Misschien maakt ze wel een gebakken ei voor het ontbijt. Dat doet mama soms als ze een goed humeur heeft. Al fietsend kijkt Theo om zich heen. Hij herkent helemaal niets. Er zijn veel auto’s op de weg en ze zijn allemaal aan het toeteren. De autobestuurders gebaren naar iemand, Theo kijkt om zich heen. Er is niets aan de hand. Nergens zijn andere fietsers, alle auto’s rijden dezelfde kant op, er gebeurt niets gevaarlijks. Even verderop ziet hij een gebouw dat hij meent als tankstation te kunnen herkennen. Snel rijdt hij er naar toe, rakelings langs een vrachtauto stuurt hij zijn fiets naar het gebouw toe. Voordat hij zijn fiets kan wegzetten stopt er een auto naast hem. De vrouw die vanmorgen bij hem in bed lag stapt uit. ‘Theo? Ik ben het, je vrouw Rianne. Je bent waarschijnlijk een beetje verdwaald.' Hij stapt bij haar in de auto en samen rijden ze terug.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fraai, Johanna! Kan nog iets sterker worden als je niet begint met "iedere ochtend". Daardoor moest ik meteen al aan dementie denken. Als je Theo gewoon wakker laat schrikken, komt dat feit wat gedoseerder binnen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sanne, dank je! @Ostinato, dank je voor de tip. Ik ben nog al geneigd tot het geven van teveel informatie. Heb het aangepast.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal eens met de aanpassing. Wordt er veel sterker door. Vergat ook nog te raden naar de deugd: geduld en kracht?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sanne, dat klopt. En ook nog liefde. Liefde voor de man die het iedere keer uit de voeten maakt. Hem weer ophalen en opnieuw beginnen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een liefdevol verhaal over dementie. De reactie van de vrouw, in hoe weinig woorden ook vind ik LIEFDEVOL en inderdaad ook geduldig. Soms kan een zin veelzeggend zijn... De tekst loopt goed en gelukkig wordt hij aan het einde gered. Het moet angstig zijn om zo'n partner te hebben die er vandoor gaat.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel aandoenlijk heb jij voor mij een demente man geportretteerd. Ik werd warm van de afsluitende zin. Ik vermoed dat de deugd bij de vrouw gezocht moet worden: zorgzaamheid, na een lang, gelukkig huwelijk. Heel mooi, Johanna!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een mooie beschrijving van de innerlijke beleving van dementie. Wat moet dat angstaanjagend zijn. Deugd is: trouw (de vrouw blijft bij haar man Hoewel hij niet meer dezelfde persoon is.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben te laat Johanna B. Het is hierboven al gezegd. Nog een 'verse'; de fiets inlassen zoals je deed is een unieke.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, een heerlijk pakkend verhaal. Ik las zo snel dat mijn ogen struikelde over de door jouw zorgvuldig gekozen woorden! Mooi verhaal en het einde voelde ik aankomen maar vind ik altijd fijn als het bevestigd wordt. Origineel gevonden, het gebruik van de fiets! :thumbsup: