Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#15 Protocol

Protocol Sommigen lopen rechtop Anderen gebogen vooruit Sommigen huilen verstild Anderen schreeuwen ontschaamd Sommigen kijken verstomd Anderen tasten verblind Maar daar, het licht De tunnel, eindig, zwicht Betreden op eigen risico Waar Misbruik wordt gestraft

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
het loopt zeker als een trein maar ook ik moet er over denken lang en diep de eerste drie strophen heb je me helemaal mee maar dan een raadsel

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben dol op nieuwe woordjes en 'ontschaamd' is er een van. Ik denk dat je over de dood schrijft, de een gaat richting de hemel, de ander naar het vagevuur. Het schift zich vanzelf, afhankelijk van je aardse daden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je over de dood schrijft, de een gaat richting de hemel, de ander naar het vagevuur. Het schift zich vanzelf, afhankelijk van je aardse daden.
toch wel? was ook mijn eerste lezing maar ergens wil het voor mijn gevoel niet

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm, bij mij komt de laatste zin in de laatste strofe vrij letterlijk binnen. Die dwingt me betekenis te zoeken in de eerdere zinnen en strofes. Aldus lees ik: Ieder draagt zijn last, zijn emotionele rugzak, op een andere manier. ze ontstijgen de woede, schaamte, angst of stoppen deze weg. Maar ooit komt de klap, en dan moet de waarheid gezegd worden. Misbruik word gestraft

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, Ik moest diep nadenken om de betekenis achter de woorden te doorgronden. De sleutel (ik verklap niets) ligt denk ik verborgen in 'tasten verblind.' Als ik dit juist interpreteer, krijgen alle zinnen heel veel lading. Ik kan niets anders zeggen dan: goed geschreven met mooie tegenstellingen tussen mensen. Mooi!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor de reacties. Begin volgende week zal ik miln interpretatie plaatsen hier.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitzichtloze tunnel van een protocol, waar sommigen zich in thuis voelen en anderen geen idee hebben wat ze ermee aanmoeten? Beeldend geschreven, mooi om te lezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allemaal voor de reacties. Begin volgende week zal ik miln interpretatie plaatsen hier.
en tot die tijd blijft het leuk alle andere mogelijkheden te lzen en te blijven bedenken ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij dat het misschien kan gaan over de benadering die je als verschillende personen kunt hebben op een situatie of kwestie. De één doet het zogenaamde juiste, de ander misschien juist niet. Maar als je 'het' niet goed doet word je uiteindelijk bestraft. Als je het wel goed wil doen waarschijnlijk ook.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit kwartje viel ook bij mij niet meteen. Mooi gevonden de tegenstrijdigheden. Ik vermoed dat het gaat over het protocolprotocol, hoe verschillende mensen met een protocol omgaan. De een gaat er onder gebukt, de ander aanvaard het en voor allen geldt: misbruik van het protocol wordt gestraft. Of verklap ik teveel? :confused:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd begreep ik dit gedicht zelf ook niet helemaal, vlak nadat ik het af had. Meerdere interpretaties zijn mogelijk, zoals wel vaker met gedichten. Elke lezer leest een ander gedicht. Met proza is dat trouwens ook vaak zo. Maar dit gaat over het leven, niet de dood. De mensen in de tunnel zie ik als mensen die op weg zijn naar het leven. Je weet niet wat je daar te wachten staat, het is angstaanjagend, de een is moediger dan de ander. In het leven ('betreden op eigen risico' en 'misbruik wordt gestraft') weet je niet wat je te wachten staat. Er gelden veel regels en niemand vertelt je welke regels dat zijn.