Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#14 Brief naar huis - Salomonsoordeel

Mijn allerliefste, Al negentien maanden en twaalf dagen voer ik in mijn hoofd lange gesprekken met je. Je stelt me daarin telkens weer gerust dat je spoedig thuiskomt en dat jouw ouders ook opletten dat je voldoende rust en eet in het werkkamp. Jouw toon in onze gesprekken klinkt de laatste dagen zo donker. Misschien verbeeld ik het me of misschien komt het door de gruwelheden die meneer Smit mij influistert. Een ontsnapte uit Westerbork speekt over douches en rokende schoorstenen in kampen over de grens. Samuel, nee, dat kan toch niet waar zijn? Zeg me, schreeuw, dat de Duitsers dat ons volk niet aandoen! Het kan niet waar zijn! Zal het de honger zijn, waardoor mijn geest niet meer helder kan denken? Alles is zo verwarrend. Wanneer houdt deze waanzin op? Voedsel is hier in Amsterdam ook al op de bon. Meneer Smit komt niet meer dagelijks om Sarah en mij brood of wat aardappelen te brengen. Hij bleef erop aandringen om onze kleine meid via, via naar het platteland te brengen. Met jouw koffer in je hand, heb je me op het hart gedrukt Sarah nooit, nooit uit het oog te verliezen. Lieve schat, vergeef me. Vel het Salomonsoordeel. Gisteren is Sarah meegegaan met een vriendelijke mevrouw. De gele ster is van haar lievelingsjasje getornd en wees gerust; onze dochter huilde niet. In Drenthe is Sarah veiliger en zal ze weer aansterken. Spoedig zullen we weer herenigd zijn. Blijf ook hoop houden, mijn allerliefste! Je liefhebbende Rachel.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank! Het blijft altijd een gevecht met de schaaf om de beelden en/of emoties die in mijn hoofd zitten, ook zo over te brengen op het papier. Het beperkt aantal woorden maakt me onthand en tegelijkertijd zie ik dat die restrictie zo veel nieuwe inzichten geeft om de boodschap kernachtig over te brengen. Fijne dag! Joanne

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het blijft altijd een gevecht met de schaaf om de beelden en/of emoties die in mijn hoofd zitten, ook zo over te brengen op het papier. Het beperkt aantal woorden maakt me onthand en tegelijkertijd zie ik dat die restrictie zo veel nieuwe inzichten geeft om de boodschap kernachtig over te brengen.
Jij geeft precies weer wat ik leer van de schrijfopdrachten! Juist die restricties maken een verhaal vaak beter. I like! :nod:

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I like... too! Zoals eerder aangegeven vond ik het best eng om mijn werk publiekelijk te plaatsen. Ik stap over mijn angst heen om te doen wat ik zo graag wil: leren! Tot in de volgende ronde, Marietje!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joanne, je laat een scala aan emoties zien. Van hoop dat Samuel terugkomt en Sarah het beter krijgt tot diepe angst/vertwijfeling dat het niet zo is.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik blijf het verbazingwekkend vinden dat uit slechts 250 woorden verschillende emoties kan worden opgeroepen. Goede oefening en fijn, dat deze ronde er twee inzendingen ingestuurd mochten worden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joanne Ik heb wel vaker wat van jou gelezen en jij bent een van die mensen die emoties heel mooi kan vangen.Je maakt gestaag vorderingen: je schrijfsels worden steeds treffender, intieme weefsels van gevoel en ratio. Ik begon dus verwachtingsvol aan deze brief ... Ik vind hem niet gewoon goed. Ik zit verdwaasd in mijn stoel. De brief slaat me van de sokken. Het kan aan het onderwerp liggen, maar het is lang geleden dat ik iets las wat me zo raakte. Geweldig gedaan!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, dank je wel voor het grootse compliment. In mijn schrijfsels probeer ik altijd te appelleren aan de emotie waardoor juist mijn ratio de overhand kan nemen (het duwen van de rivier, laat maar zeggen). In deze tweede brief heb ik dat losgelaten en dan is het zo fijn om te horen dat de brief je raakt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je brief is steengoed. Zo is het ongetwijfeld vaak gebeurd. Ik lees er ook een zekere berusting in. De man van Rachel kan niet anders dan het met haar eens zijn.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bloos, bloos... Tja! Dank je wel. Ik geloof ook dat Samuel het eens is met de keus van zijn vrouw Rachel. Ze legt hem die keuze ook voor: vel je Salomonsoordeel. Graag had ik 'Salomonsoordeel' iets meer willen uitschrijven, zodat het meer lading in de brief had gekregen. Mijn verhaal is hierop geïnspireerd; de keus / het dilemma van een moeder. Houdt ze vast aan de belofte van haar man om samen met hun dochter te blijven of kiest ze voor de onvoorwaardelijke liefde van hun kleine meid?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heel mooi. Je weet me mee te slepen door hoop, wanhoop, ongeloof, angst, vertweifeling en uiteindelijk weer hoop. hoe vaker ik het lees, hoe meer het raakt.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Drakenvriend en Anne, Dank voor jullie feedback. Dat wordt zeer gewaardeerd, temeer ook om mijn onzekerheid -die zo nu en dan de kop opsteekt óf overheerst- naar de achtergrond te verdrijven. En... zonder die ballast is het zo veel leuker en vrijer om te schrijven. Dank jullie wel!