Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#14 Brief naar huis. Titel: Gevangen

Lieve Peter, Binnen enkele weken wordt mijn verleden voorgoed met mij begraven. Een verleden dat onze toekomst heeft bepaald nog voordat je werd geboren. We zijn elkaar onderweg kwijtgeraakt, lang geleden. Jou treft daarin geen blaam, geen enkele. Vragen stierven telkens weer op jouw lippen en ook je blikken bleven door mij onbeantwoord. Het is nu tijd voor de onuitgesproken woorden. Hoe kan in een paar pennenstreken worden geschreven dat het me zo spijt? Hoe streel je, knuffel je, deel je verdriet en geluk, of heb je lief als emoties al zo veel eerder gestorven zijn? Hoe beschrijf je de pijn die jezelf niet begrijpt? Nooit heb je me zien huilen. In mijn tranen zou je hongersnood hebben gezien, stokslagen, tirannie en menselijke ontering; de onbeschrijfelijke hel achter het prikkeldraad. De hel waarin een vierjarig meisje de hand van haar moeder vasthield en huilde om de pijn in haar maag. Jouw oma drukte mijn hoofd tegen haar sarong en zei: “Straks, nonna. Als die Tuan niet kijkt.” Bij de gaarkeuken is ze voor mijn ogen bezweken aan de meedogenloosheid van een Jap. Zomaar voor een handje rijst, op zomaar een zonovergoten dag op Java. Dat was de dag waarop de onbevangenheid mij verliet en verbittering een deel van mij werd. Peter, twijfel niet over wat je nooit zag of voelde. Ik heb altijd van jou gehouden. Vergeef me, om wie ik niet was. Mama.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik moet eerlijk bekennen dat ik daar niet veel over weet en er eigenlijk nog nooit van gehoord had... *schaam schaam* Ik zag eigenlijk een concentratiekamp voor me in de Tweede Wereldoorlog, maar toen las ik Java en Jap en was ik het spoor kwijt. Later in de reacties las ik dat het over een Jappenkamp ging. Ik heb het gelijk gegoogled en ben nu helemaal op de hoogte ervan!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, dat een zo'n korte brief aanzet tot informatiebehoefte en kennis. Erg leuk om te horen. Dank voor je reactie en fijne Pinksteren, Anne.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zal deze brief het leven van Paul veranderen! Mooi beschreven haar situatie. Bijna afstandelijk zoals ze is maar wat een emotie tussen de regels door! Het moet heel erg moeilijk zijn geweest voor haar om deze brief te schrijven maar dat ze het doet geeft aan hoeveel ze van haar zoon houdt. Ik hoop dat Paul de brief te lezen krijgt voordat ze sterft. Knap gedaan!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, dank je wel! Was ook best heftig om te schrijven. Marietje, mooi verwoord! Je pakt de essentie van hetgeen ik wilde overbrengen. Door haar verleden is ze naar binnen gekeerd (afstandelijkheid), maar de emotie (liefde voor haar zoon) is er wel degelijk. Zelfs op het eind van haar leven kan ze zich niet bevrijden van haar gekooide emotie. Fijne Pinksterdagen!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Maddbrug. Die complimenten doen me goed. Ik kan nogal eens onzeker zijn over mijn werk en vond het daarom best eng om het publiekelijk te tonen. Dit zijn de steuntjes in de rug om ook met de volgende opdrachten mee te doen. Dank je wel!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, dank je wel. Het thema oorlog leent zich, hoe triest ook, voor emotie. Ik heb dan ook de algemene uitnodiging aangenomen om een tweede brief te schrijven.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Conny! Ik ben blij met je compliment veel te zeggen met weinig woorden. Soms focus ik me zo op de emotie dat dat ten koste gaat van het verhaal of van de vaart daarin. Daarom ben ik zo blij met deze oefening. Fijne avond!

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De plechtige stilte van de dodenherdenking komt bij me op. Er liggen vele verhalen tussen de regels die in mijn hoofd om vooraang schreeuwen. mooi verhaal, heel mooi...

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drakenvriend, dank voor je mooie, beeldende feedback. Het beperkt aantal woorden van deze oefening, versterkt naar mijn mening juist hetgeen wat niet gezegd wordt / of ingeschreven kan worden. Het resulteert dus in wat je zo mooi omschrijft: de verhalen tussen de regels. Geweldige schrijfopdracht!