Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #14 - Brief naar huis

Hallo, Weet dat deze brief niet wordt geschreven uit vrije wil. Dit is een opdracht van mijn psychiater, want daar zit ik nu, door jou. Hij denkt dat het me helpt met verwerken. Je denkt vast dat je je dochter een nietsnut is geworden, een slappe zak, een nul. De waarheid is, dat ze sterker is dan jij ooit geweest bent en zal zijn. Je weet vast niet wat je me hebt aangedaan al die jaren. Je zit vast met een dikke sigaar in je mond voor de televisie. Zoals je toen ook al deed. Waarom heb je me dit aangedaan? Waarom moest je mijn jeugd verpesten? Mama vertelde me altijd dat wanneer je mij zag herinneringen kreeg. Slechte herinneringen. Ze zei dat het daardoor kwam. Dat je het daardoor deed. Welke herinneringen heeft ze me nooit verteld. Iets met opa , oma en de oorlog. In ieder geval vond ik het een slechte reden. Schrijf me niet terug. Laat me met rust, zoals je altijd al had moeten doen. Het bevalt me prima. Zoek me niet op, en waag het vooral niet om in de buurt te komen van mijn kinderen. Doeg, Meike. (Ik zet hieronder maar gelijk de extra tweede opdracht van Odile over de Tweede Wereldoorlog.) Mam, U moet weten dat zoiets als spijt niet in mijn lichaam zit. Mijn gevoel zei dat dit het juiste was. Het is ook het juiste. Het kan toch niet zo zijn dat duizenden, misschien zelfs wel miljoenen onschuldige mensen worden opgepakt en dat terwijl de rest van de wereld toekijkt zonder ook maar een poot uit te steken? U zei vroeger altijd tegen mij dat je het altijd moest opnemen voor de mensen die het minder hadden, voor de kinderen die gepest werden. Dat je altijd moest helpen, wanneer en zo vaak als je maar kon. Welnu, dat is wat ik geprobeerd heb te doen, te helpen. De Joden zaten in mijn kelder verstopt. Nu zit ik in de trein, samen met hen, mijn bestemming is nog onbekend, maar terugkeren zal ik zeker, de oorlog zou voorbij gaan en alles zal beter worden. Waarschijnlijk ontvangt u deze brief niet, maar als u hem wel krijgt te lezen huil dan alstublieft niet. Mijn terugkeer naar huis zal sneller komen dan u vermoedt. Liefs, Peter

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo Anne, dat is niet mis wat je schrijft. Een brief die Meike moest schrijven, een vader die goed fout zat tegenover zijn dochter, de oorlog die een rol speelt ook in de generatie erna, ik denk dat de psychiater wel wat afspraken kan plannen. Knap gedaan!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie brieven, Anne. De eerste Een brief van iemand die afscheid neemt van haar verleden. Haar vader heeft een zwarte kant en ze rekent met hem af in deze brief. Ik vind het mooi hoe jij altijd verschillende dramatische situaties weet te bedenken die mij raken. Dat je prima zonder ik kan is duidelijk, vloeiende taal. De tweede Krachtige brief waarin ik wat details mis over omgeving of situatie. Ik denk dat daardoor de brief een beetje te veel zweeft. Wel een mooi gegeven waarom de jongen de brief schrijft. Ik kan alleen de spijt niet goed plaatsen, verwacht van een verzetsstrijder geen spijt als eerste opgenoemd, maar eerder overtuiging. Al met al gaat deze opdracht je goed af.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Odile, Ik vond zonder 'ik' schrijven wel erg moeilijk, omdat ik vaak in de ik-persoon schrijf. Fijn dat het dan toch gelukt is! Ik schrijf inderdaad graag over dramatische situaties, soms heb ik het gevoel dat ik het niet goed kan overbrengen door gebrek aan (levens)ervaring. Maar ik blijf oefenen! Ik dacht dat de trein en de onbekende bestemming een goede aanwijzing was dat hij op weg was naar het concentratiekamp. Misschien dat ik even moet kijken naar hoe ik dat kan verbeteren en verduidelijken. Hij noemt spijt als eerste omdat hij wil dat zijn moeder weet dat hij geen spijt heeft en zijn leven heeft geleefd zoals hij dat wilde. Hij weet diep van binnen eigenlijk wel dat hij niet terug gaat komen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door research kun je gebrek aan levenservaring soms wat opheffen. Een goed gekozen beeld met details dat je bijvoorbeeld van een you-tube filmpje uithaalt of uit een interview maakt de brief levendiger en laat het verhaal dichterbij komen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne: Je bent zo jong, 15 jaar lees ik, en dan met zoveel passie met het schrijven bezig zijn en reageren op anderen. Je groeit vast uit tot een ster, zolang je je passie maar weet te onderhouden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile, ja ik lees vaak de Libelle, ik houd van al die persoonlijke verhalen die erin staan en daar leer ik volgens mij ook nog eens van! @Mili, enorm bedankt! Zo'n lief berichtje doet echt meer met me dan je zou denken :) en ik hoef geen ster te zijn hoor, zolang ik mensen maar verhalen kan blijven vertellen haha ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brief 1: Girlpower! :thumbsup: Brief 2: Een onzichtbare held zoals ieder oorlog kent. Deze helden worden pas zichtbaar als hun schrijven gevonden wordt of er later over hen wordt geschreven. De willekeur is daarin groot. Eigenlijk triest. :(

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerste brief, Deze dame heeft nog wat werk te verzetten voordat ze klaar is met haar gevoelens over haar vader. De woede is heel duidelijk vastgelegd. Erg knap gedaan. Tweede brief, De moed van een man die het juiste wilde doen. Ik hoop dat hij het heeft overleefd.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af of de twee brieven op de een of andere manier wat met elkaar te maken heeft. Is de tweede briefschrijver wellicht Meike's grootvader die het concentratiekamp inderdaad heeft overleefd, maar zeer getraumatiseerd is en dat zijn zoon daar onder heeft geleden en dat lijden weer op zijn dochter heeft "afgereageerd"? De eerste brief doet zeer modern aan, erg nu. Daarom is het heel gemakkelijk om me daarin in te leven, mee te voelen en te begrijpen in wat voor situatie Meike zich bevindt. Dat is fijn lezen. De tweede brief is wat moeilijker te plaatsen, zoals Odile ook al zei. Ik kan me een beeld schetsen, maar er blijven enorm veel vragen. Ik ben dus héél benieuwd hoe deze brieven met elkaar verbonden zijn - en of ze in jouw beleving uberhaupt verbonden zijn, natuurlijk!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, de brieven zijn niet verbonden met elkaar. In ieder geval, zo heb ik ze in ieder geval niet geschreven. Maar leuk dat jij een verband zag tussen beide.