Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #14 - Brief naar huis

Lieve Johanna, Hier dan eindelijk een brief van mij. Eerlijk gezegd voelt het onwennig om een brief aan jou te richten, al zijn we al jaren aan elkaar verbonden. Denkend aan jou en aan de mooie momenten die we samen beleefden vroeger. Als klein meisje was jij de vrouw die mij altijd opving. Jij was het, die mij zag staan. Daar waar mijn ouders er met hun warmte moesten zijn. Je leerde me zorgzaam en liefdevol te zijn. Het kleine gevoelige meisje, ze was jouw grote trots. Bij jou leek het kwaad niet te bestaan. Lieve oma, weet je het nog? Samen pasta en “dolci” maken in jouw traditionele Italiaanse keuken? Ook na jouw overlijden ben je er nog vaak voor mij en dat laat je weten ook. Wetende dat je altijd naar me kijkt. Je verraad jezelf door de geluiden in huis en ’s nachts ontmoeten we elkaar in mijn slaap. Tot mama overleed en jij ’s nachts zomaar vertrok, om opnieuw niet meer terug te komen en jou niet meer “zie”. Nachtenlang treurnis om plotseling vertrek. Terugdenkend aan vroeger, verandert mijn gevangen gevoel van nu naar het kleine meisje van toen. Zuiver. Vrij en liefdevol, daar waar het kwaad niet bestaat. De sleutel naar morgen is gevonden, die jij gister voor mij hebt achtergelaten. Achterlaten wat geweest is en om de juiste weg naar de toekomst te vervolgen. Volgens het ritueel zou de brief verbrand moet worden om een nieuwe start te kunnen maken. Maar ik weet dat je allang over mijn schouder hebt meegelezen, en we hartelijk moeten lachen om de therapie die jij me hierbij verleent. Veel liefs, Mij.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een ontroerende brief van iemand die enerzijds rouwt maar anderzijds verder gaat (denk ik althans). Gelukkig verdwijnt de pijn langzaam en zijn op een dag alleen nog de mooie herinneringen over. Mooi geschreven, graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, wat een pracht formuleringen! Het s'nachts ontmoeten in de slaap. En deze helemaal: [ Terugdenkend aan vroeger, verandert mijn gevangen gevoel van nu naar het kleine meisje van toen. Zuiver. Vrij en liefdevol, daar waar het kwaad niet bestaat. De sleutel naar morgen is gevonden, die jij gister voor mij hebt achtergelaten. Achterlaten wat geweest is en om de juiste weg naar de toekomst te vervolgen.] Een ontroerend afscheidsritueel d.m.v. een brief. Eigenlijk is het een tweede afscheid. Heel mooi! :thumbsup: [Het kleine gevoelige meisje, ze was jouw grote trots] bedoelt ze hier haar moeder mee die in de ogen van Oma niet kwaad kon doen?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijke brief, Indrany. Echt geschreven door een gevoelsmens. De zorgzaamheid van de oma die gemist wordt komt goed over, concreet gemaakt door het samen eten koken en een paar details. Ook het loslaten ervaar ik door de dromen die voorbij gaan en ten slotte het ritueel van het schrijven van een brief die verbrand moet worden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gevoelige brief, een acceptatie, eindelijk van een verlies. Mooie woordkeuze en lief geschreven.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor de reacties. Een gevoelsmens idd, soms iets te en niet altijd handig. Ik vind het wel heel mooi om gevoel zo goed mogelijk weer te kunnen geven op papier. Daar ligt altijd wel weer de uitdaging en belangrijker nog, begrijpen ze wel wat ik bedoel? Soms gaat het me zo makkelijk af dat ik me af vraag of het wel goed genoeg is en hoe ik nog beter zou kunnen worden. Daar ligt natuurlijk de allergrootste uitdaging. Het kleine meisje is het meisje van vroeger wat nu groter is, niet de moeder marietje. Ik probeer mooier te kunnen schrijven en dit stuk is idd wel goed gelukt. ( zie jouw quoteregels.) Dank jullie wel voor de lieve reacties.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie brief van iemand die afscheid probeert te nemen met een lach en een traan. Mooi hoe ze ervaart dat haar oma nog altijd bij haar is. Het zal goed met haar gaan.