Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#13 Gebruik van ontkenning

Ze staat voor de spiegel bij de toiletten en probeert zichzelf te bekijken door de ogen van de mensen die straks zullen beoordelen of ze geschikt is voor een rol in ‘Assepoester’. Het hoeft echt niet de hoofdrol te zijn. Een andere rol is ook best. Als het maar niet die van stiefmoeder of een van de stiefzusters is. Zo lelijk is ze nu ook weer niet. Straks zo beheerst mogelijk het lokaal binnen stappen, de mensen achter de tafel een hand geven, gaan zitten en zo rustig mogelijk de vragen beantwoorden. Alle antwoorden zitten in haar hoofd: Plankenkoorts? Ach, een beetje gezonde spanning kan geen kwaad toch? Ervaring? Hoeveel rollen heeft een vrouw van tweeënvijftig al niet gespeeld in haar leven. Affiniteit met toneel? Is het leven niet één groot theaterstuk? Ze opent de kraan en spoelt het koude zweet van haar handen. Zoekt naar iets om haar handen aan af te drogen maar vindt niets. Ze slaat de druppels van haar handen, glimlacht nog een keer naar haar spiegelbeeld en begeeft zich naar de afgesproken ruimte. De deur gaat open en een vrouw roept haar naam af. Ze stapt naar binnen en geeft de aanwezigen een hand. Voelt hoe klam de hare alweer is. ‘Dat zijn geen zenuwen, hoor,’ zegt ze snel. ‘Er hing alleen geen handdoek bij de wastafel in de toiletten.’

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi geschreven verhaal. Ik zie de tegenstelling in het zogenaamd niet nerveus zijn en intussen duizend doden sterven.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zit de ontkenning bij de hp die een andere verklaring voor haar klamme handen geeft dan dat ze zenuwachtig is voor de auditie? Grappig: ze speelt een beetje toneel om een rol te krijgen. Als ze haar geloven, doet ze het in feite goed.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door zelf te beginnen over haar zenuwen, geeft ze zich in feite bloot. En vallen alle goede voornemens direct in het water. En nu u het zegt, ze speelt inderdaad al vanaf begin een rol. Dat had ik zelf nog niet gezien. Ze zal wel aangenomen worden zeker :) In België, waar ik woon, zeggen ze dat je in te nauwe schoentjes zit als je in de puree zit. Met wat fantasie is ook dat ineens toepasselijk. Tja, je observatie was juist. Dank voor het lezen.