Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #13 Ontkenning/tegenstelling

Aandachtig luister ik, terwijl ik zijn glas rode wijn volschenk. Zijn leren motorpak hangt rond zijn middel, zijn stukke handen liggen gevouwen op zijn schoot. Tegen de schuurdeur had hij keihard geslagen, zo pisnijdig was hij vanmorgen. 'Ze is al een jaar met hem,' schreeuwt hij, 'een jaar! Zo'n gladde cursusleider, als ik hem tegenkom, dan... 'Ik schud mijn hoofd. Hij ziet het niet. 'Ja, nou heb ik het gedaan, ik ging door het lint, snap jij dat, ja, jij snapt mij wel, toch?' Zijn handen woelen woest door zijn grijze krullen. 'Zij heeft de politie gebeld, later kwam de ziekenauto,' zegt hij. Ik kijk naar zijn ogen en vind het moeilijk zijn verdriet te zien. Eigenlijk houd ik al jaren van hem, hoe lang ken ik hem nu? Veertien Jaar? De zwerfkat van de buren springt op zijn schoot. 'Zo, kattenbeest, ben je ook je huis kwijt,' zegt hij terwijl hij de vacht zachtjes streelt. De kat spint. Hij sluit zijn ogen, leunt tegen de muur aan achter de tuinbank. Tranen vinden hun weg over zijn wangen. 'Hallo,' zegt het buurmeisje. Hij schrikt op. 'Ray, kan jij mijn fiets maken, papa kan dat niet,' zegt ze. Hij staat op en zet de fiets op zijn kop. 'Hoe is het op school, Anna,' vraagt hij. Even snel wrijf ik over zijn rug, loop naar de schuur en pak de snoeischaar. Met krachtige bewegingen snoei ik de struik tot net boven de wortels.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vrouw spreekt haar liefde niet uit, ze weet dat het geen zin heeft, dat hij haar niet ziet, haar liefde niet opmerkt. Ze zou haar liefde de kop in willen drukken, wegsnoeien, het spijt me voor haar, maar dat gaat niet lukken, hoe hard ze ook snoeit

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie een duidelijk verschil bij de man. Gefrustreerd en verbitterd, maar ook belangstellend en zorgzaam. Maar ook een soort twijfel bij de vrouw. Hoe zit het nu precies met haar liefde voor hem? En hadden zij al een langere tijd een affaire? Het maakt me nieuwsgierig!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We krijgen twee kanten van Ray te zien: de boze, machteloze, vernederde en zelfdestructieve man die door zijn geliefde aan de kant is gezet voor een ander. Anderzijds toont hij zich zacht en liefdevol door het aaien van de kat, en zorgzaam en aandachtig te zijn voor het buurmeisje.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt een man omschreven die vol wrok zit door de situatie, zijn vrouw die vreemd gaat en de verassende reactie op de hulpvraag van het buurmeisje die hij liefdevol helpt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, zit je contradictie in Ray's handen die hij eerst stukslaat, waarmee hij vervolgens de kat zachtjes streelt en waarmee hij de fiets van het meisje gaat maken? De beeldspraak dat zij de struik tot aan de wortels terugsnoeit vind ik mooi. De struik staat symbool voor groei tussen haar en Ray.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug ik denk ook aan de twee verschillende kanten van Ray. Hij ziet er stoer uit, kan ook woest regeren, maar is een lieverd. Dat weet zij, en daar valt ze misschien ook wel voor, maar hij ziet dit nog/niet en daarom komt ook haar andere kant boven en snoeit ze de stuik tot de wortels af om haar ongenoegen te uiten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ray is iemand die erg woest en agressief kan zijn, maar ook emotioneel en aardig. De vrouw heeft hetzelfde. Ze is aardig voor hem, maar leeft zich uit op de struiken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De tegenstelling is duidelijk. Een woeste man die heel behulpzaam en zachtaardig kan zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dank iedereen voor de treffende reacties, allemaal stukjes van wat ik wilde zeggen met mijn tekst. Henny, wat heb je goede opdrachten gegeven, het heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven, succes en veel dank! ( groet uit Corfu)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier ook een spiegeling, tussen haar die eerst luisterend en vriendelijk is en daarna de struik afsnoeit en hij die eerst waarschijnlijk niet redelijk gehandeld heeft en daarna vriendelijk het meisje helpt.