Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #13 - Gebruik van ontkenning

Vooraf

Door Henny Fortuin
De komende vier weken geef ik vier schrijfopdrachten rond de beschrijving van je hoofdpersoon. Deze schrijfopdrachten zijn anders opgebouwd dan de andere. Ik geef naast de schrijfopdracht ook een leesopdracht. Op die manier breng ik meer structuur aan in de feedback, waardoor het leereffect voor zowel de schrijver als voor de lezer vergroot wordt. 
Bovendien ga ik uit van een bestaande tekst, waaruit je onderdelen kunt gebruiken en verbeteren.

Wekelijkse schrijfopdracht #13 - Gebruik van ontkenning

Niet iedereen schrijft vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. Je kunt ook schrijven vanuit een alwetende verteller. In dat geval kun je gewoon schrijven wat voor iemand je hoofdpersoon is, maar je kunt ook een omweg nemen en je lezer verrassen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een tegenstelling of ontkenning.

In mijn prentenboek Nachtgeluiden wil ik vertellen dat mijn hoofdpersoon bang is in het donker. Maar ik heb mijn lesje geleerd: show, don’t tell. Dus ik wil niet zeggen: Pauline is bang in het donker. Wat nu?

Ik vertel: sommige kinderen zijn helden. Deze kinderen zijn niet bang in het donker, ze kijken niet eerst onder het bed, ze hoeven niet te slapen met het licht aan enz. En ik eindig met: Pauline is geen held. De lezer weet genoeg. 

Opdracht aan de schrijver

Kijk welke eigenschap je van een personage wilt benadrukken. En vertaal dat in een ontkenning. Ook als je geen alwetende verteller hebt, kun je deze techniek gebruiken. Een personage kan over een ander vertellen en dat in deze vorm doen. Plaats dit op het forum (maximaal 250 woorden).

Opdracht aan de lezer

Beschrijf welke indruk jij van het personage krijgt. Er is geen goed of fout, fantaseer er lustig op los. Het gaat om de indruk die jij krijgt, om je gevoel, niet om feiten.

Voor meer achtergrondinformatie bij deze opdracht, kijk op www.hoeschrijfjeeenboek.nl/schrijvenonline

Plaats jouw uitwerking in een nieuw forumonderwerp in het speciale wekelijke schrijfopdracht subforum. Vergeet niet het nummer van de opdracht en de titel van jouw verhaal in de onderwerpregel te vermelden (lees hier de regels).