Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#12 gebruik van gebaren

Als hij maar niet gaat bellen waar ik blijf. Ik fiets nog even flink door en sla dan rechtsaf een donker pad in. Er schiet een muis het lange gras in, een vogel fladdert weg uit het riet. Het pad is zanderig, ik kom moeilijk vooruit. In de verte vang ik een glimp op van het puntdak van ons theehuisje. Het huisje dat overdag wordt bemand door mijn vrouw. Zij voorziet de watertoeristen en wandelaars van een gezellig praatje, zet thee in allerlei smaken en biedt overheerlijke appeltaart met abrikozenjam van eigen keuken aan. Ook aan de lunch wordt gedacht. Overdag rijd ik regelmatig op en neer om verse broodjes en beleg aan te vullen. Ik ben er bijna en leg mijn fiets in het hoge gras neer. Ik ga al lopend verder het donkere pad in. Ik kom steeds dichterbij de woonboot, eigendom van meneer van Hoogduijnen. Ik loop met mijn hoofd naar beneden het tuinpad op. Mijn gezicht oogt vast ernstig, rimpels rondom mijn ogen voel ik samentrekken. Ik doe moeite om de kleine kiezeltjes geluidloos te betreden, open het tuinhekje en …

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Jo-landa, ik lees over een man die zijn vrouw bevoorraadt en ook mijnheer Van Hoogduijnen. Deze laatste is een ongeduldige man omdat hij kan bellen als de hp niet op tijd is. De hp doet zich ook schuldbewust voor als hij bij mVH aankomt. Maar waarom kan hij zich niet laten horen op de kiezels? En wat treft hij aan? Ligt mVH soms gestrekt achter het tuinhekje?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hp heeft haast, hij is opgetrommeld door meneer Van Hoogduijnen. Voor die man is het menens, maar voor de hp een stuk minder (als hij maar niet gaat bellen). Hij weet wel dat hij moet doen of hij het serieus meent. Zijn beschrijving van hoe hij met zijn hoofd naar beneden loopt en verwacht dat zijn gezicht ernstig staat, doet vermoeden dat deze gebaren bestudeerd zijn.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP zijn gebaar, met gebogen hoofd het tuinpad oplopen, geeft mij aan dat hij zich schuldig voelt omdat hij wellicht te laat is en de confrontatie met de boze heer Van Hoogduijnen nog niet aan wilt. Hij ziet het gezicht van de heer al voor zich. Er wacht hem een reprimande ondanks dat de HP hem alleen maar wil helpen als hij toch boodschappen doet voor zijn vrouw.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP is bang voor een reactie van meneer van Hoogduijnen. Hij wil dit zo lang mogelijk uitstellen en loopt daarom zo zacht mogelijk over het tuinpad van kiezels. Misschien ook omdat hij het volume van meneer van Hoogduijn kent en bang is dat de gasten in het thee huis het horen. Daarom is het beter meneer Hoogduijn in de woonboot te ontmoeten.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De man lijkt van het leven te genieten, hij ziet de mooie dingen, hij likt redelijk rustig aan te doen. iets wat die mijnheer van H. helemaal niet bevalt. Dus gedraagt de HP zich schuldbewust, maar voelt zich dat niet

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is avond en hij loopt een donker pad op. Belloft niet veel goeds, vermoed ik. De woonboot is weliswaar eigendom van meneer Van H., maar is hij ook de bewoner? Of woont er een minnaar van zijn vrouw? Is dat de rede dat de kiezels niet mogen kraken? Moordlustig?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Henny, de gebaren die ik bedoelde zijn zo ook opgevallen bij de lezer. Ik heb geleerd dat ook dit een mooi onderdeel is om te gebruiken bij het schrijven van een verhaal. Ik begrijp nu beter hoe een verhaal wordt opgebouwd en dat er handgrepen zijn om aan meerdere onderdelen/hoofdstukken te komen ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan. Het is veel te leuk en leerzaam om niet op de anderen te reageren. Dus: jij juist bedankt voor je tekst! Waar ik nog wel benieuwd naar was (om te zien of ik het goed begrepen had): is de hp daadwerkelijk schuldbewust, of weet hij dat hij zich zo moet opstellen bij mvH?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook heel nieuwsgierig Oh ja, over dat doorklikken, als je boven het blokje "nieuw op het forum kijkt, zie je in die hele kleine rode lettertjes: Start » Forum » Themaforums » Wekelijkse schrijfopdracht » #12 gebruik van gebaren klik op wekelijkse opdracht en klaar, je blijft binnen dit forumonderwerp

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan. Het is veel te leuk en leerzaam om niet op de anderen te reageren. Dus: jij juist bedankt voor je tekst! Waar ik nog wel benieuwd naar was (om te zien of ik het goed begrepen had): is de hp daadwerkelijk schuldbewust, of weet hij dat hij zich zo moet opstellen bij mvH?
mw. van Balen: HP kent karakter en aanzien van meneer van Hoogduijnen. Voor zover ik het nu enigszins heb bedacht, wordt HP in een plan van meneer betrokken en dat voelt hij al min of meer aankomen ... Kan je hier verder mee? Voor mijzelf merk ik dat de zin "als hij maar niet gaat bellen" een spanningverhogend element is. Maar dit kan je als lezer van de losse onderdelen zo nog niet ervaren. Wel een mooi leermoment voor mijzelf dat dit een element is om mensen op een ander spoor te zetten, om later de aap uit de mouw te laten komen ... Deze ervaring heb ik zelf ook weleens bij het lezen van een boek; dat ik later pas het aha moment krijg.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Henny, het is ontzettend leuk om de lezer aan het denken te zetten! Spanning een beetje opvoeren en net niet genoeg vertellen om het overduidelijk te laten zijn! Ik heb nu al meer geschreven dan ik ooit had verwacht. Ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar #13 ... Dries heeft me ook nog benaderd voor het "kruimelpad" Fijn dat de beheerders dit zo vlot oppakken!