Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #12

Ze staat voor me en vertelt me over haar weekend. Hoe ze politieke discussies voerde met haar man, hoe ze het urenlang met haar vader over Wubbo Ockels had, hoe ze heerlijk in de zon heeft gezeten op haar balkon, waarbij de bewoners van haar flat luidruchtig hun auto’s poetsten onder haar voeten. Ik verbaas me altijd over hoeveel ze weet; ook al werkt ze als secretaresse, soms denk ik dat ze als professor beter tot haar recht was gekomen. Moeiteloos lepelt ze de meest uiteenlopende kennis op, over elk onderwerp kan ze meepraten en niet zomaar oppervlakkig, maar in het grootste detail. Jaloers kan ik daarvan worden, van die wereldse mensen die alles interessant vinden, alles onthouden en zich in elke situatie thuis lijken te voelen. Hun kennis is hun metgezel, waar ze ook gaan. En dan opeens valt het me op. Zoals ze hier staat, glimlachend te vertellen over het bezoek van zaterdagavond: ze plukt aan haar t-shirt. Ter hoogte van haar navel pakt ze haar t-shirt vast en trekt het naar voren. Het is subtiel, maar als je het eenmaal ziet, is er geen ontkomen aan: zeker elke minuut wordt de stof even van haar grote, ronde, vettige lichaam afgetrokken, in een laffe poging om de vetrollen op haar buik te verbloemen. Haar BH trekt een diepe lijn onder haar schouderbladen en als ik zo even oplet, zie ik dat ze ook aan de achterkant haar t-shirt op zijn plek trekt. Telkens net even dat rukje. Denkt ze dat ik het niet zie?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Marlies, je beschrijft zelf al de betekenis van het gebaar, zodat je voor de lezer geen ruimte over laat om zelf te twijfelen aan die zelfverzekerdheid van deze dame. Hoe zou de lezer dit gebaar beoordelen,welk gevoel zou de lezer krijgen bij dit gebaar, als de schrijver verder niets gezegd had? Daar ben ik benieuwd naar en dat zou ik willen dat je leert toepassen. Het is zo'n mooi en effectief middel. Dus misschien kun je (voordat iedereen het gelezen heb) je conclusie verwijderen en kijken hoe andere forumleden op dit gebaar reageren

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De verteller merkt het gebaar op dat de secretaresse steeds maakt met haar T-shirt. Wat dat te betekenen heeft volgens haar staat er al bij. De gedachten die zich bij haar vormen naar aanleiding van haar observatie zijn veelzeggend. De hp lijkt dolblij dat ze een zwakte heeft ontdekt aan de andere vrouw die zij blijkbaar irritant vindt, maar eigenlijk ook benijdt, en ze krijgt hierover boosaardige gedachten. Haar woede is gevoed. Hoe gaat ze die uiten?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De wereldse mevrouw is onzeker over haar lichaam. HP lijkt het prettig te vinden dat ze een onzekerheid ontdekt bij de wereldse mevrouw. Maar dat concludeer ik vooral uit de laatste zin :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gebaar van de vrouw, onzeker haar dikkere lichaam willen verbergen, botst met het beeld wat de HP van haar had. De macht verschuift, eerst keek ze tegen haar op terwijl ze nu zakt in waarde.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst blijkt de hoofdpersoon onzeker over zichzelf tegenover de jonge secretaresse, dan merkt ze het gebaar op en verandert dit. Door dit te laten zien krijg je een krachtigere tekst. Nu wordt het duidelijk en onomwonden verteld. Het mysterie van schrijven verdwijnt een beetje te veel...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stervende mensen plukken vaak aan hun deken of hun kleren. Misschien is dat gebaar bedoeld als poging om iets vast te houden wat je zeker gaat verliezen. Deze vrouw is onzeker: haar kennis is in feite niet doorleefd en zij zal door de mand vallen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het gebaar bij mezelf doe, denk ik aan de overgang, de hitte, behoefte aan frisse lucht. Een opgelaten gevoel dus, ongemakkelijk en niet bepaald zelfverzekerd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrouw die zich erg onzeker voelt door haar lichaam. Ze probeert dit te verbergen, mede door aan haar shirt te plukken maar ook door veel te weten, zodat mensen haar aardig gaan vinden en niet naar haar lichaam zullen kijken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP 'bestudeert' de andere vrouw en vindt een tik. Ze raakt erdoor geobserveerd. De HP is nauwkeurig en zoekt overal een reden achter, onderzoekend persoon.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met wat Henny zegt. Dat ene zinnetje over die vetrollen hoeft niet, denk ik. Die conclusie trok ik al door alles wat je zegt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dame die zich wereldser voordoet dan ze is -ze vertelt zo veel om zich zoveel te voelen, maar het shirt-plukken is pure onzekerheid, in dit geval kennelijk ingegeven door overgewicht, want dat spel je zelf al uit. En een onzekere dame die haar eigenwaarde lijkt te ontlenen aan andermans onzekerheid. Ook niet al te fraai, maar misschien stemt het haar uiteindelijk juist milder tegenover de ander.