Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#11 gebruik van omgeving

… In de verte steekt de kerktoren nog net boven de daken uit. Het is tien over een; hoogste tijd dat ik meer vaart maak. Het is stevig trappen om te kunnen winnen van de stevige bries, die een uur geleden op is komen zetten. Mijn benen hebben moeite om de pedalen te kunnen raken. Ik heb niet veel tijd meer. Het zal me vandaag lukken! Ik wrijf m’n haren voor de zoveelste keer uit m’n ogen. Ik moet onderweg goed zicht houden op de weilanden die ik passeer. Ik wil hier niet gezien worden, door niemand. Ik nader de grote plassen met de oude poldermolen. De wieken kraken stevig vannacht. Een palingvisser verplaatst zijn fuiken voor de volgende vangst. Ik zeg deze keer niets en probeer mijn stalen ros met veel moeite vooruit te krijgen. De vermoeidheid slaat toe, het zweet breekt me uit. Zou mijn zoon al op de plaats van bestemming zijn? Als hij maar niet …

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vader, verlate midlife crisis, gaat op pad , 's nachts met zoon de disco. Twijfelt of de zoon zich aan de afspraak houdt.. Gaat het hem lukken om nog een keer te hakken?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het doet mij denken aan een verhaal over de WO2. De HP is denk ik een man, wellicht is hij lid van het verzet? Het kan zijn dat zijn zoon dat ook is. Of misschien is zoon een codewoord en krijgt iemand hulp bij onderduiken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP een vrouw op weg naar een geheime afspraak met haar zoon. Niemand mag het weten of haar zien. Ze gaan samen een kraak zetten of wraak nemen op iemand of de vader betrappen! HP fietst niet vaak, het valt haar zwaar en heeft moeite met de afspraak, zij ging net iets te laat weg van huis. Normaal gesproken een vriendelijke vrouw die iedereen gedag zegt maar nu kan dat niet. Bezorgd om haar zoon die ongeduldig is.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeder die zich zorgen maakt om haar zoon. Ze heeft het idee dat hij zich ergens mee bezighoudt (misschien een meisje ziet, of louche zaken), maar wil er eerst meer zekerheid over hebben. Ze weet ongeveer waar hij moet zijn, maar is nooit op tijd geweest om hem met iets te betrappen. Uiteraard mag haar zoon er niets van weten, omdat zij zelf de zaakjes weer recht wil zetten. Daarom wil ze niet gezien worden. Ze pakt zelfs de fiets, omdat een auto te veel geluid maakt en niet door smalle steegjes enz. kan komen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrouw, er staat veel op het spel, ze heeft doorzettingsvermogen en doet er alles aan om de dingen op orde te krijgen. Het heeft met haar zoon te maken. Ze is moedig. Heeft veel meegemaakt. het lijkt nu alles of niets. Ze gaat voor alles en het zal haar lukken

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas later zag ik dat dit een vervolg is op je andere opdracht. oeps, waarom dan nu ineens een vrouw? Vanwege de haren die hij/zij uit zijn/haar ogen wrijft

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi al die reacties! Door deze opdracht zie ik hoe belangrijk elk hoofdstuk in een boek zal zijn. De een kan niet zonder de ander ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jo-landa, de vrouw is op bekend terrein, zij kent de palingvisser die zij deze keer niet groet. Zij is een sociaal wezen en ook alleen. Er ontbreekt een vader in het verhaal. Ze heeft guts zo midden in de nacht en het fietsen valt haar fysiek zwaar. Ze heeft deze grap eerder uitgehaald. Is het oorlog, brengt zij haar zoon eten? Heeft haar fiets houten banden? En vreest zij dat haar zoon naar Engeland is overgestoken?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Henny, zoals ik al schreef:
Mooi al die reacties! Door deze opdracht zie ik hoe belangrijk elk hoofdstuk in een boek zal zijn. De een kan niet zonder de ander ...
Heel veel geleerd! Laat #12 maar komen! :p Terwijl ik zat te schrijven ook research gedaan. Op een gegeven moment lijkt het alsof je werkelijk in je verhaalomgeving vertoeft.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel me een zeikerd, maar vraag het je toch. Door heel expliciet te moeten benoemen wat je geleerd hebt, versterk je het leereffect. Dus wat precies heb je van deze opdracht geleerd?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Henny, goede vraag van jou. Goed dat je als coach hierop doorvraagt. Hier leer ik van. leermomentjes: - dat je de situatie duidelijk moet omschrijven, wil de lezer jouw beeld ook hetzelfde ervaren. - als ik ga zitten, komt het schrijven vanzelf. - research zorgt dat je omgeving realistisch neergezet kan worden, naar enige waarheid, als je dat wenst. - dat je als schrijver voortborduurt op stuk 1, maar dat als de lezer stuk 1 niet kent de omschrijving een heel eigen leven gaat leiden. hoofdstuk 1 is duidelijk nodig om hoofdstuk 2 te kunnen als 1 verhaallijn te kunnen volgen in dit geval. Niet iedereen kende mijn #10. Hoe had ik de overgang van opdracht 10 naar 11 door kunnen laten lopen voor de lezer?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Jo-landa, mooi. en je vraag over het doorlopen van opdracht 10 en 11: dat kun je niet. Je kunt van mensen niet vragen dat ze terug gaan zoeken naar jouw invulling van opdracht 10, dat is veel te ingewikkeld op deze site. Je moet het hier doen met de indruk die je omgeving op de lezer maakt. .In een verhaal heb je gelukkig meer ruimte en kun je voortborduren op een indruk die je gevestigd hebt. Dat is het mooie van langere verhalen

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet iedereen kende mijn #10. Hoe had ik de overgang van opdracht 10 naar 11 door kunnen laten lopen voor de lezer?
Je kan natuurlijk altijd een linkje aan het begin plakken, met een tekstje van: "Dit borduurt voort op mijn #10, die staat hier." Heb ik zelf ook gedaan met proeflezen. Werkt best goed volgens mij al heeft niet iedereen er zin in om de extra tekst te lezen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan krijg je een vertekend beeld. Nu is het de omgeving die een beeld oproept, als je opdracht 10 erbij gebruikt heeft de lezer veel meer en andere informatie en weet je niet meer wat het effect van je beschrijving van de omgeving is. Voor deze oefening is dat laatste belangrijk, bij een echt verhaal gaat het natuurlijk kom het totaalplaatje,maar ook dan moet de eerste indruk kloppen

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vader met een geheim die blijkbaar op de vroege ochtend voor zijn zoon vertrekt thuis wil zijn of op een bepaalde plek. Zou er sprake zijn van een scheiding? In ieder geval heeft hij iets te verbergen en een reden om op te schieten. Spannend. De omgeving lijkt rustig maar vanuit de blik van de hoofdpersoon is het een toneel voor haastige strijd.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Drakenvriend, bedankt voor het meedenken! @ Henny, ik schrijf door met de volgende opdracht. Kijken wat die voor sfeer oproept. @ Odile, bedankt voor jouw feedback. Jij komt aardig in de richting van de omgeving en sfeer die ik voor ogen had.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, leuk om te lezen dat jij het ook zo aanpakt. Ik heb opdracht 10 van anders schrijvers nl ook op die manier bekeken ...