Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht # 11 Omgeving

Sinds ze niet zoveel meer om handen heeft, merkt ze het onkruid op, vooral tussen de tegels woekeren allerlei gras en andersoortige sprieten. Ook in haar kop lijkt het onkruid zijn weg gevonden te hebben, op passieve plekken voelt ze het wroeten. De schuurdeur staat op een kier. De huisjesslak trekt een glanzend spoor over de grijze tegels, een onbekende vogel pikt in de aarde, een geel met zwarte stippen lieveheersbeestje beklimt de klimop terwijl grillige varens hun blad uitdagend uitrollen. Kronkelige druiventakken hebben de Gamma constructie van lawaaihout aangevallen; de strijd is bijna gewonnen, de schutting lijkt verloren. In een hoek ligt een roestige schep, spinnen met een katholiek kruis op hun rug staan oog in oog met een bidsprinkhaan. Het wielweb wacht geduldig. De zon duwt haar fletse stralen door de lichtblauwe wolken, regen nadert als donkere lucht. Even lijkt het of de regenboog uit de aarde komt, de kleurrijke boog zoekt een einde. Op het bordje staat fermé, op de andere zijde ouvert. Het hekje staat open.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Realistische oudere dame met meer tijd voor zichzelf. Ontslag of pensioen, kinderen ouder of geen verzorgende taak meer voor ouders? Ze is detaillistisch heeft liefde voor de natuur. Ze staat aan het begin van een nieuwe levensfase. Hoe gaat ze deze invullen? Wordt het zon of regen, open of dicht. Twijfeling.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De oude vrouw staat voor een nieuwe fase in haar leven en herontdekt alle details in de tuin. Ze ziet waar de tijd sporen heeft achtergelaten en waar nieuw insectenleven bezit heeft genomen van de ruimte die ze een tijdje niet betreden heeft. Het wordt tijd voor haar om actie te ondernemen, de vraag waar te beginnen rijst op. Gaat ze het huis bewonen? Wat zal ze nu gaan doen. Is haar partner er nog? Hij lijkt even afwezig als zij zelf was. Het gammahek was mogelijk van zijn hand. Misschien is ze gescheiden of is hij overleden. Misschien gaat ze haar relatie nieuw leven inblazen, nieuwe vrienden maken. De keuze voor de tuin als locatie, met bordje ouvert en fermé geeft aan dat het om een bedrijfje ging. Gaat ze het bedrijfje vernieuwen?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Religieuze vrouw die in Frankrijk woont. Ze is gedesillusioneerd - haar belangrijkste bezigheid is weggevallen. Is haar bed&breakfast failliet? Ze maakt de rekening op van haar leven: ze overziet de huidige puinhoop. Haar tuin en leven zijn overwoekerd geraakt met de verkeerde zaken. Wel heeft zij hoop, want naast de donkere regenwolken ziet zij ook de straaltjes zonlicht, en ze beseft dat hoewel haar mentale bord nu op ferme staat, deze ook weer op ouvert kan komen te staan. Er zijn openingen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrouw die na een tijd van drukte en daarna stilvallen het leven weer op begint te pakken. Ze ziet de tekenen van verval om zich heen en staat op het punt dit verval tegen te gaan en weer in beweging te komen

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
deze vrouw staat in de tuin van wat eens haar Franse pension was. Haar man en kinderen zijn gevlogen en het is tijd om naar huis te gaan, naar Nederland waar nog een beetje familie en een paar vrienden zijn. Ze kijkt nog eenmaal de tuin rond als afscheid.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, het lijkt er op dat mijn medelezeressen het al hebben gezegd. Vrouw, ouder, wellicht in Frankrijk, hoeft niet door dat ene bordje, die echter m.i. wel beseft dat de dementie zijn intrede doet (onkruid woekert in haar hoofd) zoals het bordje open en dicht gaat. Einde van haar dagen, hang naar het pure natuurlijke.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lijkt het ook een vrouw, niet heel oud, een jaar of 55. Ze is inderdaad in Frankrijk, gewoon op vakantie. Ze komt een verlaten B&B of een pand wat daar goed voor kan doorgaan tegen. Het is verwaarloosd, maar zij ziet de mogelijkheden. Zal ze, of zal ze niet?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vrouw komt net uit een zware crisis in haar leven. Ze stapt voorzichtig de wereld weer in. Alles krijgt weer kleur.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omgeving; Cadier en Keer ten oosten van Maastricht. Het perspectief gaat uit van een oude blonde Labrador.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oudere vrouw die kort geleden iets is verloren in haar leven, misschien is ze met pensioen, is haar man overleden of zijn haar kinderen net het huis uit. De leegte hiervan lijkt haar te overspoelen. Het verhaal speelt zich in een Franssprekend deel van Afrika.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrouw die van natuur houd zonder zich bezig te houden met de namen van dieren, maar ze gewoon opmerkt zoals ze zijn. In de schuur zou ze wel eens antiek of brocanterie kunnen verkopen. Ze heeft een drukke periode achter de rug. Nu komt ze wat tot rust en wil ze het onkruid rondom haar huis en in haar hoofd aan pakken.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leerde ik van deze opdracht? Dat het verdomd moeilijk is je te beperken tot het omschrijven van een omgeving. Ik noemde vrij snel "ze" met als gevolg dat iedereen logischer wijze 'ze' ook beschrijft. Omdat ik nogal kritisch ben op mij zelf ben, vind ik dat ik dat ik dus niet goed aan de opdracht heb voldaan. Laten we zeggen een zes minnetje. Yrret: geweldige opmerking! Vrouw op leeftijd, geen man, kijkt mismoedig in de tuin van haar vervallen huisje in Belgie. Haar kinderen schreven ooit de tekst op het bord, toen ze 'brocante' speelden. Het onkruid in haar kop duidt op gedachten van vroeger die niet zijn uit te roeien.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wees niet te hard voor jezelf, Maddbrug, het is een oefening en ik hoop dat je erdoor anders naar je eigen schrijven gaat kijken en dit soort technieken toe gaat passen. Dat is alles. Er komen nog nieuwe kansen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Henny, voor je commentaar en geweldige opdrachten en niet te vergeten je krachtige coaching. Wil ik toch even vermelden.