Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #11 - Gebruik van omgeving

Vooraf

Door Henny Fortuin
De komende vier weken geef ik vier schrijfopdrachten rond de beschrijving van je hoofdpersoon. Deze schrijfopdrachten zijn anders opgebouwd dan de andere. Ik geef naast de schrijfopdracht ook een leesopdracht. Op die manier breng ik meer structuur aan in de feedback, waardoor het leereffect voor zowel de schrijver als voor de lezer vergroot wordt. 
Bovendien ga ik uit van een bestaande tekst, waaruit je onderdelen kunt gebruiken en verbeteren.

Wekelijkse schrijfopdracht #11 - Gebruik van omgeving 

De meeste verhalen worden verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. Daarom neemt de lezer impliciet aan dat elke beschrijving gegeven wordt door de ogen van de hoofdpersoon. Dus als jij een straat of omgeving beschrijft, dan denkt de lezer dat de hoofdpersoon deze beschrijving geeft.

Bijvoorbeeld: is de beschrijving negatief en gaat het vooral over ergernissen, dan komt de hoofdpersoon klagerig en negatief over. Is de beschrijving enthousiast, dan komt de hoofdpersoon enthousiast over.
Door middel van je beschrijving kun je je hoofdpersoon op elke gewenste manier over laten komen.

Opdracht aan de schrijver

Kies een beschrijving van een locatie in het begin van je verhaal en plaats die op het forum. (maximaal 250 woorden)

Opdracht aan de lezer

Welke indruk wekt de verteller van deze beschrijving bij jou op? Er is geen goed of fout, fantaseer er lustig op los. Het gaat om de indruk die jij krijgt, niet op basis van feiten, maar op basis van je gevoel. Door woordkeuze, punten waar aandacht aan besteed wordt, kleuring enz.

Reactie schrijver

Geef geen reactie omdat daarmee de feedback van de volgende lezer gekleurd wordt. Wanneer lezers in hun feedback alleen feiten noemen, ben je heel zakelijk neutraal geweest in je beschrijving. Als dat je bedoeling is, is dat natuurlijk prima. Wanneer je door middel van je beschrijving ook de persoonlijkheid van je hoofdpersoon wil verduidelijken moet je meer persoonlijke kleur aan deze scène geven.

Voor meer achtergrondinformatie bij deze opdracht, kijk op www.hoeschrijfjeeenboek.nl/schrijvenonline

Plaats jouw uitwerking in een nieuw forumonderwerp in het speciale wekelijke schrijfopdracht subforum. Vergeet niet het nummer van de opdracht en de titel van jouw verhaal in de onderwerpregel te vermelden (lees hier de regels).