Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #9 Kat en muis / Schade

Geachte mevrouw Schmidt, Langs deze weg nogmaals een zakelijke, gecomprimeerde, weergave van de gewraakte gebeurtenis. Cliënte heeft u in de loop van de ochtend van de tweede maart van dit jaar geïnformeerd over de wederwaardigheid dat de muis, genaamd Piepje, van haar jongste nazaat van vrouwelijke kunne, Elizabeth Theodora (Elsje) Janssen, uit haar getraliede verblijf heeft weten te ontkomen tijdens het ritueel van de ochtendvoedering. Cliënte heeft deze kondgeving zowel mondeling, in het portiek uwer woonstede, als schriftelijk, via elektronische post, aan u doen toekomen en u verzocht uw poes, Doortje, tot nader bericht in huiselijke bewaring te houden. Dit geschiedde om tien uur. In weerwil van haar smeekbedes zag zij, vanuit het slaapkamerraam harer woning hoe Doortje, behorend tot de orde der Felis domesticus, in de voormiddag haar rug tot een maximale spanningsboog dirigeerde. Mevrouw Janssen had voorafgaand reeds geregistreerd dat meergenoemde Doortje met gespitste oren, plat op haar buik kruipend over de plavuizen van uw perceel een strategische positie had ingenomen achter een zich aldaar bevindende zonnewijzer, alwaar zij zich enige tijd roerloos hield. Mevrouw Janssen heeft, het nakende onheil bevroedend, daarop door middel van luide akoestische signalen - voortgebracht via haar stembanden - gepoogd úw poes tot inkeer te brengen. De moorddadige fixatie bleek evenwel te overheersen, gelet op de acrobatische sprong, de klauwende beweging van de rechtervoorpoot en de, door Janssen traumatisch ervaren, beet in de nekwervels die kort daarop volgden. Mevrouw Janssen persisteert bij haar eis tot vergoeding van de geleden immateriële schade. Hoogachtend,

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent hier volkomen in je element en komt zeer ervaren in je ambtelijke stuk over. Grappig dat ik een woord tegenkom (wederwaardigheid) dat ik niet eerder heb gezien of gelezen. De uitwerking kat <> muis is bijzonder, het woordgebruik archaïsch, Woodpecker, een onderscheidend stuk.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Dank je. (Dat is vaak de bedoeling, bij dit soort teksten; dat je er je tanden op stuk bijt)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Ik voel me persoonlijk aangesproken, vanwege de naam en verblijf in kalme verbouwerering afwachtend op de komende stappen die zich gaan voltrekken. Ik bied aan de muis persoonlijk te masseren, waarbij ik van te voren wil waarschuwen dat de ervaring daarin ontbrekend is.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geachte mevrouw Schmidt, Dank. Uw reactie zal als productie 4 worden toegevoegd aan het schrijven naar de rechtbank, mocht er onverhoopt geen minnelijke schikking worden getroffen. Uw :thumbsup: zal daarbij worden aangevoerd als uw appreciatie voor de nauwgezette beschrijving der feitelijkheden mijnerzijds.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woody, het is je hier aan te zien dat je jarenlang (te lang) in ambtelijke stukken hebt zitten wroeten en ook zelf productief geweest. Waren ze op de werkvloer ook zo amusant? Ik betwijfel het. Verrassende invalshoek. Met plezier gelezen. Wat een taalgebruik. Ik heb er grijze haren van gekregen. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Op de werkvloer zijn ze vaak nog amusanter. Vaak vanuit 'quid pro quo'.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan Woodpecker. Moeilijk om doorheen te komen, maar het is de moeite zeker waard. Alleen het einde is even verwarrend: "De moorddadige fixatie bleek evenwel te overheersen, gelet op de acrobatische sprong, de klauwende beweging van de rechtervoorpoot en de, door Janssen traumatisch ervaren, beet in de nekwervels die kort daarop volgden." Wordt hier nou Piepje, of mevr. Janssen gebeten? Het is wel duidelijk uit de rest van het verhaal, maar de zin zelf is wat onduidelijk. Verder zeer genoten.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen het einde is even verwarrend: "De moorddadige fixatie bleek evenwel te overheersen, gelet op de acrobatische sprong, de klauwende beweging van de rechtervoorpoot en de, door Janssen traumatisch ervaren, beet in de nekwervels die kort daarop volgden." Wordt hier nou Piepje, of mevr. Janssen gebeten? Het is wel duidelijk uit de rest van het verhaal, maar de zin zelf is wat onduidelijk.
Mee eens. De woordenlimiet vraagt soms om keuzes. Dank je.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste idee bij deze opdracht was iets in deze richting, maar ik vond het zelf al snel niet meer om door te komen. Bij jou wel. Het loopt ondanks het fantastisch ambtelijke taalgebruik als een trein en ik heb hartelijk gelachen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar Dank je . En reken maar dat mevrouw Schmidt het lachen zal vergaan. Als ze de hoogte van de vordering onder ogen krijgt :unibrow:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ambtenaar taal stoffig en grijs ? Jij laat hier een knap stukje werk zien die het tegendeel bewijst. En je krijgt vast elke vordering voorelkaar.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er al over getwijfeld sinds ik dit verhaal las. Ik moet dit gewoon vragen. Misschien is het onbeleefd. Hoe krijg je het voor elkaar om deze tekst/brief samen te stellen? Bijna lijken we te maken te hebben met een deurwaarder of wellicht een jurist? Dergelijke berichten heb ik (gelukkig werkmatig) genoeg gezien. Maar echt, ik doe je dit niet na!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna B. Ik vind het niet onbeleefd. Ik ben een liefhebber van ambtelijk taalgebruik en woorden die (nog maar) zelden gebruikt worden. Helaas wordt in toenemende mate 'Jip en Janneke taal' gedicteerd. Ik ben een verzetsstrijder 8)