Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

vliegtuigmysterie/schrijfopdracht#5

Eén van de Creators zat in zijn leunstoel. Voor Hem op tafel lagen de meest uitgelezen spijzen en de heerlijkste flessen drank. Naast Hem zat zijn beeldschone vrouw. Vol aanbidding keek ze naar haar Heer en Meester op. De creator zag er verveeld uit. Ondanks Zijn welstand scheen hij niet gelukkig te zijn. Hij knipte met de vingers en gebood de toesnellende bediende om het immens grote flatscreen in werking te stellen. “Laat mij eens de planeet zien die ik duizenden lichtjaren geleden creëerde. Hoe is de naam van dat kleine rondcirkelende ding ook al weer? Bevatte de naam geen kleur?” “U gaf het als naam: de blauwe planeet., Meester. Soms noemde U het ook “de aarde”. “Ah ja, juist. Ik had daar grootse plannen mee. Schiep ik daar ook niet een zon, een maan en miljoenen sterren bij? En een beeld naar mijn aard en gelijkenis?” “Ja zeker, Meester. U noemde hem Adam en U maakte ook een vrouwelijk beeld, Eva, om hem een plezier te doen. Adam voelde zich te eenzaam om zijn taak “de aarde te vervolmaken ” uit te voeren.” “Ik herinner me het weer”, zuchtte de Creator, “ en ik zei dat het goed was, maar ik heb niet gezegd dat “de aarde” volmaakt was. Laat mij de stand van zaken eens zien.” De aarde met al zijn wel en wee verscheen op het flatscreen. De creator leefde op bij het zien van de prachtige natuurbeelden, bij het horen en zien van de schoonheid van de zeven kunsten, bij het bewonderen van monumentale gebouwen zoals kerken en musea, bij het zich bewust worden van het menselijk vernuft dat technische wonderen verwezenlijkte. Maar Hij zag ook de wreedheden tegenover mensen en vooral de wreedheden tegenover de onschuldige kinderen en dieren. Hij zag het onzinnig oorlogsgeweld; Hij zag de vervuiling van de oceanen, Hij zag de vervuiling van het luchtruim. “Ik begrijp het niet”, zei hij verontwaardigd. “Ik heb de mensheid het paradijs gegeven. Er is voedsel genoeg voor iedereen; er is plaats genoeg voor iedereen. Waarom die jalousie omtrent andermans bezit, geloof en cultuur? Waarom zijn de mensen niet gelukkig op de plek waar ze geboren zijn? Waarom genieten ze niet van de dingen die ze wel hebben? Waarom moeten ze “mijn blauwe planeet” zo bezoedelen? Kijk, daar raast weer zo´n vliegtuig door mijn mooie blauwe lucht.” Zijn wijsvinger priemde richting het vliegtuig. Een grote steekvlam deed het ontploffen en in zee storten. “Sluit het scherm,” brulde hij boosaardig, “ik zal over een aantal lichtjaren nog eens gaan zien. Misschien zijn ze daar op aarde dan iets wijzer geworden.” De Creator had er geen weet van dat hij zelf de aanstichter was van al dat leed. Hij had een beeld geschapen naar Zijn aard en gelijkenis!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fantasie over de Creator die het vliegtuig in zijn woede doet verdwijnen, omdat de mens op hem lijkt. De taal is wat zwaar hier en daar, maar verder een boeiend verhaal, al ben ik gelovig en de dingen anders zie (wat je je niet aantrekken moet, maar met dit onderwerp krijg je gevoeligheden voor geloof op je pad). Goed over nagedacht en uitgewerkt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig. De uitmijter kwam goed van pas, want even vreesde ik dat het verhaal de prekerige kant op ging.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
het idee is origineel, en je hebt het idd goed uitgewerkt. Ik ben ook gelovig, dus mijn visie over de 'creator' is heel anders, maar dat is idd iets wat je je niet moet aantrekken. verschil van mening zul je altijd hebben in schrijfsels. je schrijft nl ook veel wat waar is. we hebben er een potje van gemaakt, en ik vind dat je het heel mooi hebt uitgewerkt. 1 woordje: jalousie => jaloezie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo beste mensen met jullie lovende kritiek. Bedankt. Ik heb wel even getwijfeld of ik het zou plaatsen hier op het forum, want inderdaad ik kan op gevoelige tenen trappen hetgeen niet de bedoeling is uiteraard. Tof dat jullie zo breeddenkend zijn! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor het mooie verhaal, als breeddenker heb ik genoten! Je hebt de opdracht een zeer orginele invulling gegeven.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk. Wel even iets anders dan gewoonlijk. Vooral de eerste zin vind ik leuk (na het hele stuk te hebben gelezen): Eén van de Creators ... Geeft toch even een andere kijk op de dingen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, jouw verhaal verontrust mij. Sinds de oudheid hebben we niet direct meer van jouw Creator vernomen. Ik herinner mij dat hij zich toen ook bemoeide met zijn creatie, die zich niet ontwikkelde volgens zijn vooropgezette plan. Hij is toen rigoureus tewerk gegaan, heeft zijn hele creatie tot de hoogste toppen onder water gezet en alles doen verdrinken; op een enkeling na. Zijn uitverkoren volk heeft hij op weg naar het beloofde land tot bloedige oorlogen aangezet. Het uitmoorden is ons met de paplepel ingegeven. Wij zijn in hem en andere creators gaan geloven en de ellende die dat teweeg heeft gebracht duurt tot op de dag van vandaag voort. Jij hebt hem in je verhaal weer geattendeerd op zijn krakkemikkige schepping. Wat als hij weer toornig wordt zoals in het Oude Testament beschreven staat? Ik houd mijn hart vast. Een interessant verhaal heb je hier neergezet. Een opmerking: een lichtjaar is een afstandsmaat en geen tijdsaanduiding.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik dacht dat het ook de preekkant opging, hoewel ik het wel een vreemde preek vond. Mooi gecreëerd, creator.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedenavond beste mensen/lezers/commentatoren, fijn dat er veel reacties komen; blijkbaar valt mijn visie op de schepping in vruchtbare aarde; natuurlijk is mijn Creator een fantasiefiguur en vertoont Hij veel menselijke trekjes zoals lichtgeraaktheid, ontevredenheid met zijn eigen leven en zit Hij vol vooroordelen. Hij is bovendien nog boosaardig ook. Inderdaad verontrustend, zoals Dos terecht opmerkt. Bedankt nogmaals voor jullie lovende woorden. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, wat een originele invulling. Goed om de Creator eens een spiegel voor te houden. Zo'n groots verhaal past niet in 300 woorden. Hier zit wel de uitdaging in voor jou! ;) Ik vind het 'oudbollige' taalgebruik passend bij jouw strekking van het verhaal. Goed geschreven!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Marietje zegt: 'Het is een uitdaging om dit lezenswaardige verhaal in 300 woorden te persen.' Wij allen kennen het probleem van ruimtegebrek. Het originele verhaal wordt langer dan is 'toegestaan'. En dan moet er geschrapt worden. Ik zou jouw lange en korte versie wel eens naast elkaar willen zien. Hoe los jij dat probleem op?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos en alle andere die hier terechtkomen; ik ben de uitdaging niet uit de weg gegaan. En heb het vliegtuismysterie herschreven, nou ja, veel geschrapt en af en toe een kleine wijziging. Het was leuk om te doen. En het was te doen. Denk ik toch :\\ De term lichtjaren is inderdaad fout, maar ik vind het zo´n mooi woord.......

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De term lichtjaren is inderdaad fout, maar ik vind het zo´n mooi woord.......
In de kosmologie spreekt men van eonen, ook een mooi woord. 1 eon = 1 miljard jaar Ik ben ook benieuwd waar de korte versie van je verhaal te lezen is.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo beste allemaal, Ik heb het opnieuw ingestuurd als vliegtuiugmysterie creator 2. Ik ben benieuwd of jullie de ingekorte visie ook nog leuk vinden. :rolleyes: :rolleyes: