Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht#5 vliegtuigmysterie

Xiang (kwetsbare vlucht) Xiang was niet blij toen ze had verteld dat ze naar Amsterdam ging. Fietsen langs de grachten, levensgevaarlijk, had hij gezegd. Ze hadden ruzie gekregen, haar hart was in brokstukken uiteengespat. Hun liefde was in koers veranderd, hun communicatiesysteem was onvindbaar, hun geluk leek te zijn verdwenen in een klap. Opgelost in het niets. Dat ze naar Amsterdam ging was toeval, haar studievriendinnen hadden haar daar uitgenodigd om een maand herinneringen op te halen. Haar vriend vond het te lang, zij voelde vleugels. Xiang had gezwegen toen ze wegging. Gisteren was ze uit Amsterdam vertrokken en vandaag, 8 maart stond ze op het vliegveld van Kuala Lumpur om terug te reizen naar Beijing. Na een maand zette ze haar telefoon aan. Er was een bericht van Xiang, ze werd verwezen naar een mysterieuze link op you tube. 'There are nine million bicycles in Beijing that's a fact it's a thing we can't deny like the fact that I will love you till I die'. Tranen rolden over haar wangen toen ze het vliegtuig instapte. Ze verlangde naar Xiang. Naast haar zat een man gekleed in het zwart. Hij had zijn paspoort nog in zijn hand en vertelde dat hij met een dansgroep reisde. 'We dansen het leven', zei hij. Ze knikte ongeïnteresseerd en sloot haar ogen toen het vliegtuig opsteeg. Ze wilde Xiang niet verliezen. Door haar koptelefoon luisterde ze nog eens naar het liedje van Katie Melua, toen de man naast haar opstond. Alle andere leden van de dansgroep waren ook opgestaan. Ze liepen samen naar de voorkant van het vliegtuig. Ze dacht aan Xiang en zong zachtjes 'I will love you till I die' toen het vliegtuig ineens met grote snelheid daalde.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het heel mooi dat je eerst dat meisje karakteriseert voordat de plot gebeurt. Daardoor krijg ik echt sterk het gevoel van 'nee hè, het zal toch niet!'. Ik vind het trefzeker geschreven, was tegen het einde van het verhaal helemaal aan het meeleven met het slachtoffer.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile, een goed gekozen opdracht. Ik wilde in eerste instantie een hommage aan de nabestaanden schrijven. De libretto door Beatrice de Graaf geschreven en toegelicht op tv inspireerde mij om dit verhaal te vertellen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hommage aan de nabestaanden is ook door mijn hoofd gegaan, maar zoals alle echte onbegrijpelijke drama's zie je dat het de fantasie aan het werk zet. De libretto ken ik niet. Ik kijk weinig televisie...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een, best wel, gruwelijk verhaal. Voornamelijk omdat ze het net goed wilde maken met haar man/vriend. Zo besef je je wel dat iedere passagier zijn/haar eigen verhaal had. Fijn dat je eerste haar goed leert kennen, voor je het vliegtuig laat neerstorten. Dit maakt het veel persoonlijker. Goed gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk weinig toe te voegen aan eerder commentaar; mooi dat je het verhaal achter het slachtoffer schetst. (Nu nog die 312 overige passagiers ;))

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile , Anne, Schrijvenmaar en Frubble, dank jullie voor de reacties. In alle berichtgeving wordt het leed van de nabestaanden onderbelicht, een groep mensen die door toeval en willekeur is ontstaan, en steun en troost zoek bij elkaar. Er schijnt niets erger te zijn dan een verlies te ervaren terwijl men eigenlijk niet weet wat er daadwerkelijk is gebeurd. Tragisch.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Zie de eerdere reacties. Niets aan toe te voegen. (Wel is het zo dat de negen miljoen fietsers in Peking nu vooral rochelend over het stuur hangen met tranen in de ogen. Misschien een leuk thema voor een volgende opdracht: laat zien hoe een nostalgisch beeld is ingehaald door de werkelijkheid.)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal! [Hun liefde was in koers veranderd, hun communicatiesysteem was onvindbaar, hun geluk leek te zijn verdwenen in een klap.] Fantastisch gevonden deze parallel met de vliegtuigramp die haar te wachten staat! Complimenten!