Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#5 vliegtuigmysterie

#5 vliegtuigmysterie Ik kan het niet geloven. Wil het niet geloven. Maar het nieuwsbericht is ondubbelzinnig. Voor mij, althans. Voor de rest van de wereld is het een mysterie. Het is alweer een poos geleden dat hij met zijn plannen naar mij toekwam. Wilde plannen. Ik dacht dat hij dan toch eindelijk zijn verstand verloren had. Geknakt. Dat zat er ook al jaren aan te komen, volgens mij. De concurrentiestrijd was snijdend geweest, zijn geest niet sterk. Hij was dit beroep ingedroomd. Het draaide om dromen en hij bleef dromen, ongeacht hoeveel dromen hij creëerde. Mooie dromen en huiveringwekkende dromen, ze achtervolgden hem bij slaap en waken, totdat hij een podium vond waarop ze ten uitvoer gebracht konden worden, waarna er steeds weer grotere dromen volgden. Dromen waarin geen plek meer was voor mij, al kreeg ik ze nog altijd als eerste te horen. Zo droomde hij zijn weg naar de grootste podia. Totdat andermans dromen mooier leken. Groter waren bovendien, zodat hij daarvoor plaats moest maken en uiteindelijk verblind door jaloezie ter zijde stond. Zijn dromen werden grimmig. Onuitvoerbaar. En daardoor nog grimmiger. Ik hoorde ze aan en maakte me zorgen. Niet om de uitvoer, maar om zijn gezondheid. Hij nam zoveel tijd als nodig was om zijn dromen in werkbare plannen om te zetten. Dat was zijn leven. Zo was hij groot geworden. En groot, dat wilde hij zich nog eenmaal voelen. Hij benutte de gebruikelijke podia al lang niet meer. De grote noch de kleine. Die tijd was voorbij. Uiteindelijk kende niemand hem meer als de grote illusionist die hij eens was, maar nu was dan de grootste verdwijntruc uit zijn carrière kennelijk toch gelsaagd. Een heel vliegtuig nietsvemoedende passagiers weggetoverd en niemand weet waarheen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een weggetoverd vliegtuig in een act. Je hebt het geloofwaardig gebracht door de lange introductie. Het verhaal overtuigt al is het gegeven nog zo onwaarschijnlijk.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi schrijvenmaar, Ik heb dit verhaal twee keer met plezier gelezen. Het leuke is dat het de tweede keer nog meer ging spreken omdat ik me, nu ik wist waar het verhaal over ging, nog beter kon inleven in de 'grote' illusionist. Ik ben het met Odile eens, wat betreft opbouw. Goed gedaan. Puntjes die me opvielen: - de woorden 'droom' en 'dromen' worden wat mij betreft te vaak gebruikt. Ik ga mee met de suggestie van PetraO wat betreft de uitwerking van een droom. Hierdoor heb je de mogelijkheid om, zonder dat je de clou weggeeft, nog meer drama in het verhaal te brengen. - Het nieuwsbericht is geen mysterie. Lezen anderen dit ook zo? - in een zin 'dan', 'kennelijk' 'toch'?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allen voor de reacties! @Odile; ik ben echt stil van je compliment. Vond het heel spannend of ik met zoiets onrealistisch weg kon komen bij lezers. @PetraO: tja, binnen 300 woorden blijft het lastig keuzes maken ... maar wie weet komt er ooit een langere versie, want dromen uitwerken, dat wil ik ook wel! @parrot: extra dank voor de uitgebreide reactie. Grappig genoeg noem je precies twee dingen waarover ik zelf twijfelde: allereerst de dan-kennelijk-toch-zin. Ik las hem net en bleef er ook weer op hangen; gister bij het schrijven ook, maar op een gegeven moment heb ik me er voor het moment overheen gezet omdat ik hem drie andere manieren ook niet naar mijn zin kreeg. Gedacht: even laten liggen, dat komt later als ik er even uit geweest ben, en vervolgens zonder nadenken on-line geknald toen mijn 'schrijf-tijd' voorbij was. Ik ga er binnenkort nog eens naar kijken. (lees-en-schrijf-tijd van vandaag nadert ook rap zijn einde ;-)) Ten tweede de dromen: heb ik ook erg over getwijfeld, maar ik hou nou eenmaal onverbeterlijk van herhaling als stijlfiguur. Helaas leest men dat tegenwoordig niet meer zo en denkt men na 3x hetzelfde woord 'waarom zoek je geen synoniemen?' Pas vanaf een keer of vijf gaat men vermoeden dat je het wellicht misschien eventueel wel eens expres gedaan zou kunnen hebben ;-). Daar komt nog bij dat ik droom een heerlijk woord vind, met zijn grote oo en klinkende medeklinkers; ik wil het wel duizend keer zeggen! En dan heb ik het nog niet eens over de inhoud, de eindeloze mogelijkheden, wensen, verlangens en angsten die uit het woord (kunnen) spreken ... Hier in elk geval herhaald vanwege het belang van dromen voor de illusionist, wiens leven er feitelijk uit bestaat, en uiteraard vanwege het volstrekt surrealistische einde. Maar misschien heb ik het net een keertje of wat overdreven; ook dat zal ik zeker nog eens goed bekijken, met meer tijd en rust in mijn hoofd. Ik weet niet of ik je voorlaatste punt begrijp. Voor de rest van de werel is het nieuwsbericht een mysterie. (Letterlijk volgens de tekst). Alleen de verteller had voorkennis, want kreeg de dromen altijd als eerste te horen. Maar wat is daarmee?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen. Goede opbouw naar de uiteindelijke ramp, waarvan ik toch blijf hopen dat het uiteindelijk een gewone, super verdwijntruc is. Een illusie als alle andere. Na de verbazing komen de passagiers en het vliegtuig weer tevoorschijn. Tegen beter weten in.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een illusie of een desillusie, een droom of bedrog. Mooi opgebouwd mysterieus verhaal.