Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#5 Verdwenen vliegtuig mysterie

Ik had altijd gedacht dat ik vreselijk in paniek zou raken. Hoe vaak heb ik niet gekeken naar ‘Air Crash Investigation’ op National Geographic Channel. Zelfs voor de televisie werd ik er klam en angstig van. Gek genoeg, nu de zee steeds sneller dichterbij komt, voel ik me rustig. Of misschien kan ik het niet meer? Waarom komt er niemand in opstand? Eén ding is mij volledig duidelijk, het lot is bepaald en onomkeerbaar. Protesteren heeft hier letterlijk geen enkele zin. De vlucht begon zoals iedere andere vlucht. MP3 speler en boek uit mijn tas. Handbagage in het rek boven mijn hoofd. Gordel om. Taxiën naar de startbaan, veiligheidsinstructies, opstijgen, klimmen tot de juiste hoogte. Lampjes van de gordels uit, MP3 aan, kopje koffie van een stewardess. Ik heb de tijd niet bij gehouden, maar vermoedelijk na een uur of zes, begon er iemand door de intercom te praten. De piloot dacht ik, met informatie over het weer ter plaatse. Ik haalde de oortelefoon van mijn oren om te luisteren naar de piloot. Het was moeilijk te horen wat hij allemaal vertelde, wel besefte ik dat niet de gebruikelijke informatie door de piloot werd gegeven. Flarden van het gesprek, of eigenlijk de monoloog dwarrelen door mijn hoofd. ‘Ik ben een slecht mens, we zijn allemaal slechte mensen. Alles is door ons verpest. Niet waardig om nog langer verder te leven. We zijn allemaal gegrepen door egoïsme, materialisme, geld en oppervlakkig genot. Het is beter dat we stoppen, de mensheid, ons leven, het voegt niks meer toe...’ ‘Vliegen door totdat er geen brandstof meer is. Gefeliciteerd, u maakt samen met mij een begin aan een betere wereld.' Cynisch is het in ieder geval. Mijn leven, het leven van mijn medepassagiers, wordt beëindigd door het gedachtegoed van een depressieve idealist.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
owh, triestig. iets meer spanning had ik wel leuk gevonden. tip: ik ben een slecht mens, we zijn allemaal een slecht mens => we zijn allemaal slechte mensen! of elk van ons is een slecht mens is het vlg mij

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal al eindigt het verdrietig. Het had misschien iets minder tell kunnen zijn en iets meer show. Nu lijkt het daardoor erg op een samenvatting. Misschien heb je voor dit verhaal ook meer woorden nodig dan dit korte stuk, zodat je meer kunt beschrijven hoe de spanning stijgt, het laten zien. Zoals een camera door het vliegtuig laten zien wat er gebeurt als de medepassagier zijn mededeling doet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@frubbie, de mensen zijn aangepast. Dank je! Mijn insteek was uiteraard niet om het saai te maken. Maar ik had wel het idee dat zo'n situatie wellicht minder spannend is dan je zou verwachten. Een mens past zich snel aan on een nieuwe situatie. @Odile, 300 woorden waren inderdaad iets te weinig. In de eerste instantie had ik er al 500. Dat show and don't tell heb ik inmiddels vaker gehoord. Iets om mee aan de slag te gaan. Dank je!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou echt kunnen gebeuren. Mooi stukje, en inderdaad, je hebt te weinig woorden tot je beschikking. Je kunt dit goed gebruiken voor een kort verhaal.