Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #4 Sollicitatiegesprek

Pisnijdig was ik toen ik hoorde dat zij een baan had gekregen. Met mijn brief notabene. Ik sprak af met met de onderwijsinspecteur van de gemeente Z. verantwoordelijk voor het aannemen van onderwijspersoneel. 'Kom binnen,' zei hij, 'wat kan ik voor je doen?' 'Ik heb weken geleden een sollicitatiebrief geschreven, en ik vroeg mij af, hoe de procedure verloopt, zodat ik uitgenodigd kan worden voor een gesprek,' zei ik, terwijl ik rustig op de stoel neerdaalde en vervolgde, 'het is namelijk zo, ik schreef mijn sollicitatiebrief in januari en degene die mijn brief overschreef onlangs, is inmiddels opgeroepen voor een gesprek. Toevallig ken ik nog iemand die ook is opgeroepen voor een gesprek en zij schreef die brief vorige week. Welk systeem hanteert u, vraag ik mij af. Wat ik erbij wil vermelden is dat, misschien wel toevallig, van de twee die zijn opgeroepen voor een gesprek, dat hun vader bij de gemeente alhier werkt. Ik zou bijna iets willen zeggen richting vriendjespolititiek. Ik bleef hem aankijken. 'Gaat het op volgorde van binnenkomst of naar aanleiding van een brief? Hoe dan ook, dan mis ik mijn oproep. Misschien is mijn brief wel weggeraakt.' Hij keek mij aan en ik voelde dat we geen vrienden zouden worden. 'Ik vind dat nogal wat, om mij te betichten van vriendjespolitiek,' zei hij, 'je zit wel tegenover degene die mensen aanneemt in het onderwijs.' 'Ik besef dat, en ik beticht u niet, nee, ik wil weten hoe het gaat en ik denk dat u de juiste persoon bent die mij daar een antwoord op kan geven,' zei ik kalm. 'Dit gesprek zou ik kunnen zien als sollicitatiegesprek, op uw eigen verzoek,' zei hij een autoritair, ' en mensen zoals u vind ik revolutionaire types.' 'Ik houd niet van jouw soort types in het onderwijs,' zei hij. Mijn schip zonk op dat moment diep. Er was geen enkele plek waar ik mijn anker aan kon vastmaken. Ik vermeldde nog even dat ik meer een vernieuwend type was in het onderwijs. Hij hoorde het niet meer.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik was meteen nieuwsgierig toen ik begon te lezen, maar het laatste stuk vond ik wat teleurstellend. te gemakkelijk is het misschien en ze geeft zich wel erg snel gewonnen. ik zou het einde aanpassen. nog een vraag, had die ander nu de baan of was ze op gesprek gevraagd. ik lees het er beiden in.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met je eens, vond dat zelf ook niet denderend uit de verf komen, wil het einde ook wel iets krachtiger, een beetje assertiviteit had goed geweest. Die ander had inderdaad die baan zonder enig gesprek gekregen, de zogenaamde via via weg, vandaar de opmerking richting vriendjespolitiek.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, dit zou je kunnen zien als de basis. In dit verhaaltje ligt de nadruk op de dialoog. Zo mis je de leuke details, b.v. de lichaamstaal van de werkgever, de omgeving enz. Maar goed, ik snap dat het lastig is als je maar 350 woorden hebt ;-)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een interessant gesprek en een originele insteek zo'n sollicitatie gesprek achteraf. Ik begon mijn verhaal met dit onderwerp veel te uitgebreid, met details van de 3 (!) interviewers en de sollicitant. De uitdaging, slechts 350 woorden, verplichtte mij tot schrappen en herschrijven totdat er uiteindelijk een duidelijk verhaal uitkwam. Zonder veel details en met 1 interviewer. Mijn oplossing vond ik in de focus op de kern van het verhaal. [Mijn schip zonk op dat moment diep. Er was geen enkele plek waar ik mijn anker aan kon vastmaken] Het gevoel beeldend weergegeven! Met een juiste opmerking die ad rem is redt de HP haar/zijn eigen waarde, ook al krijgt de HP de baan niet. De HP komt sterk over.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey maddbrug, 'Ik heb weken geleden (...) zeggen richting vriendjespolititiek.' Hm, voor mij voelt dit als een vrij droge rij informatie. Kan het zijn dat je het jezelf - in 350 woorden - te moeilijk heb gemaakt? Het grootste deel van het verhaal is nu uitleg en wat mist zijn emoties. Ik denk dat als je hier in 350 woorden iets van wil maken, je het conflict eenvoudiger zou moeten neerzetten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alicia, Marietje, Diana: Het verhaal is een persoonlijke ervaring van een aantal jaar terug. De opsomming die ik vermeld in het eerste deel, had het verhaal moeten kleuren. Echter, ben ik met jullie eens, is het aantal woorden tekort, ten tweede is er geen plaats om een krachtige dialoog neer te zetten. Achteraf, had het einde het begin kunnen zijn, misschien was het een betere tekst geworden. Veel weer geleerd van jullie reacties, dat is tenslotte een van de bijkomstigheden van deze weekopdracht. Dank!