Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #4 - Sollicitatie

Vier mannen in donkerblauwe pakken zaten tegenover mij aan de lange tafel. De ruimte was kaal. Er hing niets aan de muur, zelfs geen whiteboard. Ze hadden zich voorgesteld en hun functie genoemd. Ze waren allemaal manager, en allemaal van iets anders. Ze keken naar me alsof ik een dier was dat ze plotseling kon bespringen. De oudere man aan de linkerkant vroeg: “Wat boeit jou in de heggenschaar?” Wat zou mij daarin moeten boeien? Ik zocht een baan, want ik had geld nodig en hard ook. Het viel niet mee om werk te vinden als je uit de gevangenis kwam. Marja van de reclassering via haar contacten gehoord dat De Heggenschaar NV mij wel een kans wilde geven. Heel genereus van ze. Ze boden het minimumloon voor werk bij de boekhouding. Een koopje voor een ervaren accountant. Ik moest nu wat zeggen, mijn motivatie tonen. “Tuinieren, ik hou van tuinieren en goed materiaal is het halve werk,” bracht ik uit. Ze bleven zwijgen. Zelfs een instemmend knikje kon er niet af. De oudere man, die vast de manager aller managers was, zei: “We stellen prijs op formele kleding in dit bedrijf.” Mijn spijkerbroek was vast niet formeel genoeg. “Vrouwen zien we het liefst in een rok of jurk,” vervolgde hij, “We hebben geen strikte kledingvoorschriften, maar toch, zo is hier de cultuur.” Een jurk of rok behoorde zeker niet tot mijn zwaar uitgedunde garderobe. In de bak maakte het niet uit wat je droeg. De dagen tellen tot je eruit mocht, kon heel goed in een joggingbroek. Ik schraapte mijn keel en zei: “Dan is er een probleem.” Er trok een rimpeling door het strakke blauw tegenover mij. Ze bogen hun hoofden een paar millimeter in mijn richting. “Ik mag er dan nog uitzien als een vrouw, maar ik ben een man. Van binnen, bedoel ik. Binnenkort ga ik leven als man. Een rok of een jurk past daar niet zo bij.” De hoofden deinsden terug. Een tijdje was het doodstil. Toen stond de oudere man op, reikte mij de hand en zei: “U hoort nog van ons.” Ik onderdrukte een jubelkreet: nu was ik echt vrij.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk. (Die baan gaat hem niet worden natuurlijk. Ze voorzien denk ik een mogelijke Heggenschaarfobie.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, Het plot verraste me en ik vond de link tussen de gevangenis en gevangen zitten in zijn eigen lichaam mooi gevonden. Hopelijk kan hij vanaf nu echt vrij zijn.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Behalve leuk, ook origineel. Dat laatste vergat ik eerder. Wel vraag ik me (nu) serieus af of het niet een idee zou kunnen zijn om haar het transgenderaspect wat triomfantelijker naar voren te laten brengen. Omdat een man wat meer heeft met een heggenschaar.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie overeenkomsten, de heggeschaar die het probleem doorknipt, man- vrouw, gevangen-vrij. Goed gevonden!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig gedaan Petra. Wat mooi: Er trok een rimpeling door het strakke blauw tegenover mij. Ze bogen hun hoofden een paar millimeter in mijn richting. Vervolgens de 'bevrijding' aan het eind. Mooi dat je een personage neerzet met een bijzondere achtergrond.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, goed idee, woodpecker. Eens kijken of dat lukt binnen 350 woorden.
Anders plaats je ergens anders toch een langere versie. Ergens waar je er de schaar niet in hoeft te zetten :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Alicia, Tja en Leonardo. Ik schrijf deze wekelijkse stukjes met veel plezier. Leuk, zo'n wekelijkse uitdaging.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het plezier van jouw schrijven is terug te vinden in de bevrijding van de HP! Een leuk verhaal met een goede opbouw naar een verrassende wending. Subtiele details die het verhaal compleet maken. De eind zin is volgens mij tweeledig uit te leggen: Is de HP bevrijd van solliciteren nu zij/ hij er voor uitkomt of is het een smoes? Want waarom zou de HP solliciteren als de HP binnenkort de ziekte wet ingaat? Of krijgt de HP de baan en is dat de bevrijding? Het humoristische tintje, de heggenschaar is erg leuk! :D