Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #4 - Sollicitatiegesprek

‘Wat verwacht je precies van deze baan?’ Zijn snor bewoog mee wanneer hij praatte en ik moest mijn best doen om mijn lachen in te houden. ‘Ik verwacht dat ik jongvolwassenen les mag geven. Ze zo iets kan bijbrengen, niet alleen de lessen uit het boek, maar ook iets waar ze hun leven lang iets aan zullen hebben.’ ‘Een soort levensles?’ ‘Zo zou u het kunnen noemen. In deze tijd hebben de jongeren nauwelijks respect voor de ouderen. Als ik voor de klas sta, zal ik respect afdwingen.’ ‘Hoe dacht uitgerekend jij dat voor elkaar te krijgen?’ Hij leunde achterover, zijn voeten rusten op het bureau. Mijn gedachten dwaalden af naar vanmorgen. We stonden met z’n allen in twee rijen. Soort bij soort. De linksen lachten ons uit, ze scholden, spuwden naar ons. ‘Ik zal ze dwingen naar me te luisteren. De meeste leraren komen de leerlingen teveel tegemoet. Je moet niet toegeven, je poot stijf houden. Pas dan bereik je dingen.’ Hij draaide even aan zijn snor. Terwijl de zon, die door de gordijnen heen piepte, de zweetdruppels op zijn kale hoofd zichtbaar maakten. ‘Beledig je nou onze leraren?’ Driftig schud ik mijn hoofd. ‘Juist niet meneer, ik zeg alleen dat het anders kan,’ mijn handen bewogen gepassioneerd mee. ‘Ik houd van jongeren, ik houd van lesgeven. Het zit in mijn bloed. Geeft u me toch alstublieft een kans!’ Hij bladerde door mijn gegevens en keek even verward op. ‘Geen ervaring zie ik?’ Ik liet mijn schouders zakken. ‘Nee, alhoewel ik altijd heb lesgegeven aan de buurtkinderen.’ ‘Lesgeven aan de buurtkinderen? Wat leerde je ze? Hoe je iemand beleefd moest groeten?’ ‘Ze zijn intelligenter dan gedacht wordt,’ zijn opgestoken hand liet me zwijgen. ‘Ik denk dat we klaar zijn,’ hij stond al op en opende de deur. ‘Bedankt voor je komst.’ Ik draaide me om in mijn stoel en keek hem met open mond aan. Zijn hoofd maakte een knikje richting de deuropening. Ik stond op en liep langzaam op hem af. Zwijgend keken we elkaar aan. Toen liep ik weg. ‘Die kaaskoppen ook altijd,’ kon ik de donker getinte Afrikaan nog net horen zeggen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier raak ik eigenlijk heel erg nieuwsgierig van. Van mij had het gesprek nog een tijd door mogen gaan om beide personages beter te leren kennen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, ik heb me bij dit stuk echt ziek gelachen. Zijn voeten liggen op het bureau, hij draait aan zijn snor, wat leer je de buurtkinderen dan, enz.... Echt grappig! Een foutje dat je nog doet: ‘Ze zijn intelligenter dan gedacht wordt,’ zijn opgestoken hand liet me zwijgen. Moet zo: ‘Ze zijn intelligenter dan gedacht wordt.' Zijn opgestoken hand liet me zwijgen. Zijn opgestoken hand is een nieuwe zin en is geen actie van haar. Moest er nu staan: Ik steek mijn hand op, dan kan het wel er achter staan. Dus volgens mij zet je die beter de lijn eronder. Er staan er nog zo een deel in. Er moet in ieder geval een punt staan. En een nieuwe zin. Of het op een volgende regel moet? Volgens mij wel. Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen....

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Ik werd nieuwsgierig naar de achtergrond van die rijen. Deed me denken aan een documentaire waarin een lerares vertelde dat zij de klas in twee groepen verdeelt. De ene helft mag de andere openlijk verachten. Zij doet dat om kinderen te laten voelen wat racisme is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je feedback Christine, Ik snap wat je bedoelt, ik zal eerst even afwachten wat de anderen zeggen voor ik het verbeter. Had je ook door dat de sollicitant gediscrimineerd werd? Alleen waren de rollen dit keer omgedraaid, de kleurling discrimineerde de blanke. Ben benieuwd of dat ook echt was overgekomen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, Onze reacties kruisten elkaar toevallig. Het heeft inderdaad met discriminatie te maken. In de linkse rij stonden de getinte mensen. In de rechtse rij de blanken. De rollen waren dit keer eens omgedraaid. Ook het idee dat de linkse rij de rechter rij vernederd heeft weer een betekenis. Zijn er hier mensen met een christelijke achtergrond die dit eruit weten te halen? Ben benieuwd!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, was me niet opgevallen. Bedoelde je dat met soort bij soort? Ik vond dat zeker grappig. Zo goed ben ik niet in het doordenken van stukjes :). Ik lees altijd adolescenten, hoewel ik al ergens heb gehoord dat jij nog vrij jong bent :). Op de één of andere manier vind ik de volwassen boeken te moeilijk voor mij. Kwa spanning zou adolescenten ook iets beter zijn, heb ik al gehoord. Ik kan het niet bevestigen want ik denk dat ik nog maar 1 of 2 volwassen boeken heb gelezen :). Maar ik merk het nog met de meeste stukjes hier. Als ik de commentaar lees heb ik het er niet uitgehaald of zag ik het zo niet. Raar, ligt aan mij lol :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat bedoelde ik inderdaad met soort bij soort. Ik denk trouwens dat ik hetzelfde als jou heb. Ook ik zie vaak niet de boodschap achter een stukje tekst, ik probeer het wel altijd te zien, maar tot nu toe wil het niet echt werken ;). Ik ben ook inderdaad geen volwassene, dus dat heb je helemaal goed :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee. Die rijen zijn voor mij als idee wel duidelijk, maar niet waarom de ik daar vanmorgen in stond. Enne ... als hij leunde, rustTen zijn voeten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen wilde solliciteren voor de baan. Het was er druk. Het is in de omgeving van een derde wereld land, misschien dat dat het wat duidelijker maakt. Ik twijfelde al wat ik moest doen, bedankt dat je me erop wees.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha. In de rij voor de sollicitatie. Maar als er zoveel gegadigden van de juiste kleur zijn, waarom wordt dan het gesprek met die kansloze bleekneus uberhaupt nog aangegaan? (waarmee maar gezegd zijde: ook wat je niet schrijft, moet je doordenken :))

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zijn een beetje hypocriet daar allemaal. Nu laten ze aan de rest van de wereld zien dat iedereen een eerlijke kans krijgt, iedereen mag immers op het gesprek komen, maar niet iedereen krijgt daadwerkelijk de kans op de baan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven Anne, ik herkende er iets in van mijn eigen verhaal waar ik als net afgestudeerde leerkracht op mijn assertiviteit werd afgerekend, weliswaar wat jaren geleden maar toch, het onderscheid was duidelijk. Mooi verhaal en ja, soms zijn 350 woorden te kort....

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Wat ben jij weer snel met het invullen van de opdracht! Ik moest jouw verhaal even laten bezinken. Voor mij werd jouw verhaal pas duidelijk na alle reacties. Er zitten voor mij een aantal tegenstrijdigheden in waardoor het beeld dat ik kreeg niet klopte en het verhaal mij weinig deed. Ik zal het proberen uit te leggen. Een afrikaan met snor? Ik geloof niet dat de snorren cultuur tot in Afrika is doorgedrongen, veel te warm. Een kaaskop is voor mij een Hollander, maar voor mij is een Hollander niet per definitie blank. Daarom miste ik de discriminatie gedachte achter het verhaal. Overigens een origineel idee om de discriminatie eens om te draaien. Ik ben het met christine #3 eens wat de dialogen betreft. Een punt na datgene wat er gezegd is en een nieuwe zin met de informatie er achter. Het feit dat tegenwoordig bij een sollicitatie, alles draait om ervaring en papieren vind ik duidelijk terug komen in jouw verhaal, dat heeft niets met discriminatie te maken. Daarom legde ik de link niet. en was mij de boodschap/ inhoud niet duidelijk. Het beeld waar en hoe het sollicitatiegesprek plaatsvond heb jij duidelijk en sfeervol omschreven. Ik voelde de klammigheid!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Toen ik de combinatie Afrikaan en snor opschreef had ik zelf al een vaag gevoel dat ik nog nooit een donkere man met een snor gezien had. Toch heb ik de zin erin gelaten. Ik vond dat het een bepaald soort sfeer aan het verhaal gaf. Als je heel ver terug gaat in de tijd, dan zijn de Nederlanders wel blank. Nu zijn we natuurlijk gezellig gemixt, maar volgens mij waren de eerste Nederlanders blank. Je zegt dan ook niet zo gauw tegen een donker iemand 'kaaskop'. Bedankt voor je feedback.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel eigenaardig, ik heb begrepen dat de SOLLICITANT gekleurd is en dat hij de opmerking plaatst van "kaaskop". Zie ik het verkeerd? Ik vind wel mooie fragmenten in in het verhaal. Ik heb wel Afrikanen met een snor gezien, hoor! Dus dat kan best.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, de sollicitant is juist een blanke, degene bij wie gesolliciteerd wordt is de gekleurde. Deze plaatst dan ook de opmerking. Waarom dacht je dat het andersom was?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, dat is juist de boodschap van dit verhaal, om je te laten confronteren met het beeld wat je in je hoofd hebt zitten. Je denkt automatisch dat de blanken de kleurlingen discrimineren, maar in dit verhaal is het juist omhedraaid.