Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 3 berg dat geweer op

Berg dat geweer op. “Raul, wat doe je hier?” Jaime trekt Raul achter de schuur vandaan. “Ik wil mee vechten Jaime, voor mijn land, voor een beter leven en laat me nu los” Raul probeert zich los te rukken. “Hoe vaak heb ik je dat nu al gezegd, je bent te jong, blijf bij mama, je moet haar beschermen, hoe kom je aan dat geweer? Jaime duwt Raul tegen de muur van het gammele schuurtje. “Zeg op, hoe kom je aan dat geweer”, sist Jaime nu wat luider. “Gewoon”, Raul duwt het geweer tegen zich aan, het is bijna groter als hemzelf. “Hoe gewoon?, je bent bij Cataldo geweest he? Hij heeft je bedwelmd he, met zijn gladde praatjes, godverdomme Raul, niet jij, je bent mijn kleine broertje”. “Jaime, ik kan dit, als jij het kan, kan ik het ook, ik moet dit doen, voor mama voor ons land, laat me los Jaime”. “Ik moet gaan, vanavond gaat het gebeuren, je moet binnen blijven, wat je ook hoort, blijf bij mama, zorg dat ze binnen blijft, hoor je me Raul, binnen blijven, doe geen domme dingen” Jaime lost zijn greep, kijkt schichtig om zich heen en rent weg. Raul ziet hoe Jaime verdwijnt, in het donker, tussen de barakken, het opstuivend stof plakt tegen zijn bezwete gezicht. “Raul............, leg dat geweer neer” een donkere gedaante komt op hem afgelopen. “Mama?” Raul staat aan de grond genageld, het geweer tegen zijn borst geklemd. “Mama, klinkt het gesmoord als Maria haar jongste tegen zich aan drukt, tranen stromen over haar gezicht. “Kom jongen, mee naar binnen en berg dat geweer op”.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Han. Naar mijn smaak iets te veel berg je geweer. Daardoor is het einde een beetje herhaald. Wilde je dat? Was dit verbeelding van Raul of was het echt?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Odile, goh ja nu je het zegt, als ik het nalees met je feedback in mn achterhoofd is het wel heel veel leg neer dat geweer ;) dat was niet mijn bedoeling. het is geen verbeelding van Raoul, ik wilde een gesprek tussen twee broers beide kindsoldaten schetsen en uiteindelijk de moeder die hem terug roept. al terwijl ik het schreef voelde het niet zo goed. een gesprek schrijven is toch moeilijk. merci voor je feedback

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een conversatie als verhaal, ik blijf het knap vinden! Ik weet ook niet hoe het precies moet, maar de plaats van de punten, komma's etc. kloppen volgens mij niet allemaal. Dat beide broers kindsoldaten zijn, haalde ik niet uit het verhaal. Daarvoor hebben ze, naar mijn idee, teveel vrijheid om elkaar te spreken. Maar ik ken alleen de kindsoldaten uit " Wit Licht " van Marco Borsato. Het onderwerp kind soldaat is heel heftig, dat voel ik helaas niet terug in jouw verhaal. Hoewel er idd een herhaling in zit, vind ik de eind zin van de opdracht goed verwerkt!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt allemaal voor jullie reactie. @Marietje, ja dat punten en komma zetten vind ik heel moeilijk, ik doe het eigenlijk op gevoel. Weet ook niet zo goed wanneer je nu puntkomma gebruikt of enkel komma. Ik hoopte dat het duidelijk zou zijn dat het om kinderen ging door de beschrijving, je bent mijn kleine broertje, het geweer bijna groter dan hemzelf, en de mama die haar jongste tegen zich aan drukt...maar misschien is het inderdaad te subtiel... Ben blij met jullie reacties, fijn om zo feedback te krijgen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ han Zal ik even een vb geven :). Ik wist het vroeger ook niet. Marietje bedoelt dit: "dan je tekst een komma en dan terug " --> dus "tekst," zegt hij of " tekst?" of " tekst." Dus je zet je tekst met de komma of het leesteken binnen de aanhalingstekens (ik hoop dat dat de juiste naam is). Altijd een komma zetten als je 'zegt hij' er achter zet. Die regel heeft een naam maar ik kom er net niet op. Het was iets met een A lol :). Dus eigenlijk moet deze zin van jouw zo: “Raul............, leg dat geweer neer” een donkere gedaante komt op hem afgelopen. verbetering: “Raul............, leg dat geweer neer.” Een donkere gedaante komt op hem afgelopen. Dit is zelfs mooier want zo vermijd je 'zegt hij/zij of ik'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoopte dat het duidelijk zou zijn dat het om kinderen ging door de beschrijving, je bent mijn kleine broertje, het geweer bijna groter dan hemzelf, en de mama die haar jongste tegen zich aan drukt...maar misschien is het inderdaad te subtiel...
Dat het kinderen waren heb jij subtiel aangegeven inderdaad. Maar dat het (kind) soldaten waren werd mij niet duidelijk! :) Eindelijk is het gedeeltelijk quoten gelukt!! :thumbsup: :D :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het werd mij wel duidelijk dat het kindsoldaten zijn en dat de een ouder is dan de ander. De oudere vindt dat hij terecht kindsoldaat is en dat zijn broer daarvoor te jong of ongeschikt is.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Leonardo. Ik wist dat het iets was met een A en een E maar ik kon er niet meer op komen. Nu weet ik ineens wat dat woordje betekent :-). Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Marietje, bedankt voor de komma uitleg, nu nog juist toepassen :)
Graag niets gedaan! }) Ik stuur de dank door naar christine1!! Succes met de ELDA, ik heb ook meteen bijgeleerd! ;)