Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#3 - Berg je geweer op

Ze was blij met het gevonden geweer op de vlooienmarkt. De loop zit dicht en eigenlijk is het een buks waarmee ze in dit koude Nederland op vogels schieten. Het geweer geeft haar een gevoel van macht. Het houdt de kwade geesten buiten. Ze woont hier nu al weer 20 jaar en al die jaren heeft ze het geweer in haar buurt gehad. ’s Nachts ligt het onder haar bed en overdag staat het in de gangkast,naast de stofzuiger. Nu ligt het op haar schoot. Haar kinderen hebben het altijd begrepen. Ze waren nog maar klein toen ze hun thuisland ontvluchtten maar de angst zit er diep in. Nu zijn het echte Nederlanders. Heel langzaam heeft zij ook het vertrouwen in dit nieuwe land gekregen. Ze doen wat ze zeggen ook al duurt het een tijd voor alle bureaucratie doorlopen is. Ze heeft een huis gekregen, ze heeft leuk werk als kokkin in een huis van de jeugdzorg. Ze heeft zelfs een eigen bankrekening. Op het werk heeft ze een aardige man leren kennen waarmee zo heel voorzichtig af en toe uit gaat. Hij luistert naar haar en het lijkt soms wel alsof hij haar als zijn gelijke ziet. Iets wat hier normaal schijnt maar zij helemaal niet gewend is. Ze streelt het hout van het geweer, het voelt zo vertrouwd als de handjes van haar kinderen. Ze moet een besluit nemen. Haar kleinzoon komt het weekend weer logeren en wordt steeds ondernemender. Ook al mist ze de warmte van haar thuisland, Nederland is nu haar land. Ze is al lang niet bang meer en vaak ook vergeet ze het geweer mee naar bed te nemen om het dan glimlachend in de gangkast te ontdekken.De macht die het haar gaf heeft ze inmiddels in zichzelf gevonden. Ze moet er toch niet aan denken dat het geweer onder haar bed ligt als Jan, haar nieuwe vriend een keer zou blijven slapen. Het voelt goed en dapper tegelijk om er nu afstand van te doen. Kordaat staat ze op zichzelf manend: 'Berg nu je geweer op.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuke insteek van de opdracht! Goed om te lezen dat allochtonen hier hun angst kwijt kunnen raken. Hoewel, de HP is waarschijnlijk niet van Marokkaanse afkomst, vraag ik mezelf af gezien de actualiteiten. Veel zinnen beginnen met Ze, hoe zou jij ze anders kunnen formuleren? Wat mij betreft zouden sommige details benadrukt mogen worden. Ik vind dat het verhaal dan duidelijker wordt, meer overtuiging vanuit de HP. Maar sommige schrijvers zeggen -less is more-. ;) Bijv.: [De loop zit dicht en eigenlijk is het een buks waarmee ze in dit koude Nederland op vogels schieten.] - De loop zit ongevaarlijk dicht en het is maar een buks waarmee ze in dit altijd koude Nederland op vogels schieten.- Hierdoor wordt het ongevaarlijk zijn van het geweer benadrukt en eigenlijk de nutteloosheid dat ze het in huis heeft. Nieuwsgierigheid wordt gewekt bij de lezer: waarom is ze blij met een geweer dat toch niet werkt? De HP vindt het dus altijd koud in Nederland, waarom vraagt de lezer zich af. Begrijp je wat ik bedoel? Een duidelijk geschreven overdenking van een realistische HP!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Marietje, voor je uitgebreide commentaar. Ik heb ooit echt een buurvrouw gehad die Marietje heet. Iemand met een groot, warm hart. Ik ben inderdaad van less is more, maar daardoor wordt het niet altijd helderder. Ik moet hier de balans nog in vinden. Ik heb een aantal van je tips verwerkt in het origineel. Dat "Ze" was idd erg veel! Is het ook de bedoeling dat ik dat hier doe?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geruststellend verhaal over herstel van vertrouwen bij een vluchteling. Ik vind het vreselijk om te horen als vluchtelingen het hier in Nederland niet veilig hebben, na alles wat ze hebben doorstaan. Ik zou zelf schrijven de loop zit dicht. De lezer kan dan bedenken dat het is vanwege gevaar. Maar ik denk dat je zelf moet kiezen hoe je het schrijft.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een aantal van je tips verwerkt in het origineel. Dat "Ze" was idd erg veel! Is het ook de bedoeling dat ik dat hier doe?
Ik ben wel nieuwsgierig! Als jij het hier plaatst krijg je vanzelf weer feedback van anderen. Iedereen heeft zijn eigen schrijfstijl dus blijf vooral bij die van jezelf.