Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht #3 berg je geweer op

Truus bekijkt de man die tegenover haar zit en met kleine slokjes zijn koffie drinkt. De boterhammen liggen onaangeroerd. Zijn eetlust is niet goed. Ze houdt van haar man en wil alles voor hem doen. Veel geduld met hem hebben wanneer hij voor de zoveelste keer haar deelgenoot maakt van zijn verdriet, is alles wat ze kan doen. Ze beseft dat hij zich zelf door deze crisis moet loodsen. De realiteit is bikkelhard. Jan is een dromer. Een groot kind met een kinderlijk hart. Veertig jaar zijn ze samen. Er kwamen geen kinderen. Jan had gedroomd van een opvolger. De kinderen van haar zuster kwamen wel eens. Hij kon daar kwajongensachtig mee dollen. Maar kleine kinderen worden groot. Hun interesses gingen naar andere doelen uit dan naar dat van hun oom. Onwennig zaten zij in de woonwagen rond te kijken. Truus vindt hun huis op wielen het mooiste huis op de wereld. Met plezier reist ze van stad naar stad. Haar echtgenoot is een rustige man. Altijd bereid om een handje toe te steken. Vooral bij de bouw van het reuzenrad. Als alle cabientjes in de lucht hangen is Jan één van de eerste om er een rondje in te doen. Het uitzicht over de stad waar ze bivakkeren blijft hem boeien. Natuurlijk wordt in de eigen kraam gecontroleerd of alles op zijn plaats staat om de klanten te ontvangen. Zijn cliënteel is het publiek dat zich op de kermis komt amuseren. Grote jongens en kleine jongens met een stoere vader die even zal laten zien wat hij allemaal in zijn mars heeft. Maar ook volwassen vrouwen en giechelende bakvissen houden stil bij zijn attractie. Er wordt gelachen en gevloekt. Soms wandelt er een gelukkige klant rond met een pluchen beer. Met een “big smile “ overhandigt Jan de veroverde trofee. Hij is net zo gelukkig als de schutter. Jan moet zijn zaak sluiten. Zijn benen willen niet meer. Er is geen opvolger. Onwillekeurig glijdt zijn blik naar zijn geweer. "Berg je geweer op, Jan," zegt Truus, we zijn met pensioen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Kermis. Ja, mooi decor! Taaldingetjes: 'Hun interesses gingen' - gingen uit Vermijd die regiewoorden: 'bezorgd' 'onwennig' enz. en let op je grammatica: 'Zijn klanten is het publiek' enz. "Berg je geweer op, Jan”, De komma voor het " (volgens de Elda - regel. Eerst leestekens, dan aanhalingstekens).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi ingetogen verhaal! Sommige mensen hebben voor hun werk geweren nodig. [Een groot kind met een groot, kinderlijk hart.] volgens mij zeg jij 2 x hetzelfde in deze zin. Veel zinnen beginnen met Jan: hoe zou jij dat anders kunnen doen? Rustige opbouw naar de eind zin die meteen het plot is!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een rustig gevoelig verhaal, Blavatski. Het samengaan van dat echtpaar heb je goed getroffen. vrg

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer ik een verhaal lees en al lezende er een kleine film verschijnt, het verhaal zie verschijnen, dan geniet ik. Dank je voor dit verhaal, ik zag zojuist een mooie film.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Vermijd die regiewoorden: 'bezorgd' 'onwennig' enz.
Nieuwsgierige vraag. Waarom moet je die vermijden? Kun je een vb geven hoe je het dan wel kunt laten zien dat de persoon bezorgt is? Ik heb het hier nogal gelezen maar ik snap het niet. Ik hoop dat ik het quoten nu goed heb gedaan...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regiewoorden, Christine, zijn te veel tell en te weinig show. In schrijfboeken kun je daar meer over lezen, maar volgens mij kun je ook via de zoekknop op het forum daar interessante discussies over vinden. Als je een regiewoord gebruikt, dwing je de lezer om op een bepaalde manier over het personage te denken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, Dank U voor de aanwijzingen. Ik heb ze aangebracht. Ik wist niet van het bestaan af van de zogenaamde "regiewoorden". Weer wat wijzer geworden. Fijn. Ik hoop dat het woord "cliënteel" het woord "klanten" op de juiste wijze vervangt!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Tja, voor de mooie woorden. Grappig dat het woord rustig naar voren komt! Ik heb geweldig veel moeten schrappen. Het verhaal was in eerste aanleg wel twee keer zo lang. Schrappen is dus echt wel belangrijk! Weer veel geleerd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Regiewoorden, Christine, zijn te veel tell en te weinig show. In schrijfboeken kun je daar meer over lezen, maar volgens mij kun je ook via de zoekknop op het forum daar interessante discussies over vinden. Als je een regiewoord gebruikt, dwing je de lezer om op een bepaalde manier over het personage te denken.
De regel show don't tell wist ik. Boos kun je laten zien door je vuisten te balen. Maar bezorgd? Daarmee dat ik een vb vroeg hoe je dat kunt doen. En het andere woordje lijkt me ook zo'n moeilijke. Als je nerveus bent kun je wiebelen of aan iets prutsen, maar bezorgd? Daarmee mijn vraag. Ik wist wat hij bedoelde maar ik vroeg me af hoe je het dan kunt laten zien.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De regel show don't tell wist ik. Boos kun je laten zien door je vuisten te balen. Maar bezorgd? Daarmee dat ik een vb vroeg hoe je dat kunt doen. En het andere woordje lijkt me ook zo'n moeilijke. Als je nerveus bent kun je wiebelen of aan iets prutsen, maar bezorgd? Daarmee mijn vraag. Ik wist wat hij bedoelde maar ik vroeg me af hoe je het dan kunt laten zien.
Gegeven: Jan is bezorgd: - zijn dochter voor het eerst uit - Tell. Show: Jan gooit zijn vakblad op de tafel en zet de tv aan. De herhaling van Paul en Witteman begint. Hij luistert half, zet het geluid zachter en gaat voor het raam staan. Waar blijft ze, denkt hij. enz.)