Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #3: Berg je geweer op (aan het werk)

De schoonmakers waren weg. De man hiervoor had zelfs vlekken op het plafond weten te maken! Gelukkig was het dat waard geweest. Ach ja, de sergeant haalde zijn schouders op, rotzooi was onvermijdelijk. In elk geval waren de schoonmakers professioneel. De meeste vlekken waren verwijderd en de instrumenten schoongemaakt. Infecties moest je voorkomen in dit vak. Terwijl hij met zijn mannen wachtte, bedacht hij hoe aangenaam deze standplaats was. Ook zonder elektriciteit was het beter dan de tent in het legerkamp hiervoor. De ovale kamer in de gewelven was niet groot, maar bood voldoende ruimte voor hun vak. De mannen konden gemakkelijk om de stevige tafel in het midden lopen. Aan beide lange kanten van de kamer waren houten rekken gemonteerd. Hieraan hingen de instrumenten die ze gebruikten. Alles binnen handbereik. Het vertrek was ondergronds, maar niet koud of donker. Voor het nodige licht hing er elke drie passen een toorts aan de muur. Een schaal met hete kolen hing aan het plafond boven de tafel en zorgde voor warmte. De sergeant gniffelde. Hij herinnerde zich andere manieren om kolen te gebruiken. Eindelijk klonken laarzen in de gang en even later ging de metalen deur open. Twee jonge, potige soldaten hielden een geblinddoekte man vast. Een derde hield de man onder schot. Zonder plichtplegingen werd de gevangene naar binnen gesleept. De man was zo zwak en gedwee, dat hij duidelijk al was voorbewerkt. De sergeant zuchtte. Altijd hetzelfde met die nieuwe rekruten. Terwijl hij naar de tafel werd gebracht richtten twee van de ondervragers hun wapens. Echt nodig leek het niet, maar zo was nu eenmaal het protocol. Met de soepelheid van ervaring werd de gevangene op de tafel geworpen en snel vastgeklonken in brandschone metalen kluisters. Leren riemen werden zorgvuldig aangetrokken om ongewenste bewegingen te voorkomen. Een enkele verkeerde beweging kon de dood betekenen. Het ging in dit vak om informatie, niet om lijken. De soldaten waren snel vertrokken. Mishandelen… geen probleem, maar dit was wel even iets anders! De sergeant draaide zich naar de tafel toe. ‘Goed heren, aan het werk.’ Hij gebaarde naar een van de mannen met het wapen. ‘Berg je geweer op en geef me die tang.’

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr... Je voelt het op je klompen, hier gaat het mis. Gruwelijke invulling van de opdracht. Goed de spanning opgebouwd tot de ontknoping aan het eind. Het zou verboden moeten worden!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit verhaal vind ik dat onderhuids duidelijk is dat de verteller vraagtekens zet bij het vertelde, terwijl het er niet duidelijk bovenop ligt. Dit is je kunde, dat je iets gruwelijks vertelt terwijl je als verteller je ethische afstand houdt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven! Vooral omdat jij de omgeving zo detaillistisch en beeldend omschrijft dat het plaatje compleet is en ook al benoem jij niet wat er precies gaat gebeuren, het is voor mij als lezer helemaal duidelijk. Ik krijg er rillingen van - een meedogenloos HP.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank jullie wel allemaal. Heel fijn om te horen dat dit stukje zo goed is gelukt. Ik heb er aardig mijn best op gedaan om in het eerste deel nog wat lichte twijfel te laten bestaan. Jammer dat ik dat niet terug vind in de reacties. Hopelijk is het wel gelukt. Overigens geniet de HP niet van het martelen, maar is hij gewoon professioneel en trots op zijn resultaten. (zie zijn reactie op de mishandeling door de bewakers) Nogmaals bedankt iedereen.