Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

leden poeziewerkgroep Den Haag/online gezocht

leden voor poeziewerkgroep. Met elkaar gedichten beoordelen, werken met opdrachten, vaardigheden verbeteren. Een keer per maand in Den Haag of online

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jakob, misschien kun je dit beter zetten onder de oproepen voor schrijfgroep en er dan een andere titel boven zetten. Bijvoorbeeld 'leden poeziewerkgroep Den Haag gezocht'. Als je op bewerken drukt boven het bericht kun je dat zelf veranderen. Dan heb je meer kans op reacties.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi jacqueline, sorry voor de hele late beantwoording. Heb je een fijne vakantie gehad? absolute beginners, stuntelaars en anderen: allemaal welkom. als je er maar wel serieus in/mee bent. Dus als je nog interesse hebt laat maar weten groet Jakob

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt in Den Haag. Maar een online poeziewerkgroep kan er wel bij Laat maar weten wat je wensen/mogelijkheden zijn groet Jakob

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom totaal niet uit de buurt van den Haag, vandaar dat ik het vroeg. Ik ben meer voor online, omdat je dan niet echt gebonden bent aan tijd en plaats. En daarnaast hoef ik niet zo'n end te reizen om hetzelfde te kunnen bereiken. Niet dat ik ervaren dichter ben, maar ik probeer mijn schrijfgebied wat uit te breiden.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline, Eliesje Hartstikke fijn dat jullie serieus zijn. Waar zijn jullie niet ervaren in? In het dichten of in participatie in een poeziewerkgroep? Voor mijzelf geld dat ik wel enige ervaring heb in het dichten (heb 4 bundels uit en 1 in voorbereiding) maar nog weinig ervaring met een poeziewerkgroep. Heb wel twee schrijfcursussen gedaan en een cursus literair lezen. Het gaat hier dus om een nieuwe start/werkgroep. Heb op zich voldoende ideeen van hoe maar we moeten het samen doen/samen de groep maken. Laten jullie maar horen... groet Jakob

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb van beide nog niet zo veel ervaring. Ik schrijf pas sinds dit jaar februari... Ik vind dichten wel heel erg leuk en zou er ook graag meer mee willen doen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ideeen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eline, Mijn ideeen zijn denk ik niet echt spectaculair. Enerzijds kunnen we natuurlijk aan de slag met de verschillende dichtvormen (dus: we schrijven een sonnet of een andere vorm) anderzijds kunnen we een gedicht schrijven over... (bijvoorbeeld een tulp) en/of natuurlijk een gedicht dat helemaal vrij is qua vorm en onderwerp. Hoewel vooral het laatste mij erg aanspreekt ga ik ook graag met de eerste twee vormen aan de slag. Daarnaast heb ik van diverse literaire websites en een tweetal schrijfcursussen schrijf/dichtoefeningen verzameld waarmee ik/we ook aan de slag gaan. En natuurlijk elkaars gedichten lezen en becommentarieren. Wat vind je van het gedicht en waarom. Qua frequentie denk ik aan eens per maand maar eens per drie weken is ook goed. Over mijn eigen ervaring(en) op schrijf gebied: zoals je misschien ook al hebt gelezen in mijn profiel heb ik 2 jaar lang een column geschreven (iedere week) voor een ideele stichting en heb ik inmiddels 4 dichtbundels uit. Daarnaast ben ik een aantal keer geplaatst in een (meerdere) literaire bladen en heb ik ooit lesboeken geschreven over het werken met office en het maken van webpagina's. Nou dat is het weer eventjes. Laat je maar weer horen! groet Jakob

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gedicht schrijven over.... is de vorm die mij het meest aan zou spreken. Maar je andere ideeën zijn natuurlijk ook prima. Ik heb alleen tot nu toe echt nog geen gedichten geschreven, behalve Sinterklaasgedichten en 'Elfjes' voor de lege Ton.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eliesje Wat je niet hebt gedaan boeit niet. Het gaat er om wat je wilt gaan doen (en doet). Mijn ervaring is dat je vooral doet en in eerste instantie helemaal niet let op vorm maar alleen op inhoud. Wat mij ook erg helpt is heel veel poezie van anderen lezen. En wat betreft sinterklaasgedichtjes: ik zou het niet kunnen (niet willen ook). Dat heb ik dus nog nooit gedaan. groet Jakob

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:eek: Als ik zie wat jij allemaal al hebt geschreven, gedaan, gepubliceerd, is het volgens mij wel goed als je weet dat je met een - op dit vlak - absolute beginner te maken hebt.... Ik wil niet als een 'remmend iemand' in je poëziegroep komen, dat is voor niemand prettig. Wat ik te bieden heb: interesse, taalgevoel, conscensieus zijn Wat ik wil: (leren) dichten en gedichten (leren) begrijpen. En Sinterklaasgedichten maak ik voor de hele familie en ver daarbuiten, heerlijk :lol:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eliesje, Ik beschouw mijzelf ook nog wel als een beginner hoor. Dat ik (relatief) veel heb geschreven zegt bovendien weinig over de kwaliteit van mijn schrijfsels. Zelf vind ik mij zo'n beginneling dat ik graag nog vaardigheden ontwikkel in een poeziewerkgroep. En misschien werkt mijn "ervaring" juist een beetje remmend. Wat je te bieden hebt spreekt aan en dat heb ik ook te bieden. Wat je wilt daar kan ik je (deels) bij helpen. Wat ik het belangrijkste vind in dichten is inhoud boven vorm. Dus als je wilt beginnen laat maar even weten op jakobrosenbaum@gmail.com

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even alle berichtjes zitten lezen die vandaag zijn gepost, en zal beginnen bij het begin. Ik weet niet zo veel wat betrefd de soorten van gedichtjes. Onderwerpen of thema's lijkt me wel leuk. Schrijfcursussen zijn ook wel leuk, want dan ben je gedwongen om een bepaalde richting uit te denken. Dat kan je gezichtsveld verbreden.. en heel leuk zijn.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline, We (Eliesje en ikzelf) zijn al begonnen met de online werkgroep poezie. We doen het dus per e-mail (mijne is jakobrosenbaum@gmail.com Stuur maar even een mailtje als je mee wilt doen. groet Jakob Ik stuurde Eliesje de volgende e-mail: Ja hoor, je hebt het helemaal goed begrepen we doen het via de mail. Ik stel voor dat we direct beginnen. Voor deze eerste keer heb ik 2 kleine opdrachtjes in gedachten om te schrijven en 2 om te lezen (en becommentariëren). Als jij aanvullingen hierop hebt of iets anders wilt hoor ik dat graag van je. De deadline die ik voorstel is 22 september. Als je dan je werk e-mailt reageer ik zo snel mogelijk terug en op die dag mail ik je sowieso Mijn haiku, gedicht en commentaar op gedicht 1 (Boer Frans) Schrijven: Schrijf een Haiku * en schrijf 1 gedicht over iets dat je ziet of hoort. Hierbij is vorm niet van belang. Lezen: Boer Frans ( door Roland Louwerse) Als de hel bestaat, Draaien ze daar Frans Bauer. Of nee, het is veel erger. De Hel, Hij moet bestaan, Waar komt anders Lieve Frans vandaan? Angsthazen (door Jakob Rosenbaum) zij die angstig hun leven binnen slijten leven slechts in de marge, zijn als de dood om van de kant- lijn te lopen bedichten hun schreeuw om aandacht terwijl zij met grote stenen de spot- light uit mikken bang om gezien te worden ____________________________________ ** Haiku is een van oorsprong Japanse dichtvorm, die ook door andere culturen is overgenomen. Een haiku is te omschrijven als een gedicht van slechts zeventien lettergrepen, verdeeld over drie regels. Daarbij bevat de eerste regel 5, de tweede 7 en de derde regel wederom 5 lettergrepen. Bovendien moet het gedicht over de natuur gaan. Een gedicht dat voldoet aan het rijmschema maar niet aan de overige eisen wordt een senryu genoemd. Een zogenaamde tanka is een uitgebreide versie van de haiku, en bevat 5-7-5-7-7 lettergrepen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk doe ik mee.. lijkt me leuk ;) Ik zal je even mailen Jacob. Gelukkig is er aardig wat speling wat tijd betreft. Ik geloof dat ik nooit full-time schrijver zou kunnen worden (al probeer ik het toch iedere dag weer als ontspanning)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is dus voorlopig in ieder geval een online werkgroep poezie geworden. De groep telt nu drie leden en we kunnen er nog wel een paar gebruiken. Interesse? Doe mee! Ervaring niet vereist, motivatie wel.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We zijn compleet! De groep telt nu zeven leden en daarmee zitten we (zowat) aan het werkbaar maximum. Daarmee verklaar ik de vraag voor nieuwe leden (dit topic) voor gesloten