Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Raalte richt een literaire groep op

Raalte literair Aanleiding Tijdens een Culturele Discussieavond in 2006, georganiseerd door de Culturele Raad Raalte, bleek dat veel mensen zich nog de literaire cafés herinneren, die georganiseerd werden door boekhandel Guldemond te Raalte. Deze avonden werden erg gewaardeerd en men vroeg zich af of er een herstart mogelijk was van deze literaire avonden. Ook de Bibliotheek krijgt vaak te maken met deze vraag maar heeft te weinig middelen om met grote regelmaat een schrijver uit te nodigen. Daarom wil de Bibliotheek Raalte onderzoeken of het wellicht mogelijk is om in Raalte een literaire kring op te richten naar het voorbeeld van ‘Deventer Literair’. De doelstelling van Deventer Literair: ‘Bevorderen van de aandacht voor de literatuur in de meest brede zin onder meer door het organiseren van bijeenkomsten voor een zo breed mogelijk publiek in Raalte en omgeving. Desgewenst zal op ad hoc basis met andere organisaties worden samengewerkt.’ (Zie ook www.deventerliterair.nl) Literatuur wordt beschouwd als een breed begrip wat verder reikt dan enkel het boek. Het gaat om programma’s organiseren met schrijvers, met een lezing en signeeractie, eventueel aangevuld met muziek, theater of een dichter. Verder wordt het programma aangevuld met literaire achtergrondinformatie zodat het ook voor leeskringen of scholieren interessant is. Er wordt kortom gestreefd naar een gevarieerd programma voor een breed publiek. Formule Het gaat om een organisatie, bij voorkeur een vereniging, onafhankelijk van de bibliotheek. De leden betalen ongeveer 20 euro per persoon. Van het totale budget worden 6 literaire cafés per jaar georganiseerd, bij voorbeeld op de zondagmiddag van 14.00-16.00. Afhankelijk van het beschikbare budget worden per jaar twee bekende schrijvers, twee minder bekende schrijvers en twee lokale schrijvers uitgenodigd om hun werk toe te lichten. Leden kunnen de lezing gratis bezoeken, introducees betalen 5 euro en niet-leden betalen 10 euro per keer. Meer informatie bij: Mevr. G.Westinga PR Bibliotheek Raalte 0572-363639 g.westinga@bibliotheekraalte.nl

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me leuk. Zowel voor Raalte als de schrijvers. Houd ons op de hoogte, a.u.b.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne, kom je uit de omgeving en heb je ook belangstelling? of ken je mensen die ook lid willen worden? Bedankt voor je berichtje. groetjes Cliffhanger

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leuke van Raalte is in dit geval dat het vrij centraal in het land ligt. Als je een schrijver uitnodigt - of als er publiek komt - kunnen ze altijd nog met de laatste trein naar huis. Ik wil wel op de hoogte gehouden worden, ja. Hebben jullie een nieuwsbrief?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Cliffhanger, Het laatste bericht is dus van november 2008? Hoe staat het ermee? Heb ook wel belangstelling voor zulke avonden. Hier in Hengelo houdt de beste plaatselijke boekhandel iets in die richting, maar toch weer anders, denk ik. (Ik ben nieuw, dus vergeef mij als ik iets niet goed, of volgens het juiste protocol doe.) Groetjes, Dorothee