Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van verhalenbundel naar schrijfgroep

Een leuk idee komt plots in me op: laten we een schrijfbundel schrijven met meerdere schrijvers van Schrijven Online. Al snel doken er allerlei vragen bij mij naar boven. Vinden ze dat wel een goed idee? Zo begon de allereerste zin van een idee die op het puntje van mijn schrijftong zat te wachten, op uitwerking. Maar al gauw bleek dat het niet realistisch was om pakweg te gaan schrijven over één thema. Dus is het langzaam in de groep gesleten dat we eerst een schrijfgroep zouden vormen voordat we aan een verhalenbundel gingen schrijven. Maar óf we dat zouden schrijven blijkt nog onduidelijk, aldus het tot nu toe geschreven topic. Mijn tweede vraag aan jullie is, wie zin heeft om een schrijfgroep te vormen, bovenop enkele schrijvers die al een verhalenbundelgroepje wilden vormen? Mij maakt het niet zoveel uit hoeveel mensen er mee willen doen, maar ik wil het wel graag binnen de perken houden. Ik zat te denken aan ongeveer 7 mensen. Ofschoon weet ik niet of het strookt met de mensen die al mee wilden doen, dus die staan naar mijn idee beter in hun recht bij de schrijfgroep te horen. Dit wil ik echter niet uitsluiten. Heb je zin & tijd om mee te schrijven over één thema, ik had voorgesteld 'De zeven zonden', dan hoor ik het graag van jullie! Bij voorbaat dank, Groet, Stan

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Stan, Wat een leuk idee. Ik houd me aanbevolen, maar ik zo eerst wel wat meer willen weten over de exacte uitwerking die je in gedachten hebt. Schrijfstijl, richtlijnen, invulling van het verhaal, genre?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan doe ik helaas niet mee, sorry. Ik heb simpelweg niet de tijd voor een schrijfgroep. Wel een leuk initiatief, dat zeker!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve lezers, Ik schrijf meestal korte verhalen. Het genre maakt mij niet zo heel veel uit daarbij. Dat varieert. Ik vind het mooie van een schrijfgroep dat je van elkaar leert. Suicine, ik heb ook niet zo heel veel tijd, maar het lijkt met toch het proberen waard. We kunnen met de schrijfgroep gewoon verhalen uitwisselen, elkaars blog bezoeken mocht je die hebben, en weet ik allemaal nog meer. Ik ben benieuwd wie er nog meer aansluit. Leuk Johanv en Freya Fova dat jullie mee willen doen! Met vriendelijke groet, Stan

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik ook al in het andere topic zei, lijkt me dit heel leuk! Alleen, hoe gaan we dat dan aanpakken met die schrijfgroep? Gaan we uit van opdrachten of wil je alleen maar verhalen uitwisselen?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schrijfgroep lijkt me leuk, maar ik denk dat je eerst een paar dingen moet bepalen: - is het geheel vrijblijvend, of wordt van de leden wel verwacht dat ze eenmaal om de X tijd een verhaal insturen en/of proeflezen? - worden enkel verhalen van een bepaalde maximumlengte behandeld, of ook fragmenten van langere verhalen? - loopt het per mail, of op een forum, of ... ? - ga je rond een thema (afwisselend om de X tijd) werken of met opdrachten of gewoon waar iedereen mee bezig is? - genre? is alles toegestaan, of enkel proza/fictie, of? - vaak is het wel lekker als er een stok achter de deur zit (verhaal X moet op moment Y klaar zijn), maar wat is in dit geval de stok en wie hanteert die? - hoe veel tijd moeten de leden er voor vrij hebben? - wat voor niveau moeten de leden hebben? gemengd? alleen beginners? alleen mensen die al iets gepubliceerd hebben? anders? 7 mensen klinkt goed, maar ik weet uit ervaring dat bij zulke initiatieven vaak minstens de helft van de mensen vrij snel afhaakt, dus dan lijkt een grotere groep mij prettiger.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed initiatief. Het thema spreekt mij niet aan want ik heb een andere geloofsovertuiging. De zeven zonden spreken niet voor mij. Ik wens jullie veel succes, want dit kan wel eens heel vruchtbaar worden. Ik heb een schrijfgroep in mijn omgeving, we komen ook fysiek samen en dat is doet een mens goed. In principe lijkt het mij leuk om deel te nemen aan nog een schrijfgroep, online. Ik wil daar ook wel tijd in steken.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve lezers, Aan jullie reacties te horen is er nog veel onduidelijkheid. Dat snap ik, want de schrijfgroep staat nog in zijn kinderschoenen. Ik zal eerst aan de vragen van Hekate voldoen. Het is natuurlijk geheel vrijblijvend, maar er wordt wel van je verwacht dat je na een soort opdracht samen een verhaal schrijft en dat van elkaar controleert. Ik denk dat van de zomer een goede tijd is om echt eens te beginnen met het schrijven van verhalen. Maar eerder mag wel, maar dan kan ik niet garanderen dat ik optimaal me zal inzetten vanwege de examens. Het liefst heb ik dat er korte verhalen geschreven worden, dat is in eerste instantie ook makkelijker te overzien. Maar als we een beetje gewend zijn aan elkaar en hoe het reilt en zeilt in de schrijfgroep, dan kunnen we altijd langere verhalen beoordelen. We zouden bijvoorbeeld per mail informeren dat we een schrijfopdracht doen. Dan zouden we eventueel op het forum nog dingen kunnen afspreken. Uiteindelijk zouden we de verhalen gewoon via Word/ de mail van elkaar proeflezen. Dat hangt van de wil van de groep als. De ene keer rond een thema, de andere keer mag je het zelf weten. Of iedereen komt met een ander idee en dat wisselt. Het liefst proza. Ik ga nu slapen, de rest komt later ;)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er wordt wel van je verwacht dat je na een soort opdracht samen een verhaal schrijft
Hoe zie je dat juist voor je?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het handig als we nu een definitief besluit gaan maken? Nu gaat alles zo door elkaar en hebben we over een paar weken nog niets ... Dussssssssssssss... Wie doen er nu precies mee? En gaan we uit van een bepaald thema/genre? En doen we een maandelijkse/wekelijkse/2-wekelijkse o.i.d. opdracht?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er eerst duidelijk moet worden wat van de leden precies verwacht wordt vooraleer we kunnen opgeven wie er meedoet. Nu vind ik het nog te vaag om daarover te beslissen, ik wil wel op voorhand kunnen bekijken of ik er al dan niet tijd voor heb voor ik me ergens aan verbind.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste mensen, Eigenlijk vorm ik al een beetje een schrijfgroepje via Facebook bij de groep 'Korte Verhalen Schrijven'. Ik stel voor dat voor wie het interessant en leuk lijkt om aan de groep mee te doen, lid wordt van deze groep op Facebook via mijn blog. Daar staat een link naar 'Facebook Group Korte Verhalen Schrijven'. Het lijkt me lastig om twee schrijfgroepen te vormen. Allicht weet ik niet wat jullie hiervan vinden. Alvast bedankt! Groetjes, Stan

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Stan en de rest natuurlijk. Ik lees dit net voor het eerst en mij lijkt het ook erg leuk om mee te doen. Alleen ga je het nou via facebook doen Stan? Zo ja, dan val ik ook af.. Eehm nou, hoop er meer nog over te lezen..

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag allemaal, Ik begrijp dat er een aantal mensen zijn die wel een schijfgroepje willen, maar niet op facebook. Daar wil ik me graag bij aansluiten. Zelf zou ik het prettig vinden om, zeg om de twee maanden een stukje van elkaar te lezen en dit dan te bespreken, of natuurlijk alle andere onderwerpen die iemand wil bespreken. Ik weet niet of het irl mogelijk is aangezien ik geen idee heb waar iedereen woont, maar online moet dit zeker lukken. Iemand zin om mee te doen? Of een beter plan? Groeten

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Myssica, Mij lijkt het een goed plan, ik zou graag van de partij willen zijn. Een keer in de twee maanden is naar mijn idee ook een mooi streven. Zijn er nog meer mensen die hier interesse in hebben? Anders zijn we in ieder geval al met zijn tweeën :)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Myssica, Ook bij jou pas ik :) ik heb besloten om zelf een schrijfgroep te gaan starten voor jongeren, na de examens.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Myssica en Alyssa_K, Het lijkt mij ook een goed idee! Uitvoering maakt mij niet zoveel uit. Online vind ik prima. Facebook is niet helemaal mijn ding ;). Dan opnieuw de discussie waarover, wanneer en welk medium wij dan gaan gebruiken ;).

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Freya en Myssica, Top! Zijn we sowieso al met zijn drieën. Waarover.. Ik weet niet wat jullie schrijven maar ik focus me op meerdere genres op dit moment d.m.v. korte verhalen. Via welk medium.. Mail? En dan je schrijfsel toevoegen als bijlage in Word? En hoe denken anderen erover die nog misschien mee willen doen? :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Freya, Myssica en Alyssa_K, Ook ik vind Facebook geen handige optie voor een online schrijfgroep; voorlopig per mail lijkt mij een prima oplossing. Wellicht zijn er andere mogelijkheden, bijv. een gezamenlijk google account of zoiets (geen idee of dit kan, maar in de huidige technologische tijd moet zoiets kunnen lijkt me). Voor mij is een bijlage meesturen met een mail al technologisch genoeg. Ik zou graag mee willen doen. groeten, Johan

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Johan, Ik denk zeker dat je zo een account kan maken maar ik ben van mening dat we elkaar onderling ook de schrijfsels gewoon toe kunnen mailen. Gewoon via onze eigen e-mailadressen. Dat heeft mijn voorkeur in ieder geval :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik blijf geïnteresseerd, eens om de 2 maanden een verhaal met een bepaalde maximumlengte lijkt mij goed te doen (als er niet te veel deelnemers zijn). Per mail of via een besloten forum of een andere oplossing waarbij je geen privégegevens hoeft af te staan aan derden a la Facebook is prima voor mij.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik het mee eens Hekate.. Er zal wel een bepaalde maximumlengte moeten zijn.. En nu zouden we met vijf deelnemers zijn.. Heb je een voorstel wat betreft maximumlengte? En ik blijf de voorkeur geven aan mail :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag allemaal, Leuk dat er mensen enthousiast zijn. Ik heb inmiddels drie mensen een privé bericht gestuurd. Blijkbaar is dat de limiet. Zou die genen die ik niet heb kunnen bereiken mij kunnen berichten? Dan maak ik een groepje aan. Eerst via mail. Groeten. Enne nogmaals leuk! Groeten