Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Online schrijfgroep

Dag allemaal! Ik ben sinds kort lid van dit forum, en het lijkt me erg leuk om een schrijfgroep op te richten. Omdat het lastig is om op gezette tijden af te spreken lijkt een online schrijfgroep me een goed idee. Via de mail bijvoorbeeld kunnen schrijfsels naar alle leden doorgestuurd worden, die dan commentaar kunnen leveren op de tekst. Met schrijfgroepen heb ik geen enkele ervaring, misschien is het werken met opdrachten ook leuk, die dan omstebeurt bedacht worden, de tijd zal dit uitwijzen. Dit bericht is in eerste instantie om te kijken of er eventueel animo voor is. Ik ben 22 jaar, het lijkt mij het leukste om met schrijvers van mijn eigen leeftijd te sparren, maar reacties van ouderen zijn natuurlijk ook van harte welkom! In de schrijfgroep zou ik mij het liefste willen bezighouden met het schrijven van realistische korte verhalen. Denk ook gerust mee over wat jij vindt dat wenselijk is in een schrijfgroep waar je lid van bent. Wat lijkt je bijvoorbeeld een mooi aantal leden? Vind je dat de schrijvers in de groep in hetzelfde genre actief moeten zijn? En hoe vrijblijvend mag de groep zijn in jouw ogen? De schrijfgroep zou ik, mits er animo is, vanaf begin september van start willen laten gaan, dit omdat ik in november mee doe aan de NaNoWrimo. Ik ben benieuwd naar hoe jullie hierover denken!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
September? Dat is al gepasseerd, of bedoel je volgend jaar september? Ik zou wel interesse hebben, was het niet dat ik eigenlijk alleen maar op zoek ben naar feedback op een manuscript van 81.000+ woorden en niet kleine, korte verhalen en ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat binnen een schrijfgroep willen doen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh wat stom! Ik bedoel natuurlijk december, excuus. En (nieuwsgierig): waarom denk je dat er niet veel mensen zijn die dat binnen een schrijfgroep willen doen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou mij wel heel leuk lijken, een schrijfgroep, maar ik vind het prettiger om een iets beter idee te hebben wat voor mensen erin zitten (Welk genre schrijven ze? Wat voor commentaar zoeken ze? Met welke verhalen zijn ze bezig? etc). Ook is het denk ik beter om een vast aantal mensen te hebben + vast aantal woorden; anders wordt het een te drukke schrijfgroep waarin mensen te veel verhalen moeten beoordelen. Om je vraag te beantwoorden (ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het voor je doe, Earthlady); zo'n lang manuscript proeflezen kost erg veel tijd. Niet iedereen heeft daar zin in. Veel succes met je schrijfgroep! Misschien een idee om aan te geven wat jij zelf in een schrijfgroep zoekt (genre? Soort commentaar? Hoe vaak uitwisselingen? Hoeveel mensen? etc).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh, een manuscript van 81.000 kost inderdaad veel tijd. Maar dat zou wel kunnen, mits Earthlady daar het geduld en alle tijd voor heeft, want stel je voor dat er slechts 3000 woorden of minder per twee weken of per maand wordt gedaan :P En als je samen komt, hoe ga je dat doen? Hoe ga je dingen bespreken? Via e-mail, msn, facebook, forum...? Ik heb geen idee, want ik heb zo'n online schrijfgroep nog nooit gedaan.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als je samen komt, hoe ga je dat doen? Hoe ga je dingen bespreken? Via e-mail, msn, facebook, forum...? Ik heb geen idee, want ik heb zo'n online schrijfgroep nog nooit gedaan.
Ik zit al ongeveer een jaar in een online-schrijfgroepje. Uitsluitend via E-mail. We zijn ook op Facebook en Twitter bekend aan elkaar. We weten elkanders Blog te vinden. Van een groep van vijf zijn er drie over gebleven. Dat is mijn schuld omdat ik Over the Top reageer/wroet in andermans/vrouw verhalen en reacties. Het is echt niet makkelijk om zomaar een goed geoliede schrijfgroep te organiseren en in stand te houden. De onderwerpen waren en zijn breed en vergelijkbaar met wat hier op SOL gebeurt. Mijn advies is dat je klein begint. Vertrouwen opbouwt. En dan opbouwen met 1 of 2 mensen tegelijk. Een mix van vrouwen/mannen - jong/oud is mogelijk. Maar beslist moeilijker. Genre duidelijk maken is handig. Schrijvers kunnen flexibel denken. Verschillende interesses zijn geen probleem. Dat groeit vanzelf. Of niet. Er is ook een schrijvers-code nodig. Dat je respect toond naar elkaars intellectueel eigendom. Dat je persoonlijke wetenswaardigheden en niemendalletjes ernstig prive houd. Houd je E-mail box goed op orde. Een klein foutje kan dikke problemen veroorzaken. De frequentie is niet zo hoog. 2 - 4 per maand uitgebreid, soms wat kleine berichtjes er tussen door. Daar is Twitter of Facebook weer handig voor. Je ziet soms buitenstaanders grappig reageren op je Timeline. Niet zeuren als je geen bericht krijgt. Ieder heeft recht op zijn/haar tijdsindeling. Soms een berichtje dat je even niet meedoet. Gewoon proberen te opstarten. Je hebt niets te verliezen. Bij 4 -5 personen heb je een leider nodig. Een centraal punt. De verzamelaar van allerlei initiatieven die soms spontaan opkomen. Die bv een verzoek stuurd naar de groep, voor de groep. Het is SOL in het klein. Iets meer op elkaar afgestemd. SOL is openbaar. Iedereen kijkt mee, iedereen kan reageren. Er is ook een veiligheids aspect. Wie ben jij? Wat wil jij? Dus zeker voor de dames, goed opletten! Minderjarig? Meerderjarig? Etc. Niet naief zijn. Langzaam opbouwen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Hoewel ik geen ervaring heb met een schrijfgroep zal ik even uit de doeken doen hoe ik de online schrijfgroep die ik voor ogen heb zie. Het liefste zou ik met zo'n 3 tot 5 andere schrijvers afspreken dat we elke twee weken een stuk naar elkaar doorsturen van zo'n 1000 woorden, een kort verhaal dus. Hiervoor wil ik dan wel een dag afspreken, zodat het niet geheel vrijblijvend is en dit zorgt ook voor een zekere 'druk' om te schrijven, iets wat ik zeker nodig heb en wat het beste uit mezelf haalt. Zelf hou ik het meeste van, en schrijf ik het liefst realistische verhalen over alledaagse dingen. Het lijkt mij het overzichtelijkst en handigste als de andere schrijvers in mijn groep ook in dit genre schrijven. Maar een ander genre kan misschien ook verfrissend werken. Het commentaar over en weer mag wat mij betreft alle kanten op gaan, alles wat je opvalt kan vermeld worden. Met 'opdrachten' werken lijkt me ook leuk. Misschien kan er omstebeurt door de deelnemers een opdracht bedacht worden. Yrret, heel erg bedankt voor je uitgebreide post, er staan zeker dingen in waar ik iets aan heb en zelf nog niet aan gedacht had. Een schrijverscode is inderdaad iets om over na te denken. Welnu, zijn er schrijvers die met animo?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En (nieuwsgierig): waarom denk je dat er niet veel mensen zijn die dat binnen een schrijfgroep willen doen?
Omdat, zoals Noes al zei, je dan wel héél lang bezig bent met het lezen van de stukken als je maar 3000 woorden per keer doet :P Al heeft een schrijfgroep me altijd al wel wat geleken, het is alleen dat ik me enkel wil focussen op manuscripten en mijn korte verhalen zijn niet zo belangrijk. PS: Je zegt zelf al "Realistische verhalen". Bedoel je dan non-fictie? Want dat schrijf ik sowieso niet, dus dan trek ik me hoe dan ook terug :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf soms realistische verhalen, maar die gaan niet echt over alledaagse dingen. Daarnaast ligt het er ook aan wat voor verhaal mij te binnen schiet en in welk genre ik deze indeel. Er komen in mijn verhalen best vaak fantastische elementen voor en dat past helaas niet echt in deze schrijfgroep.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Xuchiejlala, je schrijft inderdaad niet in hetzelfde genre als ik. Maar misschien kunnen verschillende genres wel in een schrijfgroep functioneren, en kan dit zelfs voor een meerwaarde zorgen doordat zo iemand met een meer open blik naar een tekst van een ander genre kijkt? Is er verder geen animo?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ NewNovelist, mij lijkt het wel leuk, maar ik schrijf ook geen realistische verhalen. Ik schrijf fantasy. Ook twijfel ik een beetje over duizend woorden in twee weken (niet dat ik dat niet haal), maar als het verplicht een kortverhaal moet zijn... Mag het ook een onderdeel van een langer verhaal zijn of net geen duizend woorden?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Noes! Natuurlijk mag dat ook. De duizend woorden noemde ik meer om een richtlijn aan te geven. Korter mag altijd, maar het is niet de bedoeling dat je een stuk rondstuurt wat heel veel langer is. Een deel van een verhaal is ook mogelijk:)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi NewNovelist, ik heb wel behoefte aan een stok achter de deur. Ik denk zelf wel aan een boek, maar ipv korte verhalen zou je dus ook hoofdstukken kunnen doorsturen o.i.d. Maximaal 1000 woorden lijkt me prima. Ik ben 41, dus niet meer de jongste :-) en het wordt tijd dat er eens iets uit mijn handen komt. Ik zeg steeds te starten, maar het komt er nooit van. Deze schrijfclub zou wel een hulpmiddel kunnen zijn. Ik denk aan een mix van realistisch, humor en soms een rauw randje. Ik ben op zoek naar goede critici. Anders kon ik het mijn moeder ook laten lezen :-). Lijkt het je iets, laat maar weten. De vorm, begrijp ik, is eens per 2 weken elkaar mailen met de schrijfoogst? Start per december toch?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een online schrijfgroep lijkt mij ook heel leuk! Ik heb ook echt wel een stok achter de deur nodig af en toe. Zelf heb ik bijvoorbeeld vaker moeite met het beter verwoorden van sommige scènes. Dan vind ik het net niet lekker lopen, maar weet ik niet zo goed wat ik mis. Dan zou het fijn zijn als een ander daar kritischer naar kijkt. En dat de groep elkaar op die manier helpt. Schrijf overigens ook geen korte verhalen en mijn stijl is Young Adult/ Fantasy. Ik hoef ook niet per se opdrachten te doen :) Misschien anderen die dit ook meer zoeken? Dan houd ik mij aanbevolen!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een online schrijfgroep lijkt mij ook heel leuk! Ik heb ook echt wel een stok achter de deur nodig af en toe. Zelf heb ik bijvoorbeeld vaker moeite met het beter verwoorden van sommige scènes. Dan vind ik het net niet lekker lopen, maar weet ik niet zo goed wat ik mis. Dan zou het fijn zijn als een ander daar kritischer naar kijkt. En dat de groep elkaar op die manier helpt. Schrijf overigens ook geen korte verhalen en mijn stijl is Young Adult/ Fantasy. Ik hoef ook niet per se opdrachten te doen :) Misschien anderen die dit ook meer zoeken? Dan houd ik mij aanbevolen!
Mijn stijl is ook Young-Adult/fantasy/dark-romance. (en hier en daar thriller) :D En ik schrijf ook alleen grote manuscripten. :P (Nou, ik schrijf wel korte verhalen, maar alleen voor wedstrijden. Vind ze niet altijd even belangrijk). Vraag me alleen af hoe je dat in een schrijfgroep in verhouding kunt brengen m.b.t. aantal woorden per week/maand en tijd? Want een groot manuscript uitsmeren over een aantal maanden kan wel, maar dat betekent dat er wel véél gelezen moet worden.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben 22 jaar, het lijkt mij het leukste om met schrijvers van mijn eigen leeftijd te sparren, maar reacties van ouderen zijn natuurlijk ook van harte welkom! In de schrijfgroep zou ik mij het liefste willen bezighouden met het schrijven van realistische korte verhalen.
Ik denk dat je hier toch het belangrijkste schrijft. Sparren met leeftijdsgenoten! Ik zou deze oproep ook op Twitter en Facebook zetten. Schrijven van realistische korte verhalen. Dit is ook belangrijk. Je hebt geen tijd om een ms grondig te bestuderen. Sparren is spelen, elkaar opjagen, elkaar verrassen, elkaar helpen en motiveren met onbenullige schrijfdingetjes. En dit kan later uitgroeien tot iets heel bijzonders waar schrijvers tientallen jaren plezier van kunnen hebben. Hallo, ik ben op vakantie. Doei! Ga drie weken slee-roetzzzzjen in Alaska. Geen Internet. Hallo, ik ben terug. Ik heb jullie gemist. Kom maar op met jullie verhaaltjes. Hier is mijn vakantie-verhaaltje. Ga alles goe?? Of? Beste, ik heb een manuscript van 100.000 woorden. Heb u even tijd?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zit op verscheidene fora. Bij het ene vindt je dit en bij het andere dat. Inmiddels heb ik heel veel proefgelezen. Soms uit mezelf, soms op verzoek. Daardoor kom ik vaak niet aan mijn eigen schrijfsles toe. Geen probleem, dan had ik er maar niet op in moeten gaan. Een groep starten met twee personen lijkt me niet verstandig, met vier of zes trouwens ook niet. Voordat je het weet, haakt de helft af. Om wat voor reden dan ook. Leeftijd is trouwens totaal niet belangrijk voor een schrijfgroep. Van iedereen leer je iets.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn stijl is ook Young-Adult/fantasy/dark-romance. (en hier en daar thriller) :D En ik schrijf ook alleen grote manuscripten. :P (Nou, ik schrijf wel korte verhalen, maar alleen voor wedstrijden. Vind ze niet altijd even belangrijk). Vraag me alleen af hoe je dat in een schrijfgroep in verhouding kunt brengen m.b.t. aantal woorden per week/maand en tijd? Want een groot manuscript uitsmeren over een aantal maanden kan wel, maar dat betekent dat er wel véél gelezen moet worden.
Hey Earthlady, wat leuk! :D Ik heb ook nog niet helemaal voor me hoe je dat in een schrijfgroep tot verhouding kan brengen.. Iets van max 1000 a 2000 woorden per 2 weken ofzo? Ligt een beetje hoe groot de groep is ook. Zelf zou ik zoiets wel handig vinden denk ik :) En een manuscript uitsmeren kan ook wel.. Wat zou jij handig vinden dan?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Earthlady, wat leuk! :D Ik heb ook nog niet helemaal voor me hoe je dat in een schrijfgroep tot verhouding kan brengen.. Iets van max 1000 a 2000 woorden per 2 weken ofzo? Ligt een beetje hoe groot de groep is ook. Zelf zou ik zoiets wel handig vinden denk ik :) En een manuscript uitsmeren kan ook wel.. Wat zou jij handig vinden dan?
Nou, bij mij is het probleem dat ik dus verhalen schrijf van om en nabij de 80.000+ woorden, dus dat houdt in dat we er dan minimaal 40 weken mee bezig zouden zijn voor het uitgelezen is XD (mits 2000 woorden). Dat is ongeveer 10 maanden. Zou wel héél lang zijn, vind je niet? Misschien ben ik niet zozeer op zoek naar een schrijfgroep, maar meer naar een partner. Iemand waarmee ik dus de manuscripten uitwissel (maar dan per hoofdstuk of zoiets) en dat we dan elkaar feedback geven. Een soort schrijfmaatje.