Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfgroep fantasy Utrecht

Ik ben op zoek naar geïnteresseerden voor een schrijfgroep van fantasyverhalen. Dit mag voor kinderen zijn. Ik zoek mensen die weleens een schrijfcursus hebben gevolgd en op de hoogte zijn van verschillende schrijftechnieken en regels en weten hoe ze op een opbouwende manier feedback kunnen geven. Leeftijdsgroep tussen de 25 en 40 jaar oud zou mooi zijn. Woonplaats Utrecht (bij voorkeur) of directe omgeving. Mijn plan is eens in de twee weken in het weekend bij elkaar te komen bij iemand thuis. Iedereen schrijft een stuk aan zijn of haar verhaal en leest dat vervolgens voor. Ik kan ook opdrachten geven voor inspiratie. Zelf werk ik aan een aantal langere verhalen. Ik maak graag kennis met jou en met je werk. Neem vooral conact op!

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas voor mij nog geen reacties. En als ik nou flexibeler ben in de toelatingseisen? Wel geïnteresseerd in fantasy, maar andere ideeën over frequentie of nog niet veel schrijfervaring of autodidact?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er best wel mensen geïnteresseerd in zullen zijn, Go. Meestal duurt het met oproepen voor schrijfgroepen wat langer voor er mensen reageren, en het is momenteel ook best rustig op het forum (volgens mij zijn mensen nog op vakantie). Af en toe het topic omhoog schoppen kan ook helpen, of ook mensen die in andere genres schrijven toelaten (kan ook heel leerzaam en inspirerend zijn). Anders zou je het ook nog kunnen proberen op het Pure Fantasy forum: http://www.purefantasy.nl/forum/

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik woon niet in Utrecht, ben 22 en heb geen schrijfcursus gevolgd, helaas :( Ik denk dat het ook uitmaakt op wat voor Fantasy je je wilt gaan richten. Mag het ook Urban zijn, of richt je je alleen op High Fantasy?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Go, ik ben zeker wel geinteresseerd in een schrijfgroep. Ik hou me zelf echter meer bezig met het genre (psychologische) thrillers (met sporadische uitstapjes naar bovennatuurlijke thrillers). Ik heb niet veel ervaring maar ben wel erg actief en enthousiast. Ik volg eind deze maand bijvoorbeeld een cursus en workshop over 'spannend schrijven'. Verder ben ik 28, woon in Utrecht, kan eens in de twee weken tijd maken hiervoor ennuh.. nou ja, de rest kan je vragen :) Met een groet, Ro

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ R-ootje: Ik denk zelf meer aan literatuur of kinderverhalen. Met psychologische thrillers heb ik niet zoveel. @ Xuchiejlala: Het soort fantasy dat ik schrijf is meer met tovenaars en magie, een beetje sprookjesachtig. Eerlijk gezegd weet ik niet wat Urban fantasy of High fantasy is. Enlighten me. @ Judy: bedankt voor je reactie. Ik zal nog wat geduld hebben.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Go: High fantasy High fantasy of epische fantasy is een subgenre waarin de epische strijd tussen goed en kwaad in een fantasywereld centraal staat. Het genre is sterk verbonden met ‘sword and sorcery’ omdat in beide genres strijd en magie belangrijke elementen zijn. Bovendien zijn beide zo kenmerkend voor fantasy in het algemeen dat men meestal deze twee subgenres bedoelt als men het over fantasyfictie heeft. Het verschil tussen de twee genres is dat binnen de high fantasy de epische en morele toon centraal staan en bij sword and sorcery de actie het belangrijkste element is. Voorbeelden: Eric Rucker Eddison: De Worm Ouroboros C.S. Lewis: De Kronieken van Narnia (boekenserie) J.R.R. Tolkien: In de Ban van de Ring (1954) (boek) Stephen R. Donaldson: De Kronieken van Thomas Covenant (boekenserie) Terry Brooks: Shannara (boeken-serie) Robert Jordan: Het Rad des Tijds (boekenserie) Terry Goodkind:De Wetten van de Magie (boekenserie) Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Subgenres_van_de_fan… Urban Fantasy (ook wel Contemporaine fantasy genoemd) Contemporaine fantasy is een subgenre waarin het verhaal zich (deels) afspeelt in de huidige moderne wereld. In het Engels wordt hiervoor vaak de term ‘consensus reality’ gebruikt. In dit genre spelen magie en andere fantasyaspecten een actieve rol in de werkelijke wereld. Verhalen waarin personages onze wereld verlaten en naar een fantasywereld gaan horen dan ook niet tot dit subgenre. Het subgenre is vaak verbonden met het subgenre ‘geheime geschiedenis’, omdat de magische elementen meestal verborgen worden gehouden voor buitenstaanders. Ook is het verbonden met het subgenre ‘alternatieve geschiedenis’ omdat het meestal een expliciet fantasyelement toevoegt aan de huidige realiteit. Een apart subgenre binnen dit genre is de 'stedelijke fantasy', die zich (geheel) in een stedelijke omgeving afspeelt. Voorbeelden: Buffy the Vampire Slayer (televisieserie) J.K. Rowling: Harry Potter (boekenserie) en Harry Potter (filmserie) Neil Gaiman: Neverwhere (1996) (boek) Laurell K. Hamilton: Anita Blake: Vampire Hunter (boekenserie) Tisa Pescar: MaanMysteries (boekenserie) Kelley Armstrong: Otherworld (boekenserie) Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Subgenres_van_de_fan… Er zijn nog meer subgenres, maar ik schrijf grotendeels in de laatste (Urban/Contemporaine) categorie :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich klinkt het interessant, maar - Ik woon niet in de omgeving van Utrecht. Voor een goede schrijfgroep zou ik wel bereid zijn te reizen en zò ver is Utrecht nu ook weer niet, maar dan niet vaker dan eens per maand. - Een echte schrijfcursus heb ik nooit gevolgd, wel workshops en zo. Ik neem aan dat je met die voorwaarde vooral op zoek bent naar schrijvers met een minimum aan technische kennis en ervaring, dat zit wel goed. - Ik val binnen de leeftijdsgrenzen, maar begrijp eigenlijk niet waarom je zo'n grens zou stellen. Kan iemand van 41 plots minder goed schrijven? - Ook ik vraag me af wat je met fantasy bedoelt, want ik ben ook meer van de hedendaagse dan van de high/epische/middeleeuwse fantasy. Zijn aanverwante genres als horror, sf, magisch realisme ook welkom? - Zou het niet nuttiger zijn om op voorhand de stukken die je besproken wil zien door te mailen ipv ze voor te lezen? Om tijd te besparen en dieper te kunnen gaan.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich zou ik het ook niet erg vinden om een keer in de maand naar Utrecht te reizen. Ik heb geen schrijfcursus gevolgd, maar ik volg binnenkort wel een workshop, ik heb momenteel een schrijfcoach waarmee ik aan mijn manuscript werk en ik heb iets van 60 schrijfboeken in de kast staan, dus op theoretisch gebied weet ik wel wat :P Ik vind het juist wel prettig om dingen persoonlijk met mensen te kunnen bespreken, ook in mijn genre, vandaar dat ik ook wel interesse heb. Ik ben alleen 3 jaar jonger dan de leeftijdsgrens, maar of dat echt uitmaakt?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De leeftijdsgrens is meer omdat ik het leuk vind met mensen te schrijven die ongeveer in dezelfde levensfase zitten. Het is ook geen heel harde grens. Mijn idee is om elkaar van te voren de verhalen toe te sturen en ik heb ook ervaren dat je eigen verhaal voorlezen een speciaal effect heeft: je merkt aan de reacties meteen wat wel en niet werkt en door iets hardop voor te lezen voel je ook waar je zinnen goed lopen, of het ritme goed is, of je te veel met dezelfde zinsconstructies werkt. Qua genre: horror sluit ik uit, maar sf of magisch realisme kan wel. Ik denk dat het belangrijk is van tevoren werk van elkaar te proeflezen om te zien of je een klik hebt met die manier van schrijven.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Horror is juist een tof genre (waar ik ook in schrijf) :confused: Als je een fantasy wedstrijd hebt staat er vaak: fantasy, science-fiction en horror.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En de grens tussen horror en fantasy is ook heel dun. Veel dingen die vroeger horror heetten, worden nu als fantasy bestempeld (de boeken van Anne Rice bijvoorbeeld). Van veel van mijn verhalen weet ik echt niet of ze nu onder horror, fantasy of magisch realisme vallen.